دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

باوجود افزایش پوشش بیمه ای، هنوز هم هزینه های پرداختی مردم قابل توجه است
 
معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به شكنندگی تاب آوری حوزه سلامت در زمینه اقتصاد، گفت:با وجود افزایش پوشش بیمه ای در دولت سیزدهم، اما هنوز هم هزینه هایی كه مردم از جیب پرداخت می كنند، قابل توجه است و اگر یك خانواده متوسط دچار بیماری مزمن و صعب العلاج شود، سطح طبقاتی شان تفاوت خواهد كرد؛ ...
باوجود افزایش پوشش بیمه ای، هنوز هم هزینه های پرداختی مردم قابل توجه است به گزارش ایسنا، دكتر عباس عبادی _ معاون پرستاری وزارت بهداشت در اولین همایش ملی پرستاری جامعه نگر، گفت: اولین بار سال 1295 پرستاری نوین در ایران در شهر ارومیه شكل گرفت. طی 106 سال گذشته اتفاقات زیادی در دنیا و ایران رخ داده است و سرعت تغییرات مشهود بوده است. در اواخر دوره قاجار تا اوایل دوره پهلوی بیماری های واگیردار فراوان، تغذیه نامناسب، ساختار جمعیتی و... را شاهد بودیم. شاید اگر قرار بود اوایل سال 1398 در مورد بیماری ها صحبت كنیم، تصور می كردیم بیماری های واگیردار موضوعی فراموش شده است، درحالی كه در اواخر سال 98 كرونا نشان داد به هیچ عنوان اینگونه نیست و كرونا به عنوان یك بیماری واگیردار همه ابعاد زندگی ما را تحت تاثیر قرار داد و هنوز هم مرگ و میرهای قابل توجهی از آن در برخی كشورهای پیشرفته رخ می دهد.

وی افزود: اكنون اوضاع فرق كرده است. 10 سال قبل گفتیم ما جوان ترین جمعیت را داریم اما الان باید بگوییم تا به خود بجنبیم وارد دنیای سالمندی می شویم. حدود 8میلیون نفر سالمندی داریم كه چند دارو مصرف می كنند و بیش از دو بیماری مزمن دارند. از طرفی انتظارات مردم متناسب با افزایش سطح سوادشان از نظام سلامت افزایش یافته است. پرسش هایی كه اكنون بیماران از پرستاران و پزشكان می كنند شاید 10 سال قبل مطرح نبود بویژه در نقاطی كه مردم هزینه می كنند و این حق را به خود می دهند كه در تصمیمات بالینی و درمانی كه دریافت می كنند، نقش داشته باشند.

این استاد دانشگاه علوم پزشكی بقیة الله(عج)، اظهار كرد: رونق هوم كر (پرستاری در منزل) به عنوان بخش كوچكی از پرستاری جامعه نگر اتفاق افتاده است و از طرفی با تغییر مطالبات ما هم باید استراتژی خود را تغییر دهیم. از دهه 70 كه آغاز تاسیس مراكز مشاوره پرستاری انجام شد و تاكنون نوع ارائه خدمات تغییر كرده است. بیماری های مزمن افزایش یافته و تاب آوری نظام سلامت در حوزه اقتصاد بسیار سخت شده است و ما ناخواسته به سمت ارائه خدمات گران قیمت رفتیم كه پشت آن كلی از شركاهای دارویی هستند و از طرفی به مردم القا شده است اگر جایی خدمتی با پت اسكن، تجهیرات آنچنانی و... انجام نشود انگار خدمت انجام نشده؛ در حالی كه اوایل دهه 60 با كمك بهورزان توانستیم خیلی از بیماری های واگیردار را كنترل كنیم و به زعم من این مدل همچنان می تواند كمك كننده باشد.

