دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

یك تصور رایج اشتباه در مورد شنوایی سالمندان
 
یافته های مطالعات اخیر نشان می دهد كه افراد سالمند می توانند صداها را در محیط های پر سر و صدا بسیار بهتر از آنچه پیشتر تصور می شد بشنوند.
یافته های مطالعات اخیر نشان می دهد كه افراد سالمند می توانند صداها را در محیط های پر سر و صدا بسیار بهتر از آنچه پیشتر تصور می شد بشنوند.

یك تصور رایج اشتباه در مورد شنوایی سالمندان
لینك كوتاه كپی شد
A

جی پلاس، بر اساس نتایج یك مطالعه جدید و مشترك توسط دانشگاه بایكرست و وسترن، افراد مسن ممكن است مهارت های گوش دادن در محیط های پر سر و صدا بهتری از آنچه ما فكر می كنیم داشته باشند.

بهداشت نیوز نوشت؛ چه در یك رویداد خانوادگی شلوغ و چه در یك رستوران پر سر و صدا، افراد مسن ممكن است از گفتگوها لذت ببرند و بهتر از آنچه تحقیقات تاكنون نشان داده است، صداها را تشخیص دهند. به گفته محققان، این امر كیفیت زندگی آنها را بهبود بخشیده و به آنها كمك می كند تا در موقعیت های مشابه با دیگران ارتباط معناداری برقرار كنند و در نهایت خطر انزوای اجتماعی و زوال عقل را كاهش می دهد.

دانشمندان مدت ها فكر می كردند كه در مقایسه با بزرگسالان جوان تر، به نظر می رسد كه افراد مسن تر كمتر می توانند از گفتار اجمالی كه در خلال صداهای دیگر انجام می شود، برای درك بهتر مكالمات در محیط های پر سر و صدا استفاده كنند.

با این حال، مطالعات نشان می دهد كه این تفكر احتمالا فقط برای جملات خسته كننده، منفصل و غیرطبیعی كه معمولاً در محیط های آزمایشگاهی استفاده می شوند صادق باشد، اما برای گفتارهای طبیعی تر و جمع های خانوادگی شرایط كاملا برعكس است.به عبارت دیگر، مشكلاتی كه افراد مسن هنگام گوش دادن به گفتار در موقعیت های پر سر و صدای زندگی روزمره تجربه می كنند ممكن است كمتر از آن چیزی باشد كه مدت ها تصور می شد.

در این مطالعه شركت كنندگان جوان و مسن به داستان های جذاب یا جملات جدا از هم بدون موضوع واضح گوش می دادند. محققان دو نوع صدای اضافه پس زمینه را به این محیط اضافه كردند كه یكی كه از نظر حجم متفاوت بود و امكان مشاهده اجمالی را فراهم می كرد و دیگری تفاوتی نداشت. محققان مرتباً صدای سخنرانی و پس زمینه را متوقف كردند تا از شركت كنندگان بخواهند دقیقاً آنچه را كه متوجه می شوند گزارش دهند. سپس محققان محاسبه كردند كه چند كلمه به درستی درك شده است.

پژوهشگران دریافتند كه برای گفتار طبیعی تر كه تقلید از صحبت كردن در زندگی روزمره است، مانند داستان ها، افراد مسن تر به همان اندازه یا بیشتر از بزرگسالان جوان از گفتار بهره می برند. برعكس، افراد سالمند هنگام گوش دادن به جملات منفصل كمتر سود می بردند.

این نتایج نشان می دهد كه افراد مسن ممكن است در گوش دادن در محیط های اجتماعی پر سر و صدا بهتر از آن چیزی باشند كه مدت ها تصور می شد.

دكتر بیورن هرمان (Björn Herrmann) پژوهشگر در سالمندی شنوایی و محقق ارشد این مطالعات گفت: مطالعه ما همچنین اهمیت عوامل شناختی و انگیزشی را برای درك گفتار برجسته می كند. افراد مسن تری كه وظایف گوش دادن را در محیط های آزمایشگاهی خوب انجام نمی دهند، ممكن است در محیط های واقعی بهتر عمل كنند.

شرح كامل این پژوهش و نتایج جالب آن در آخرین شماره مجله تخصصی Scientific Reports منتشر شده است.

كم شنوایی شنوایی جی پلاس

اخبار مرتبط
- نخستین نشانه های كم شنوایی و ناشنوایی كودكان
- دلیل كم شنوایی یا كری گوش چیست؟
- یك میلیارد جوان در خطر كم شنوایی قرار دارند
- لرستان رتبه چهارم شیوع ناشنوایی و كم شنوایی كشو را دارد
- لرستان رتبه 4 شیوع ناشنوایی و كم شنوایی را در كشور دارد
منبع خبر:
جماران
   تاریخ: ۲۱:۴۹ - ۲۰/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۸