دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

همنشینی فرزندان سرزمینم با تنهایی، زنگ خطر پیری جمعیت گوش شنوایی ندارد
 
گرگان - ایرنا - آمارها بیانگر آن است كه با وجود وضع مقررات حمایتی و تشویقی برای فرزندآوری، زوج های ایرانی همچنان به دلایلی مختلفی همچون مشكلات اقتصادی تمایلی به چند فرزندی نداشته و این امر در دهه های آینده به گفته كارشناسان علاوه بر مشكلات اجتماعی تبعات اقتصادی و امنیتی برای كشور در پی خواهد داشت.
همنشینی فرزندان سرزمینم با تنهایی، زنگ خطر پیری جمعیت گوش شنوایی ندارد گرگان - ایرنا - آمارها بیانگر آن است كه با وجود وضع مقررات حمایتی و تشویقی برای فرزندآوری، زوج های ایرانی همچنان به دلایلی مختلفی همچون مشكلات اقتصادی تمایلی به چند فرزندی نداشته و این امر در دهه های آینده به گفته كارشناسان علاوه بر مشكلات اجتماعی تبعات اقتصادی و امنیتی برای كشور در پی خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، امروز با دوستان دوران دانشجویی به یك مهمانی دعوت بودم، لحظاتی از مهمانی را به مرور خاطرات دوران كودكی و به اصطلاح دهه شصت مان گذراندیم.

هر كدام از خاطرات مان گفتیم ، زهرا از روزهایی گفت كه بیشتر پدرها در جبهه بودند و زندگی برای شمالی ها كه شاید به دور از معركه جنگ هم شرایط جنگی داشت. سمیرا از كارتون های سیاه و سفید آن زمان گفت؛ از هاچ و بل و سباستین و حنایی كه به دنبال مادران گمشده خود شهر به شهر می گشتند.

مریم از خوراكی های خاص آن روزها گفت؛ كه مزه اش زیر زبانش مانده و دیگر هیچ چیز مزه ای مثل آن خاطره انگیز نبود از پفك مینو و یخ در بهشت و كانادادرای.

سمیرا از بازی های آن دوران گفت ؛ از این كه از صبح تا شب مشغول بازی با بچه ها بودیم و وقتی به خانه می رسیدیم خسته از این همه بازی سر شب می خوابیدیم.

مهمانی كه تمام می شود در مسیر رسیدن به خانه تلفن همراهم زنگ می خورد. تماس تصویری با دخترم برقرار می شود، مامان كجا هستی؟ كی می آیی ؟ حوصلم سر رفته است ، می گویم نزدیك خانه هستم می آیم ،

تلفن را كه قطع می كنم به یاد دوران كودكی خودمان رفتم؛ كه حتی در بیشتر خانه ها تلفن هم نبود چه برسد به تماس تصویری!

یاد حرف های سمانه می افتم یادش بخیر آن روزها همه خانه ها پر بود از بچه های قد و نیم قد و خواهر و برادر، هم بازی هم بودیم ، تنهایی و حوصله سر رفتن معنی نداشت برایمان، آن روزها خانواده ها اكثرا پر جمعیت بودند.

زندگی ها ساده تر و صمیمیت بیشتر. همه در كنار هم رشد می كردیم تلاش می كردیم و سعی و كوشش برای رسیدن به موفقیت را یاد می گرفتیم، هر كدام مسوولیت و وظیفه ای در خانه داشتیم. خلاصه این كه در هر كاری مهمتر در رسیدگی به حل خواسته ها و یا مشگلاتمان تنها نبودیم.

همنشینی فرزندان سرزمینم با تنهایی، زنگ خطر پیری جمعیت گوش شنوایی ندارد

زمانه اینطور بود واقعا از همان اول مسوولیت پذیری را در حد سن و سال خودمان تجربه می كردیم، بزرگترها و سالمندان ارج و قرب بالایی در خانواده داشتند و در سنین پیری و كم توانی در كنار فرزندان زندگی می كردند.

اما الان چه ؟ خودم را می گویم با بیش از 40 سال سن ، تنها یك فرزند دارم و اغلب دوستان و آشنایان را هم كه در ذهنم مرور می كنم نهایتاً 2 فرزند دارند خیلی از آنها تك فرزند و بعضی ها هم كه هنوز صاحب اولاد نشده اند و یا قصد فرزندآوری ندارند، همین دوستم زهرا كه الان استاد دانشگاه شده است ، یادم می آید وقتی ازدواج كرد تا 10 سال به خاطر تحصیلات تكمیلی و شاغل شدنش، بارداری خود را به تعویق انداخت اما زمانی كه تصمیم به بارداری گرفتند.

برغم همه درمان ها و پیگیری ها نتیجه ثمربخشی دریافت نكرد و در 40 سالگی پزشكان از بارداری اش قطع امید كرده اند و علت آن را هم سن بالای او تشخیص داده و عنوان كرده اند اگر در همان سال های جوانی مراجعه می كرد معالجه می شد.

به گفته زهرا، پزشك معالج او این مشكل را در سال های اخیر فراوان بین بیماران خود مشاهده كرده است.

