دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

هماهنگی با همسر نباید تبدیل به اجازه شود
 
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: وقتی هماهنگی یك زن با شوهرش برای خروج از كشور تبدیل به اجازه گرفتن از او می شود، بین زوجین كشمكش هایی پیش می آید كه در نهایت حقوق زن تجزیه می شود، كه این موارد باید پیش بینی شود. معصومه ابتكار، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، درباره مشكلات ...
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: وقتی هماهنگی یك زن با شوهرش برای خروج از كشور تبدیل به اجازه گرفتن از او می شود، بین زوجین كشمكش هایی پیش می آید كه در نهایت حقوق زن تجزیه می شود، كه این موارد باید پیش بینی شود.
معصومه ابتكار، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، درباره مشكلات خروج زنان به خارج از كشور با اجازه شوهر گفت: گاهی زنان به دلیل شرایط شغلی و كاری مجبور به سفر هستند و در مواردی مثل انجام مسابقات ورزشی و علمی به عنوان نماینده ی جمهوری اسلامی باید در كشور دیگر حضور داشته باشند و در این شرایط اگر ورود و خروج زن به اجازه از همسر منوط باشد، ممكن است، كشمكش هایی بین زوجین به وجود بیاید كه در این شرایط حقوق زن تجزیه می شود.
به گزارش ایلنا، وی با اشاره به این مسئله كه زن نباید استقلال فردی اش را از دست بدهد ادامه داد: قرآن كریم به این موضوع تاكید دارد كه زن استقلال مالی داشته باشد و به این شكل نیست كه وقتی زن ازدواج كرد، همه ی فعالیت های اقتصادی او زیر نظر همسر قرار گیرد و استقلال فردی خود را از دست بدهد، حتی به طور مثال در خیلی از كشورهای دنیا زن ها وقتی ازدواج می كنند، اسم همسرشان را بر روی خود می گذارند كه حتی در كشور ما هم چنین چیزی خیلی باب نیست، ولی در عین حال یكسری مسئولیت های متقابل هم مطرح است و قانونگذار نگرانی اش از این جهت است كه اگر قرار بر شكل گیری یك خانواده است، ولی هركس راه خودش را برود، احتمال از هم پاشیدن آن خانواده بسیار بالا است.
ابتكار افزود: بنابراین قانونگذار یكسری قراردادها و شروط ضمن عقد پیش بینی می كند كه زنان بتوانند هویت خودشان را داشته باشند، چون این موضوعات از اقتضائات روز است و باید با این اقتضائات روز به شرایط نگاه كنیم.
جوانان نباید تصور كنند ازدواج دست و پایشان را می بندد
وی گفت: اگر دلمان می خواهد ازدواج خوب و درست ترویج دهیم، نباید این احساس در جوانان به وجود بیاید كه ازدواج یك قراردادی است كه دست و پای افراد را می بندد و مانع رشد فردی می شود و بنابراین نسبت به آن خیلی با احتیاط نگاه كنند. ابتكار بیان كرد: وقتی هماهنگی یك زن با شوهرش برای خروج از كشور تبدیل به اجازه گرفتن از او می شود، بین زوجین كشمكش هایی پیش می آید كه در نهایت حقوق زن تجزیه می شود، كه این موارد باید پیش بینی شود.
امروزه خیلی از كارها به عرصه های جهانی مربوط است
وی ادامه داد: به طور مثال خانمی كه می خواهد در یك مجمع خارجی مقاله ای را ارائه دهد، یا در یك مسابقه ی بین المللی به نمایندگی از جمهوری اسلامی شركت كند، به طور حتم نمی خواهد، تاثیر منفی بر نهاد خانواده اش بگذارد و چنین زنی قصد لطمه زدن به زندگی مشتركش را ندارد و تنها برای كاری كه دارد می خواهد از كشور خارج می شود و برمی گرد، علاوه بر این باید به این موضوع نیز توجه داشته باشیم كه الان خیلی از كارها به عرصه های جهانی مربوط است و نباید به این موضوعات بدبینانه نگاه كنیم و باید برای اینها راه حلی در نظر بگیریم.
