دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

ناآشنایی خانواده ها از اُتیسم سبب تشدید بیماری می شود
 
نماینده مدیران مراكز آموزشی و توانبخشی اُتیسم كشور گفت: اختلال اُتیسم نسبت به گذشته روند افزایشی داشته و باید هر چه بیشتر تلاش كنیم كه این اختلال به مردم معرفی شود تا عواقب آن كاهش پیدا كند.
ناآشنایی خانواده ها از اُتیسم سبب تشدید بیماری می شود مریم نجفی، امروز(جمعه، 20 خرداد) در دیدار از موسسه خیریه سرای امید كاشان، اظهار كرد: علت ایجاد اختلال اتیسم مشخص نبوده و از این رو پیشگیری از آن نیز معلوم نیست و با توجه به گسترش این اختلال، باید مردم با آن آشنا شوند تا با شناسایی مبتلایان، ارائه خدمت به آنها نیز بیشتر و بهتر شود.

وی افزود: باید كاری كنیم كه همه شهروندان در مسیر رشد و پرورش بچه های اُتیسم احساس وظیفه كنند. برخی خانواده های اُتیسم، به علت شرایط خاص فرزندان خود بیش از 10 سال است كه به هیچ مراسمی نرفته اند.

به گزارش ایسنا، نماینده مدیران مراكز آموزشی و توانبخشی اُتیسم كشور، تصریح كرد: اتیسم، یك اختلال عصبی، رشدی است كه قابل درمان نیست و فقط می توان آن را كنترل كرد، بنابراین مبتلایان باید در فاصله 18 ماهگی تا سه سالگی شناسایی شوند كه شناسایی دیرهنگام بیمار، منجر به افزایش مشكل می شود.

وی تاكید كرد: شناسایی زودهنگام اُتیسم و مداخله در زمان مناسب درمان با استفاده از كارهای توانبخشی و آموزشی می تواند مبتلایان را به جامعه برگرداند، اما نا آشنایی خانواده ها با این اختلال، منجر به تشدید بیماری و تحمیل عوارض ناشی از آن می شود.

وی گفت: مردم هنوز با طیف اختلال اُتیسم و مشكلات آنها آشنا نبوده و نمی توانند با مبتلایان ارتباط برقرار كنند. بچه های اُتیسم، آستانه تحمل كمی دارند و نمی توانند صبر كنند بنابراین تحمل نگاه سنگین مردم در محل تجمع ها را ندارند.

نجفی تاكید كرد: بچه های عادی از امكانات شهروندی استفاده می كنند ولی كودكان اتیسم و معلول به علت ویژگی های خاص خود ممكن است نتوانند از هیچ كدام از این خدمات بهره مند شوند در حالی كه عضو جامعه ایران هستند و استفاده از این خدمات حق آنهاست.

نماینده مدیران مراكز آموزشی و توانبخشی اتیسم كشور، تصریح كرد: یارانه هر كودك اتیسم مبلغ هشت میلیون ریال بود و از تیرماه سال گذشته به رقم 15 میلیون ریال افزایش یافت كه در برابر نرخ كلاس های بهزیستی با این تورم و مشكلات اقتصادی جوابگو نیست. ضمن اینكه برخی از مراكز هنوز این مبلغ را هم دریافت نكرده و مسئولان بهزیستی پیگیر آن هستند.

وی گفت: بچه های اتیسم به دلیل مشكلاتی كه دارند، فقط سه نفر در یك كلاس باید تحت آموزش باشند كه با این اوصاف هر مركز نیازمند افزایش تعداد مربی است و سازمان بهزیستی در بین نهادهای دولتی حامی طیف اتیسم، پیشرو بوده است.

نجفی تصریح كرد: اولین مركز آموزش كودكان اتیسم دو دهه پیش در اصفهان تشكیل شد و امروز 105 مركز در كل كشور بیش از چهار هزار كودك مبتلا را تحت پوشش دارد و خدمات دولتی دریافت می كنند كه این رقم جوابگوی نیاز آنها نیست.

نماینده مدیران مراكز آموزشی و توانبخشی اتیسم كشور، تاكید كرد: مركز نگهداری شبانه روزی برای نگهداری از كودكان اتیسم در كشور نداریم چون كسی قادر به نگهداری آنها نیست و امیدواریم اطلاع رسانی به مردم و مسئولان، اتفاقی خوب برای حمایت از خانواده ها باشد.

همچنین مدیرعامل مؤسسه خیریه اُتیسم كاشان گفت: این موسسه هم اكنون خدمات حمایتی، آموزشی و توانبخشی به 100 نفر از كودكان زیر 15 سال مبتلا به طیف اختلال های اتیسم ارائه می كند، ولی آمار مبتلایان بیشتر از این تعداد است.

مریم خیامی پور اظهار كرد: تبدیل مؤسسه خیریه اتیسم كاشان به مركز جامع اتیسم یك ضرورت است كه امیدواریم با كمك شهروندان نیكوكار و مسئولان شهرستان كاشان هرچه زودتر محقق شود.

وی افزود: مركز خیریه سرای امید تنها مركز آموزش و توانمندسازی كودكان مبتلا به اُتیسم در شمال استان اصفهان است كه در زیربنایی به مساحت 300 متر مربع با حضور تیم های گفتاردرمان، كاردرمان، ماساژدرمان و موسیقی درمان با 9 مربی دوره های آموزشی به صورت تئوری و تجربی را برای توانخواهان ارائه می كند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۸:۰۶ - ۲۰/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۶