دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

ایران جزو هفت كشور اول جهان در پیشگیری از ناشنوایی كودكان است
 
به گفته معاون پیشگیری سازمان بهزیستی كشور، ایران در ارزیابی سازمان بهداشت جهانی از برنامه های پیشگیری از معلولیت شنوایی، در سال 2021 جزو هفت كشور اول جهان است.
ایران جزو هفت كشور اول جهان در پیشگیری از ناشنوایی كودكان است
به گفته معاون پیشگیری سازمان بهزیستی كشور، ایران در ارزیابی سازمان بهداشت جهانی از برنامه های پیشگیری از معلولیت شنوایی، در سال 2021 جزو هفت كشور اول جهان است.

به گزارش ایلنا از مشهد، فاطمه عباسی با حضور در شهر مشهد و در گفت وگو با خبرنگاران افزود: كشور ما در خاورمیانه مقام اول را دارد و همیشه در زمینه پیشگیری از معلولیت ها پیشتاز منطقه بوده است.

وی با اشاره به آمار نوزادان غربال شده در سال 1400 در برنامه غربالگری بهزیستی گفت: در سال گذشته 1015000 نوزاد در كشور از نظر شنوایی غربال شده اند و میانگین پوشش كشور در این طرح بیش از 92 درصد بوده است. از این تعداد حدود 3 هزار نفر دچار اختلال شنوایی تشخیص داده شده اند كه در پروسه پیگیری و درمان قرار گرفته اند.

به گفته عباسی، در كل 16 سال اجرای این برنامه 38 هزار كودك دارای اختلال شنوایی شناسایی شده اند كه چنانچه این برنامه اجرا نمی شد این كودكان قطعا ناشنوا یا كم شنوا می شدند.

عباسی با اشاره به تقدم پیشگیری بر درمان تاكید كرد: سرانه غربالگری هر كودك برای بهزیستی حدود 18000تومان می باشد در صورتی كه اگر كودك ناشنوا شود صرفا كمك هزینه یارانه خدمات توانبخشی او ماهانه یك میلیون و 200 هزار تومان می باشد و در صورتی كه كودك بصورت میانگین 5 سال از خدمات توانبخشی برخوردار گردد حدود 75 میلیون تومان برای سازمان هزینه خواهد داشت.

معاون پیشگیری سازمان بهزیستی كشور اظهار داشت: قطعا خانواده و فرد سایر هزینه های مادی و معنوی مربوط به معلولیت را نیز متحمل خواهند شد. بنا بر این هزینه فایده ی این طرح، به روشنی نشان می دهد كه پیشگیری، تا چه اندازه هزینه های فرد، خانواده و جامعه را كاهش می دهد.

عباسی در خصوص رصد آسیب های اجتماعی كه توسط این سازمان انجام می شود گفت: طبق برنامه ششم توسعه كشور، بهزیستی موظف به پیشگیری از معلولیت ها و آسیب های اجتماعی شده است كه در این راستا، بهزیستی در سال 96 طرحی برای رصد آسیب های اجتماعی كشور تدوین و اجرایی كرده است.

وی هدف از اجرای این برنامه را شناسایی آسیب ها و تعیین عوامل خطر و عوامل محافظ دانست و گفت: برای اجرای این برنامه 31 دبیرخانه در استان ها تشكیل شده كه در سطح استان ها اجرای برنامه را نظارت می كنند و یك دبیرخانه مركزی در سازمان بهزیستی بر كل برنامه نظارت دارد.

وی اعتیاد، روابط فرازناشویی، طلاق، اختلافات خانوادگی، پدیده ی زنان خیابانی و خودكشی را از جمله آیتم های مورد بررسی در این برنامه ذكر كرد و گفت: فلسفه اجرای این برنامه آن است كه به دلیل محدودیت منابع و گستردگی موضوعات اجتماعی، باید اولویت بندی كرده و برای بهینه كردن مصرف منابع، بر روی آسیب های هر منطقه و استان به صورت خاص متمركز شویم.

معاون پیشگیری سازمان بهزیستی كشور اضافه كرد: این برنامه به صورت سالانه، آسیب ها را رصد می كند و بر اساس نتایج كه در هر سال به روزرسانی می شود، برنامه ریزی لازم برای پیشگیری و كنترل آسیب ها انجام می گیرد.

انتهای پیام/
منبع خبر:
ایلنا
   تاریخ: ۱۱:۵۲ - ۲۴/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۷