دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

زنان كولبر صاحب شغل می شوند
 
هر چند آمار دقیق، قطعی و متقنی از تعداد كولبران در ایران موجود نیست اما آمارهای غیررسمی از فعالیت 80 تا 170 هزار كولبر در مرزهای غربی كشور حكایت دارد.
زنان كولبر صاحب شغل می شوند
هر چند آمار دقیق، قطعی و متقنی از تعداد كولبران در ایران موجود نیست اما آمارهای غیررسمی از فعالیت 80 تا 170 هزار كولبر در مرزهای غربی كشور حكایت دارد.

به گزارش ایلنا، همچنین اگر كولبری در سال های نه چندان دور تنها مختص مردان بود اما شواهد نشان می دهد كه امروزه زنان زیادی به ناچار رزق و روزی خود را از این راه تحصیل می كنند و پا به پای مردان، ساعت ها پیاده روی طاقت فرسا همراه با مخاطرات فراوان را در ارتفاعات صعب العبور به جان می خرند. زنانی كه اغلب به شكل ناشناس و با چهره های پوشیده، گرفتار معضل كولبری هستند.

با وجودی كه در سال های اخیر از رفع معضل كولبری و ساماندهی كولبران زیاد سخن به میان آمده و وعده و وعید و طرح های مختلف ارائه شده، اما در عمل، اتفاق خاصی نیفتاده و راهكاری اصولی اندیشیده و عملیاتی نشده است.

در این میان، بنیاد بركت ستاد اجرایی فرمان امام كه توانمندی و ایجاد فرصت های شغلی در مناطق محروم و كم برخوردار كشور را در دستور كار خود قرار داده است، امسال ورودی جدی داشته به حوزه اشتغال زایی كولبران سه استان مرزی كردستان، كرمانشاه و آذربایجان غربی و قرار است تا پایان سال 99، 11 هزار شغل را برای این كولبران به بهره برداری برساند.

به گفته مدیرعامل بنیاد بركت، این بنیاد همچنین درصدد شناسایی زنان كولبر نیز برآمده و تا به امروز تعدادی طرح اشتغال زایی خرد و خانگی را برای این زنان راه اندازی كرده است.

امیرحسین مدنی در این باره توضیح می دهد: طی ماه های گذشته 110 زن كولبر در روستاهای 7 شهرستان سروآباد، بانه و كامیاران در استان كردستان و پاوه، ثلاث باباجانی، جوانرود و روانسر استان كرمانشاه شناسایی شده اند و تحت پوشش فعالیت های اشتغال زایی بنیاد بركت قرار گرفته اند.

وی خاطرنشان می كند: 110 طرح اشتغال زایی اجتماع محور برای این زنان ایجاد 330 فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم را به دنبال خواهد داشت.

مدیرعامل بنیاد بركت با اشاره به سرمایه گذاری 99 میلیارد ریالی برای ایجاد این تعداد شغل می گوید: تا به امروز 49 طرح اشتغال زایی راه اندازی شده اند و 54 طرح دیگر در شرف راه اندازی هستند و 7 طرح نیز در مرحله تكمیل فرآیند ثبت نام و معرفی به بانك عامل برای دریافت تسهیلات هستند.

مدنی با تاكید بر این كه تمام 110 طرح اشتغال زایی تا پایان سال به بهره برداری كامل خواهند رسید تصریح می كند: 12 نفر از زنانی را كه تا به امروز طرح های اشتغالزایی شان راه اندازی شده است، زنان سرپرست خانوار تشكیل می دهند.

به گفته وی، بیشترین مشاغل زنان كولبر در رسته های شغلی پرورش دام سبك و سنگین، گردشگری، صنایع دستی و مشاغل خدماتی هستند.

مدیرعامل بنیاد بركت یادآور می شود: بسیاری از این زنان تمایل به اشتغال زایی مستقل ندارند و از طریق همسران شان تقاضای دریافت تسهیلات را داشته اند. همچنین برخی از آنان در كارگاه هایی كه دیگر كارآفرینان بركت راه اندازی كرده اند مشغول به فعالیت هستند.

مدنی از هدف گذاری ایجاد 5 هزار طرح اشتغال زایی جدید برای كولبران در سال آینده خبر می دهد و می افزاید: اولویت این طرح ها در سه استان مرزی كردستان، كرمانشاه و آذربایجان غربی با زنان كولبر خواهد بود.

وی با اشاره به فعالیت 33 مجری و تسهیل گر بنیاد بركت با هدف اشتغال زایی برای كولبران خاطرنشان می كند: این مجریان و تسهیل گران، كولبران را در روستاها و مبادی ورودی استان های كردستان، كرمانشاه و آذربایجان غربی شناسایی و پس از اهلیت سنجی، آموزش و تكمیل فرآیند ثبت نام، برای دریافت تسهیلات به بانك عامل معرفی می كنند.
منبع خبر:
ایلنا
   تاریخ: ۲۲:۳۱ - ۳۰/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۷