معاون امور زنان و خانواده افزود: یكی از موضوعات كه در حال پرداخت آن هستیم همین است كه زنان با حفظ شئونات خانواده بتوانند استقلال كافی برای انجام فعالیت های خود در عرصه های مختلف اجتماعی داشته باشد.
زنان گاهی ناچار به گرفتن مهریه می شوند
ابتكار با اشاره به بخشنامه قوه قضائیه برای جلوگیری از زندانی شدن محكومان مهریه و نیاز به لزوم بازنگری در مفاد قرارداد عقد، بیان كرد: در ارتباط با مباحث مختلف قوانین ازدواج و مرتبط با حقوق زنان، همچون موضوع طلاق نشست های تخصصی برگزار می كنیم، به خصوص نشست های تخصصی فقهی و حقوقی كه در دانشگاه مفید انجام می شود و ابعاد مختلف این موضوع را مورد بررسی قرار می دهد. در موضوع مهریه هم همواره نگرانی خودمان را اعلام كردیم و اصلا علاقه مند نیستیم تا كسی به دلیل عدم توان پرداخت مهریه به زندان برود، چون هدف زندان رفتن یك همسر نیست، اما مسئله این است كه اگر فرد از پرداخت مهریه استنكاف كرد، چه ابزاری باید وجود داشته باشد تا حق زن كه مهریه است گرفته شود.
ابتكار افزود: زنان گاهی ناچار به گرفتن مهریه می شوند و شرایط برای آنها سخت می شود، تمام تلاش ما این است تا حق زنان نادیده گرفته نشود و یا تضعیف موقعیت زن را در دریافت حق شان نداشته باشیم.
تمایلی به زندان رفتن محكومان مهریه نداریم
معاون رئیس جمهوری با اشاره به اینكه تمایلی به زندان رفتن محكومان مهریه نداریم بیان كرد: ما هم تمایل به این نداریم تا مردان به دلیل عدم پرداخت مهریه به زندان بروند، اما اگر این موضوع هم نباشد، ممكن است آن حداقل نگرانی كه آقایان دارند و بابت آن گاهی مهریه را پرداخت می كنند، تحت تاثیر قرار بگیرد.
ابتكار با اشاره به عندالمطالبه بودن مهریه افزود: مهریه در هر زمانی كه زن خواست باید پرداخت شود و گاهی عندالاستطاعه می شود، اما در اصل یكی از شروط عقد است و نمی توان مهریه را از اصل ماجرای عقد جدا كرد، چون به نظرم این تصور را هیچ كدام از حقوقدان ها هم قبول ندارند و امیدوارم به یك چارچوبی برسیم كه با وجود ابراز نگرانی هایی كه مطرح كردیم به یك راه حلی دست پیدا كنیم كه حداقلِ ابزار دسترسی زن به حقش از بین نرود.
لزوم بازنگری در بعضی از شروط قرارداد عقد
وی ادامه داد: در بعضی از موارد ما هم به ضرورت، به بازنگری در بعضی از موارد قرارداد عقد پرداختیم و یكی از موضوعات نشست های فقهی و حقوقی در قم هم به این موضوع می پردازد و از سویی تاكید بر این است كه قرارداد عقد، قراردادی دوجانبه است و قرار است به این واسطه یك خانواده تشكیل شود و خانواده یك نهاد است كه اعضای دیگر هم به آنها اضافه می شوند.
ابتكار تاكید كرد: ما باید مواظب باشیم تا این نهاد آسیبی نبیند، به خصوص این كه سرنوشت دو نفر و افرادی كه بعد به آن اضافه می شوند، هم تحت تاثیر آنها است و حتی گاهی سالمندان هم به این نهاد اضافه می شود، بنابراین اهمیت این نهاد بسیار بالا است، اما نه از آن جهت كه حفظ خانواده باعث تضعیف شدن حقوق اعضای خانواده شود، چون باید نگاه قرآنی ما به نهاد خانواده وجود داشته باشد تا این نهاد پابرجا بماند، اما در كنار آن حقوق فردی اعضای خانواده هم نباید پایمال نشود.
منبع خبر:
روزنامه ابتكار
   تاریخ: ۰۱:۴۶ - ۰۱/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۸