دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

از كاشت شنوایی ساقه مغز چه می دانید؟
 
یكی از روش هایی كه می تواند به افراد در شنوایی كمك كند، كاشت شنوایی ساقه مغز است.


شاید تا به حال نام «كاشت حلزون» (ایمپلنت حلزونی گوش) را شنیده باشید. «كاشت حلزون» یك دستگاه الكتریكی است كه به آن «پروتز عصبی» نیز گفته می شود و به عنوان جایگزینی بیونیك برای گوش انسان عمل می كند. استفاده از این ایمپلنت ها سبب شده است تا توان شنوایی به هزاران نفر در سراسر جهان بازگردد.

اما با این حال، كاشت حلزون امروزه دیگر تنها ابزاری نیست كه برای بازگشت شنوایی مورد استفاده قرار می گیرد؛ بلكه ایمپلنت های شنوایی ساقه مغز (یا همان كاشت شنوایی ساقه مغز) وسیله دیگری است كه اجازه می دهد تا شنوایی به افرادی كه فاقد آن هستند، به شیوه ای متفاوت بازگردد.

ایمپلنت های حسی با آن كه ایمپلنت حلزونی گوش به خودی خود دستگاهی پیچیده است، اما مفهوم اصلی پشت آن بسیار ساده است. این دستگاه در واقع ارتعاشات هوا را دریافت می كند و آن ها را به سیگنال های عصبی تبدیل می كند. در واقع كاشت حلزون، قسمت های آسیب دیده گوش را برای تحویل سیگنال صوتی به عصب شنوایی دور می زند.

كاشت شنوایی ساقه مغز (ABI) نیز از بسیاری از جهات به كاشت حلزون شبیه است؛ به طوری كه صدا به صورت الكترونیكی ضبط می شود و سپس این صدای ضبط شده، برای تحریك اعصاب به منظور ارائه شنوایی به مغز استفاده می شود. تفاوتی كه بین این روش و كاشت حلزون وجود دارد این است كه در «ایمپلنت شنوایی ساقه مغز» الكترود های قرار گرفته در هسته حلزونی ساقه مغز تحریك می شوند؛ بنابراین «كاشت شنوایی ساقه مغز» این مزیت را دارا است كه می تواند برای آن دسته از افرادی كه به هر دلیلی، قادر به استفاده از «ایمپلنت حلزونی گوش» نبوده و نمی توانند آن را بر روی اعصاب شنوایی در گوش داخلی نصب كنند، مورد استفاده قرار گرفته و شنوایی را برای آن ها میسر كند.

منبع: مجله آنلاین Hackaday
   تاریخ: ۱۳:۱۰ - ۱۸/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۸