دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

بیش از 8 میلیون سالمند دارای 2 بیماری مزمن داریم
 
به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس عباس عبادی، معاون پرستاری در اولین  همایش ملی پرستاری جامعه نگر با اشاره به تغییرات زیاد متاثر از كرونا در جهان،گفت: 8میلیون و 100 هزار سالمند داریم كه بیشتر از دو بیماری مزمن و مصرف كننده بیشتر از دو دارو هستند.

وی ادامه داد:پرسش هایی كه اكنون بیماران از پزشك و پرستار می كنند 10سال پیش پرسیده نمی شد و خواه ناخواه به سمتی می رویم كه باید بیماران را مشاركت دهیم.

معاون پرستاری وزیر بهداشت با اشاره به فعاایت های مراقبت در خانه یا هوم كر،گفت:نزدیك 30 سال از عمر مراكز مشاوره می گذرد و بیماری مزمن افزایش یافته و تاب آوری نظام سلامت در حوزه اقتصاد كم شده و به سمت خدمات هزینه بالا رفته ایم.

عبادی افزود:پوشش بیمه ای ما در دولت سیزدهم نزدیك به 100 درصد شده اما همچنان هزینه های پرداختی مردم در خصوص درمان بالاست.

وی با بیان اینكه باید دنبال روش ها و تكنولوژی ارزان قیمت برویم،تصریح كرد:راه حل پرستاری جامع نگر است.

معاون پرستاری وزیر بهداشت با تاكید بر توجه و حركت بر مسیر بهداشت،خاطرنشان كرد: در موضوع پزشكی خانواده باید به سمت پرستاران برویم كه نگاه جامع محور دارند و سطوح سلامت را مورد توجه قرار می دهند كه شامل ارتقا سلامت،درمان،پیشگیری،توانبخشی و مراقبت است.

عبادی با اشاره به اهمیت مراقبت تسكینی و توجه ویژه وزارت بهداشت به این موضوع ،خاطرنشان كرد: بر اساس برنامه ششم وزارت بهداشت مكلف بوده نظام خدمات جامع و همگانی سلامت بوده است.

وی ادامه داد:نزدیك به 85 درصد دانشجویان پرستاری خانمها هستند و برخی خانمها از ادامه كار منصرف می شوند؛درحالی كه از پرستار می تواند در خدمات خانه ،مدارس و...استفاده كنیم. 

عبادی یادآور شد:جایگذاری پرستاران در كلینیك های  مراقبت تسكینی مورد توجه است و بیش از 70درصد  بیماران بزرگسال و بیش از 90 درصد كودكان نیازمند مراقبت تسكینی هستند.

معاون پرستاری وزیر بهداشت با اشاره به گسترش بیماری های مزمن در جهان،گفت:باید پرستاران و مراقبت تسكینی حرمت یك خانواده و بیمار را رعایت كنند؛ضمن اینكه از هوش مصنوعی می توان در حوزه پرستاری استفاده كرد.

معاون پرستاری وزیر بهداشت اضافه كرد:اینكه پرستاران طرحی از فعالیت خارج شوند و این افرد نگران كار باشند درست نیست و می توان در خدمات هوم كر از آنها استفاده كرد.

انتهای پیام/
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۱۲:۱۴ - ۲۴/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۷