دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

شناسایی و جذب 90 درصد كودكان كار در اردبیل
 
اردبیل- سرپرست بهزیستی استان اردبیل گفت: 90 درصد كودكان كار در مرحله شناسایی و جذب قرار گرفته و بازتوانی آنها مورد توجه است.
شناسایی و جذب 90 درصد كودكان كار در اردبیل اردبیل- سرپرست بهزیستی استان اردبیل گفت: 90 درصد كودكان كار در مرحله شناسایی و جذب قرار گرفته و بازتوانی آنها مورد توجه است.

حامد رضایی در گفت وگو با خبرنگار مهر، اظهار كرد: فعالیت های بهزیستی در حوزه غربالگری رایگان اعم از غربالگری شنوایی، بینایی و ژنتیكی با همكاری دانشگاه علوم پزشكی انجام شده و سعی بر این است تا از تولد فرزندان با عیوب رایج جلوگیری شده و سلامت افراد در حوزه های مختلف مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح كرد: پایگاه های بهزیستی در ارائه خدمات در بخش غربالگری شنوایی، بینایی و ژنتیك آمادگی دارند تا به صورت رایگان خدمات متنوعی را ارائه كنند.

سرپرست بهزیستی استان اردبیل گفت: در حوزه امور اجتماعی 36 هزار و 848 نفر تحت پوشش خدمات بهزیستی قرار گرفتند كه 13 هزار و 200 نفر شامل زنان سرپرست خانوار و كودكان كار و خیابانی هستند.

رضایی اصلی ترین دغدغه بهزیستی را توانمندسازی این افراد و گروه های آسیب دیده اعلام كرد و افزود: در بخش ساماندهی كودكان كار و خیابانی اقدامات مؤثری آغاز شده تا ما با همراهی اقشار مختلف جامعه، نهادها و دستگاه های دخیل بتوانیم از ورود كودكان به حوزه كار و خیابان گردی جلوگیری كنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان كرد: از مردم نیز انتظار داریم به دور از حركت های احساسی با نگاه منطقی از كمك و خرید وسایل از این كودكان خیابانی پرهیز كرده و بهزیستی را در جمع آوری آنها از فضاهای شهری كمك كنند.

رضایی اضافه كرد: كودكان باید در این سن به تحصیل و تفریحات سالم بپردازند چرا كه در ایام كودكی هیچ عقل سلیمی كارهای خارج از توان آنها را مورد پذیرش قرار نمی دهد و ما سعی كردیم با همكاری نهادهای مختلف به ویژه شهرداری، آموزش و پرورش، كمیته امداد، نیروی انتظامی و دستگاه قضا نسبت به شناسایی و جمع آوری كودكان كار و خیابانی اقدام كنیم.

وی بیان كرد: 90 درصد این كودكان در مراحل اولیه شناسایی و جذب شدند و در صورت تكرار این عمل در مراكز بازپروری نگهداری شده و در مراحل بعد نیز برخورد قانونی با این كودكان و هنگام تحویل به خانواده هایشان انجام می شود.

رضایی در ادامه سخنان خود اظهار كرد: توانمندسازی خانواده های این كودكان مورد توجه بهزیستی و نهادهای دیگر قرار گرفته و در این زمینه همچنان اقدامات مؤثری نیز در حال انجام است.

وی تصریح كرد: بخش عمده ای از فعالیت بهزیستی مربوط به حوزه معلولان و توانمندسازی این قشر بزرگ است كه محیط زندگی را باید به تناسب فعالیت آنها مهیا كنیم.

رضایی گفت: در كنار مناسب سازی فضای شهری، پرداخت تسهیلات، تأمین مسكن و ایجاد اشتغال برای معلولان نیز مورد توجه است.

وی توسعه مراكز نگهداری سالمندان و بیماران روانی مزمن را در كنار اقدامات دیگر در حوزه توانبخشی یادآور شد و افزود: در حوزه مشاركت های مردمی و مؤسسات غیردولتی نیز صدور مجوز برای این مجموعه های مردمی با هدف ارائه خدمات در دستور كار بهزیستی قرار گرفته است.

رضایی به راه اندازی میز خدمت در بهزیستی اشاره كرد و ادامه داد: در سال گذشته چهار هزار و 750 مورد خدمات در این حوزه به جامعه هدف انجام شده و ما روزهای چهارشنبه در ملاقات های عمومی در خدمت این جامعه ارزشمند هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان كرد: صدور مجوز برای فعالیت تشكل های مردم نهاد بعد از استعلام و نظر مساعد كمیسیون انجام شده و ما سعی می كنیم بیشترین همراهی را با فعالان این حوزه انجام دهیم.

رضایی از افزایش پرداخت مستمری برای مددجویان بهزیستی خبر داد و اضافه كرد: پرداختی سازمان بهزیستی برای هر نفر 420 هزار تومان، 2 نفر 600 هزار تومان، سه نفر 840 هزار تومان، چهار نفر یك میلیون و 80 هزار تومان و بالای پنج نفر نیز یك میلیون و 320 هزار تومان تعریف شده است.

سرپرست بهزیستی استان اردبیل بیان كرد: در كنار این پرداختی ها، حق پرستاری و یارانه نیز برای مراكز توانبخشی پرداخت می شود و ارائه خدمات در این حوزه با مطلوبیت به انجام می رسد.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۷:۲۵ - ۱۸/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۲۹