او با اشاره به شكنندگی تاب آوری حوزه سلامت در حوزه اقتصاد، تصریح كرد: الان هم كه پوشش بیمه ای بویژه در دولت سیزدهم افزایش یافته است و نزدیك به 100 درصد شده ایم، اما می دانیم ظرف بیمه در خدماتی كه ارائه می دهد محدودیت دارد و هنوز هزینه هایی كه مردم از جیب پرداخت می كنند قابل توجه است و اگر یك خانواده متوسط دچار بیماری مزمن و صعب العلاج شوند، سطح طبقاتی شان تفاوت خواهد كرد. پس چاره ای نیست تا مدل ارائه خدمات در كشور تغییر كند و به سمت تكنولوژی و روش های ارزان قیمت برویم كه یك راه آن پرستاری جامعه نگر است. نباید پرستار تنها در چهارچوب بیمارستان بماند، بضاعت پرستاری بیش از این ها است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت بیان كرد: اگر مقام معظم رهبری میفرمایند به سمت توسعه شبكه بهداشتی بروید دقیقا منظورشان این است كه نه فقط خانه بهداشت روستایی بلكه یك مدل رفتن به سمت پزشكی و پرستاری جامع نگر است. اگر پزشكی خانواده را داریم به جای اتكای تنها به پزشك باید به همكاران پرستار با نگاه جامعه نگر هم توجه شود تا به سطوح پنج گانه سلامت برسیم. سطح اول ارتقای سلامت است یعنی از این وضعیت با مشاوره دادن بهتر شویم، سطح دوم پیشگیری، سطح سوم درمان به موقع، سطح چهارم توانبخشی و سطح پنجم مراقبت های تسكینی است.

وی افزود: نكته مهم این است كه پرستاری جامعه نگر در منازل مردم وقتی به درستی نقش خود را ایفا می كند كه مراقبت كننده به همه ابعاد بیمار و زندگی اش توجه كند. سلامتی كسی كه مراقب یك بیمار مزمن است هم در خطر است و به او هم باید توجه شود و به آن فرد آموزش دهند به گونه ای به بیمار خدمت بدهد كه خودش بیمار نشود.

عبادی بیان كرد: بر اساس برنامه ششم، وزارت بهداشت مكلف بوده است كه نظام خدمات جامع سلامت را طراحی و اجرا كند. جامعیت خدمات مشمول ما می شود كه باید مبتنی بر نظام ارجاع باشد. الان در شرف نوشتن برنامه هفتم هستیم و امیدواریم نقطه نظرات سازمان نظام پرستاری به ما كمك كننده باشد.

وی افزود: سالانه 8500 تا 10 هزار نفر در دانشكده ها نیروی پرستاری تربیت می شوند كه خیلی از آنها حتی طرح شان را هم شروع نمی كنند. حدود 80 درصد این جمعیت خانم ها و حدود20 درصد آنها آقایان هستند كه از گردونه آموزش خارج می شوند و آغاز به كار نمی كنند. برخی پس از مشاهده سختی های دو سال طرح، دیگر مشغول به كار نمی شوند ولی اگر نظام سلامت فضایی ایجاد شود خیلی از این عزیزان تمایل دارند خدمات را در عرصه هایی مانند پرستاری جامعه نگر فعال باشند.

او در خصوص اقدامات وزارت بهداشت در زمینه پرستاری، اظهار كرد: از حدود دو سال گذشته كلینیك های آموزش به بیمار استارت خورد و پایلوت آن صورت گرفت. ما همه فارغ التحصیلان كارشناس ارشد بهداشت جامع و روان را رصد كردیم كه جایی غیر از حیطه تخصصی فعال هستند؛ جایگذاری این افراد در كلینیك آموزش به بیمار می تواند به جامعه نگری خدمات كمك كند. در زمینه مراقبت تسكینی هم به زودی یك كلینیك مراقبت تسكینی نوزادان در بیمارستان مفید آغاز به كار خواهد كرد. مراقبت تسكینی موضوعی مهم است كه در پكیج خدمات هوم كر هم بیاید.

وی افزود: حریم و حرمت خانه مردم در خدمات هوم كر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و همكاران ما باید به این بخش توجه كنند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، تاكید كرد: اینكه پرستاران طرحی با اتمام طرحشان از بیمارستان بروند و تعدیل شوند از نقاط ضعف ساختار وزارت بهداشت است. فضای بازار مناسب برای ارائه خدمت را باید از بیمارستان خارج كنیم تا كاریابی اتفاق افتد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۲:۰۰ - ۲۴/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۴