دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

بازنگری و تغییر سازوكارهای «جهش تحصیلی»/80 درصد كودكان استثنایی جذب مدارس می شوند
 
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ضمن اعلام جزئیاتی از سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان گفت: 80 درصد كودكان با نیازهای ویژه، جذب مدارس می شوند و افزایش جذب این گروه، نیازمند توسعه امكانات غربالگری برای شناسایی بهتر است.
 بازنگری و تغییر سازوكارهای «جهش تحصیلی»/80 درصد كودكان استثنایی جذب مدارس می شوند به گزارش ایسنا، حمید طریفی حسینی در مراسم افتتاح طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستان كه در دبستان دخترانه رازی منطقه 3 آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد، با بیان اینكه برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان از بزرگترین و فراگیرترین برنامه های وزارت آموزش و پرورش است كه با مشاركت سایر دستگاه ها بیش از سه دهه انجام شده است گفت: از پوشش دو، سه درصدی در سال 73 آغاز كردیم و اكنون به پوشش 99.5 درصدی دانش آموزان در طرح سنجش رسیده ایم.

وی افزود: یك میلیون و 670 هزار نوآموز در سال گذشته سنجش شدند.1200 پایگاه ثابت اولیه، 800 پایگاه تخصصی و 427 پایگاه سیار این كار را انجام دادند.

حسینی با اشاره به اینكه به صورت متمركز، برنامه ما این است كه سنجش تا شهریور ادامه یابد و البته پایگاه ها برای جامانده ها اوایل مهر هم فعال باشند عنوان كرد: بخش های مختلفی در كشور درگیر این كار هستند. این برنامه یك شورای سیاست گذاری دارد و یك ستاد هماهنگی امور سنجش در استانها داریم. وزارت بهداشت و بهزیستی شركای استراتژیك ما هستند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: در سازمان آموزش و پرورش استثنایی سه هدف اصلی را دنبال می كنیم و سرریز كاركرد این برنامه در بخش های مختلف آموزش و پرورش هم استفاده می شود كه سازمان ملی تعلیم و تربیت، معاونت تربیت بدنی و معاونت ابتدایی می توانند از داده های سنجش استفاده كنند. افزایش پوشش دانش آموزان با نیازهای ویژه هدف ماست و برای این كار نیازمند تقویت طرح سنجش هستیم.

وی با بیان اینكه هفت گروه را در این سازمان تحت پوشش داریم و امسال سه گروه دیگر اضافه كردیم گفت: شناسایی بهتر گروه های هدف نیازمند توسعه امكانات است تا بتوانیم جذب حداكثری داشته باشیم.

حسینی ادامه داد: 80 درصدكودكان با نیازهای ویژه، جذب مدارس می شوند و افزایش جذب این گروه، نیازمند توسعه امكانات غربالگری برای شناسایی بهتر است. در راستای پیشگیری و جلوگیری از بروز معلولیت ها نیازمند تشخیص بهنگام هستیم و برنامه ما این است كه سال به سال سن سنجش را كاهش دهیم و به دوره مهدكودك برسانیم تا داده های حاصل را مبنای مداخلات لازم قرار دهیم.

وی با اشاره به اینكه سومین سیاستی كه دنبال می كنیم كیفیت بخشی به امور آموزشی و پرورشی است عنوان كرد: برای ارائه آموزش باكیفیت نیاز داریم نیمرخی از ویژگی های جسمانی، استعدادی، خانوادگی دانش آموز را داشته باشیم كه سنجش می تواند مبنای برنامه ریزی قرار بگیرد. داده های خوبی به تفكیك مناطق می توانیم در اختیار قرار دهیم. كوتاهی قد شدید، چاقی، پوسیدگی دندان، سطح سواد خانواده ها، شرایط اقتصادی و اجتماعی آنها از جمله متغیرهایی هستند كه سنجش می شوند.

وی افزود: در آموزش و پرورش استثنایی این افتخار را داریم كه آموزش را به صورت فردی ارائه می دهیم. ممكن است پنج نفر در كلاس باشند اما متناسب با ویژگی های هركدام، برنامه تحصیلشان انفرادی جلو می رود.

وی با اشاره به اینكه یكی از برنامه های عملیاتی امسال ما طراحی شبكه جامع هوشمند از پیشگیری، غربالگری، اجرا مراقبت و ارائه مداخلات است كه یك الگوی چند سطحی است گفت: در این طرح از مدل نظام ارجاع استفاده كردیم و یك سیستم ارجاع چندسطحی را در دست آماده سازی داریم. بخشی از شبكه خارج از آموزش و پرورش تعریف می شود و از دستگاه های مربوطه می خواهیم داده های مورد نیاز را در اختیار ما قراردهند. هر دانش آموز از بدو تشخیص گروه هدف ماست كه می تواند از یك روزگی كودك باشد. نیاز داریم اطلاعات وزارت بهداشت را داشته باشیم.

حسینی افزود: تغییر سازوكارهای اجرایی سنجش را مدنظر داریم. در حال بازنگری و دائمی كردن پایگاه های سنجش هستیم تا به صورت مستمر در دوره های مختلف انجام شود تا پرونده الكترونیك سلامت كاملی از دانش آموزان آماده كنیم. استانداردسازی تجهیزات نیز در حال انجام است. بازنگری و تغییر سازوكارهای جهش تحصیلی را نیز در دست انجام داریم.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۰:۰۸ - ۲۲/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۷۶