به این فكر می كنم دیگر مثل قدیم ها كوچه و خیابان ها، پارك ها و مدرسه ها و حتی مهمانی ها و مراسم خانوادگی هم تعداد بچه ها خیلی كم شده است. فكر كردن به این كه نسل حاضر به سرعت سمت پیری می رود و جمعیت جایگزینی برای جانشینی ما وجود ندارد ذهنم را درگیر كرده است .

جمعیت پیر و سالخورده ای كه نیازهای فراوانی از جمله مراكز توانبخشی و بازتوانی، مراكز درمانی و نگهداری تخصصی و حتی مبلمان شهری متناسب می خواهد.

با در پیش بودن جمعیت سالخورده و كهنسال همه و همه باید برای نسلی ساخته شویم كه رو به پیری و كهولت می رود .

اما نسلی كه قرار است فردا در این كشور رشد كند این روزها آنقدر تعدادشان كم شده كه تضمینی برای ثبات همین جمعیت فعلی وجود ندارد و در سال های آینده كشور با كاهش شدید جمعیت مواجه می شود .

اعتقاد دارم نسل ما از نسل كنونی تلاشگر تر و كوشا تر بوده است، یاد گرفتیم در كنار هم تلاش برای رسیدن به اهدافمان با كمترین امكانات را.

اما الان با تك فرزندی همه همت و توان والدین در جهت تأمین امكانات بهتر و بیشتر برای تنها فرزندشان است. آنها سعی و تلاش برای رسیدن به خواسته خود را كمتر و شاید اصلا آموزش نمی بینند و این كشوری كه برای حفاظت از آن هشت سال نبرد جانانه كردیم و ذره ای از خاك وطن را به دشمن پلید نداده ایم نیازمند پرورش فرزندانی تلاشگر و البته بیشتر است.

همنشینی فرزندان سرزمینم با تنهایی، زنگ خطر پیری جمعیت گوش شنوایی ندارد

تصویب طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در مجلس

در همین پیوند نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ایرنا گفت : اگر آمار موالید و فوت در كشور به همین منوال ادامه داشته باشد، طی سال های آینده نرخ رشد جمعیت در كشور منفی خواهد شد، باید از هم اكنون برای جمعیت میانسال در كشور برنامه داشته باشیم.

غلامرضا منتظری با بیان اینكه طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، ادامه داد: در این قانون تسهیلاتی برای ازدواج جوانان و فرزندآوری در نظر گرفته شده و این قانون جهت اجرا به نهادهای متولی ابلاغ شده است.

نایب رییس كمیسیون فرهنگی مجلس افزود: باید طرح های توجیهی در خصوص اهمیت بحث رشد جمعیت و آسیب های كاهش نرخ جمعیت برگزار و وضعیت كنونی و آسیب های پیری جمیعت مطرح شود، این مساله را باید در رسانه ها به یك گفتمان تبدیل كنیم.

منتظری گفت : گرفتاری های اقتصادی و اعتقادی ملاك های ازدواج را تحت الشعاع خود قرار داده است، امروز درآمد، شغل، مسكن، خودرو و ... به عنوان ملاك اصلی برای ازدواج در نظر گرفته می شود و این فرهنگ باید تغییر كند.

نیازمند حكمرانی اجتماعی برای اقتاع افكار عمومی در بحث جمعیت هستیم

یك كارشناس فرهنگی در گلستان هم به خبرنگار ایرنا گفت : راهبرد نخست در بحث جمعیت تولید قدرت و تامین امنیت است و این مساله در تمامی دنیا از دیرباز مورد توجه حكمرانان قرار داشت، اما به دلیل تغییرات و اتفاقات رخ داده شده در بحث تامین قدرت، اهمیت این مساله تا حدودی در كشورها كمرنگ شده است.

رمضان خالو حسینی افزود: ایدئولوژی حاكم بر تمدن غرب در مساله جمعیت كه رابطه مستقیم با تولید قدرت و امنیت دارد، بر روی كشور ایران نیز تاثیر گذاشته است و دیگر جمعیت همانند سابق دارای اهمیت نیست.

وی گفت : پیری جمعیت موجب از بین رفتن نشاط اجتماعی به واسطه كم شدن تعداد فرزندان در خانواده می شود، عموما افرادی كه تعداد فرزندان آن ها زیاد است، امید به زندگی بالاتری نیز دارند، اكنون نیازمند حكمرانی اجتماعی برای اقناع افكار عمومی در بحث جمعیت داریم.

بر اساس منابع رسمی موجود، آمار تولد در استان گلستان از 32 هزار و 939 تولد در سال 98 به 30 هزار و 880 مورد در سال 99 كاهش یافته است و در سه ماهه سال جاری تنها سه دهم درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش فرزندآوری در استان داشته ایم.

كارشناسان ثبت احوال فرزندآوری را یكی از نیازهای اساسی جامعه امروز برشمردند و بر لزوم برنامه ریزی كلان و زیرساختی با اتخاذ راهبرد انگیزشی از سوی مسوولان نهادهای ذیربط تاكید كردند.

استان گلستان 2 میلیون نفر جمعیت دارد.

برچسب ها
- قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت
- استان گلستان
- نرخ رشد جمعیت
- گرگان
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۳۴ - ۲۰/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۰