دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

شرایط اشتغال خانگی برای معلولان فراهم می شود
 
تهران- ایرنا- سرپرست دفتر امور توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی كشور گفت: شرایط اشتغال خانگی برای گروه هدف در معلولیت های مختلف ازجمله جوانان دارای معلولیت بینایی، شنوایی و جسمی حركتی، فراهم می شود.
شرایط اشتغال خانگی برای معلولان فراهم می شود تهران- ایرنا- سرپرست دفتر امور توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی كشور گفت: شرایط اشتغال خانگی برای گروه هدف در معلولیت های مختلف ازجمله جوانان دارای معلولیت بینایی، شنوایی و جسمی حركتی، فراهم می شود.

محسن ایروانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در كنار این اقدامات، تلاش می كنیم افراد دارای معلولیت از تسهیلات بلاعوض، ماده 16 و تبصره 18 كه دبیرخانه شورای اشتغال سازمان آنها را مدیریت می كند، بهره مند شوند.

وی با بیان اینكه در بسته جامع اشتغالزایی، افراد دارای معلولیت در سه مسیر شغلی اصلی شامل بیمه پرداز كردن افراد، خوداشتغالی و كارآفرینی طبقه بندی شده اند، افزود: دومین مسیر شغلی معلولان كه برای ما خیلی اهمیت دارد، خوداشتغالی است. خوداشتغالی می تواند در منزل به صورت اشتغال خانگی باشد یا اینكه از طریق مراكز روزانه یا شبانه روزی به ویژه خانه های كوچك كه از 15 فرد دارای معلولیت میزبانی می كند، ایجاد شود.

ایروانی با تقسیم بندی خوداشتغالی به دو بخش فردی و گروهی، گفت: در خوداشتغالی فردی ما برنامه ریزی كردیم كه بتوانیم فرصت های شغلی را از طریق اعطای تسهیلات بلاعوض فراهم كنیم كه این تسهیلات به توسعه اشتغال خانگی از طریق رویكرد آموزش های حرفه ای به شیوه استادشاگردی كمك می كند و كسب و كارهای آزاد را مورد حمایت قرار می دهیم. این راهكار جزء بهترین راهكارها برای اشتغالزایی افراد دارای معلولیت است.

تلاش برای به عضویت درآوردن 10 هزار معلول در صندوق های خرد محلی

سرپرست دفتر امور توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی كشور با اشاره به برنامه های خوداشتغالی گروهی، گفت: در این راستا، برنامه ما تشكیل گروه های خودیار حداقل 15 نفره در قالب صندوق های خرد محلی با همكاری صندوق كارآفرینی امید است.

ایروانی تصریح كرد: هدف گذاری ما این است كه از طریق این رویكرد بتوانیم 10 هزار فرد دارای معلولیت را به عضویت این صندوق ها در بیاوریم. در این رویكرد وام هایی از طریق صندوق كارآفرینی امید به این گروه ها داده می شود. یك سهم آورده ای خود افراد دارند و بهزیستی نیز یك مشوق در سال 1401 به مبلغ 2 میلیون تومان به هر فرد كه عضو صندوق می شود، می دهد.

وی افزود: افراد دارای معلولیت در اجرای این برنامه بعد از اینكه به صورت گروهی آموزشی می بینند در زمینه های بافندگی، كشاورزی و مشاغل دامپروری و گزینه های مختلف دیگر به صورت گروهی مشغول می شوند. صندوق خرد محلی، یك صندوق در گردش است و افراد عضو می توانند وام هایی را دریافت كنند و همدیگر را حمایت كنند و این یك فرآیند توانمندسازی فردی هم محسوب می شود.

اشتغال خانوادگی برای معلولانی كه نمی توانند وارد بازار كار شوند

سرپرست دفتر امور توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی كشور گفت: همچنین یكی از راهكارهایی كه در خوداشتغالی گروهی وجود دارد، تشكیل گروه های همیار 5 نفره است كه با همكاری بانك رسالت به عنوان یك گزینه از امسال می خواهیم در برنامه ما باشد كه یك فرصت جدید را فراهم كنیم كه حمایت های بانك در این زمینه حمایت مناسبی است و می تواند موجب اشتغال افرادی كه در این زمینه مایل هستند، شود.

ایروانی افزود: یكی از موارد دیگر، اشتغال خانوادگی است. ما افراد دارای معلولیتی داریم كه ممكن است معلول ذهنی خفیف یا بیمار اعصاب و روان یا جسمی حركتی شدید باشند كه قادر نیستند وارد بازار كار آزاد شوند و نیاز به حمایت دارند. در این موارد اعضای خانواده شامل والدین و خواهر و برادر می توانند در كنار همدیگر اشتغال خانوادگی ایجاد كنند كه ما می توانیم تسهیلاتی را برای اشتغال خانوادگی از طریق دبیرخانه اشتغال برای آنها فراهم كنیم.

وی ادامه داد: در حوزه توانبخشی، آموزش های لازم رصد، مشاوره و هدایت شغلی صورت می گیرد تا مطمئن شویم به یك اشتغال پایدار ختم می شود. یكی دیگر از راه ها ایجاد كارگاه های تولیدی خصوصی است كه موارد موفقی در این زمینه داشتیم و می خواهیم آنها را توسعه دهیم. افرادی كه به عنوان فرد معلول كارآفرین و موفق تر هستند، می توانند افراد دیگری در این كارگاه ها از جمله كارگاه خیاطی به استخدام دربیاورند و بتوانند به صورت یك اشتغال گروهی، این كار را دنبال كنند.

ایروانی اضافه كرد: همچنین تعاونی های معلولین را داریم كه نمونه هایی از آن را در سال های گذشته ایجاد كردیم و به عنوان یك تجربه موفق، می خواهیم آن را توسعه دهیم.

برچسب ها
- دفتر امور توانمندسازی معلولان
- معاونت امور توانبخشی سازمان بهزیستی كشور
- سازمان بهزیستی كشور
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۰:۲۰ - ۲۰/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۸