دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

چطور بفهیم افسرده هستیم؟
 
فربد فدایی، استاد روان پزشكی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در گفت وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس درباره «بیماری افسردگی»،بیان داشت:افسردگی یك واژه ای است كه در موارد مختلف به كار می رود و گاهی استفاده از آن با دقت همراه نیست.

وی ادامه داد:برای نمونه افسردگی می تواند نشانه ای از یك حالت عاطفه طبیعی باشد. زمانی كه فرد با ناكامی روبرو می شود؛ به فرض دانشجویی نمره مورد نظرش را كسب نكرده و دچار عاطفه افسرده می شود و این حالت در كوتاه مدت زودگذر است و از بین می رود و جنبه عادی و طبیعی دارد.

این استاد روانپزشكی گفت: اما گاهی افسردگی نشانه ای از یك بیماری جسمی است؛برای نمونه اختلال در غدد داخلی بدن می تواند به شكل افسردگی تظاهر كند.

فدایی خاطرنشان كرد: یا یك غده مغزی در ناحیه پیشانی چپ ممكن است نخستین نشانه آن افسردگی باشد و به همین دلائل است كه تشخیص اختلات روانی باید حتما توسط روانپزشك انجام شود؛ به این دلیل كه وی نشانه ها را می داند كه آیا منشا جسمی، روان شناختی و اجتماعی و...دارند.

وی متذكر شد: گاهی از اوقات افسردگی خود یك بیماری است. در بیماری افسردگی فرد احساس غم و غصه می كند یا از آن چیزی كه قبلا برایش لذت بخش بوده نمی تواند لذت ببرد.

این استاد روانپزشكی ابراز كرد: برای نمونه حتی اگر بهترین تفریحات را برای او فراهم كنند برایش بی معنی است و باز هم افسردگی او ادامه پیدا می كند و این مهمترین تفاوتی است كه بین افسردگی عمده با سایر افسردگی ها وجود دارد.

فدایی خاطرنشان كرد: در افسردگی فرد احساس بی ارزشی می كند و تمركز حواس خود را از دست می دهد و نسبت به خود منفی می شود و خود را نه فقط بی ارزش می داند، بلكه احساس می كند تا كنون هر كاری كرده اشتباه بوده است.

وی اضافه كرد: آینده در نظرش تیره و تار می رسد و فكر می كند راه نجاتی ندارد.فرد آرزوی مرگ كرده و راجع به مرگ اشتغال فكری می كند و گاهی اوقات از مرگ می ترسد و گاهی اوقات آرزو و فكر خودكشی هم در بین بیماران افسردگی عمده زیاد دیده می شود ؛ در نتیجه تشخیص و درمان آن هم خیلی مهم است؛ چون ممكن است اگر درمان نشود، منجر به خودكشی شود.

این استاد روانپزشكی یادآور شد: بنابراین برای تشخیص اینكه فرد دچار افسردگی هست یا خیر معیارهایی وجود دارد. حداقل زمان برای اینكه ما تشخیص دهیم فردی دچار افسردگی هست یا خیر و افسردگی عمده، دو هفته است.

فدایی ابراز كرد: در این دو هفته فرد در تمام مدت احساس افسردگی شدید می كند و هیچ چیز نمی تواند او را خوشحال كند.

وی متذكر شد: خوشبختانه افسردگی درمان دارد؛ انواع مختلف افسردگی را با درمان های روانی، اجتماعی و داروئی و حتی در موارد شدید با استفاده از الكترو شوك قابل درمان هستند و فرد به زندگی عادی خود باز می گردد.

انتهای پیام/
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۱۰:۲۳ - ۱۸/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۴