دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

پیشنهاد برقراری یارانه خرید ملزومات توانپزشكی برای افراد دارای معلولیت
 
معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران با اشاره به حذف ارز ترجیحی 4200 تومانی، پیشنهاد برقراری یارانه خرید ملزومات توانپزشكی برای افراد دارای معلولیت را ارائه كرد.
پیشنهاد برقراری یارانه خرید ملزومات توانپزشكی برای افراد دارای معلولیت
معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران با اشاره به حذف ارز ترجیحی 4200 تومانی، پیشنهاد برقراری یارانه خرید ملزومات توانپزشكی برای افراد دارای معلولیت را ارائه كرد.

به گزارش ایلنا، یوسف رضایی درخصوص تامین تجهیزات توانبخشی برای افراد دارای معلولیت گفت: با توجه به نوسانات ارزی از چند سال گذشته تا كنون فشار های اقتصادی بر معلولان در تامین و خرید تجهیزات و وسایل كمك توانبخشی بیش از پیش مشهود است.

وی در ادامه گفت: با تخصیص ارز 4200 تومانی تحت عنوان ارز ترجیحی نه تنها كمكی به واردات وسایل و تجهیزات كمك توانبخشی معلولان نبود؛ بلكه سبب هدررفت حجم عظیمی از منابع ارزی كشور در شرایط تحریمی شده و فایده چندانی هم برای این اقشار نداشته است.

رضایی همچنین تخصیص ارز 4200 تومانی را موجب این دانست كه تعداد واردكنندگان كالاها و تجهیزات توانبخشی بعد از تصمیم بر اجرای این سیاست، افزایش چشمگیری پیدا كنند و افزود: این تصمیم باعث افزایش تقاضای این افراد در خصوص اخذ ارز ترجیحی برای واردات شود؛ به این صورت كه تولیدكنندگان، مواد اولیه خود را با ارز 4200 تومانی وارد می كردند و كالای تولید شده را به نرخ بازار آزاد به معلولین به فروش می رساندند.

وی تصریح كرد: اگرچه در طول این سال ها و به خصوص در سال گذشته اعتبارات قابل توجهی برای خرید یا تأمین وسایل و تجهیزات ویژه معلولان لحاظ گردیده است، لیكن با توجه به موارد مورد اشاره این اعتبارت پاسخگوی نیاز معلولان نبود.

معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران حذف ارز 4200 تومانی را از جمله اقدامات مثبتی دانست كه از ابتدای كار دولت سیزدهم مورد تاكید مسئولان قرار گرفته است و ادامه داد: اما این نكته نیز حائز اهمیت است كه باید در شرایطی این اقدام انجام گیرد كه تورم كاهش پیدا كند.

وی خاطرنشان كرد: باید با حذف ارز ترجیحی، یارانه ای برای خرید ملزومات توانبخشی و توانپزشكی نیازمندان و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی نظیر بهزیستی تأمین گردد.

رضایی ادامه داد: همچنین به منظور تأمین نیازهای ضروری و معیشتی و نیز وسایل و تجهیزات درمانی، یارانه ای خاص در نظر گرفته شود تا بخشی از كاهش قدرت خرید افراد ضعیف از نظر اقتصادی و معلولین جبران شود.

وی با اشاره به واردات انحصاری وسایل و تجهیزات توانبخشی نظیر سمعك توسط برخی شركت های تامین كننده، اذعان داشت: با حذف ارز ترجیحی امكان واردات كالاها با نرخ ارز، تورم و شرایط تحریم نیز مقدور نخواهد بود.

معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران با ارائه پیشنهادی در خصوص تامین وسایل توانبخشی برای افراد دارای معلولیت گفت: شركت ها و یا تولیدكنندگان وسایل ویژه افراد دارای معلولیت مشمول این قانون نشده و یا با نرخ بینابینی اقدام به خرید یا تولید تجهیزات نمایند تا بخشی از مشكل را حل كند.

رضایی گفت: اگرچه به منظور پیشگیری از فساد، رانت و هرگونه سودجویی های تجاری، نظارت از سوی دستگاه های متولی را می طلبد.

انتهای پیام/
منبع خبر:
ایلنا
   تاریخ: ۱۱:۳۸ - ۱۸/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۲