دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

فشار سنگین روانی به مردان در دوران كرونا
 
وزیر بهداشت با اشاره به فشارهای اقتصادی و روانی به مردان در دوران كرونا و لزوم توجه به این موضوع، در عین حال از تصویب سند سلامت مردان در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی خبر داد. به گزارش ایسنا، سعید نمكی در پنجمین كنگره سلامت مردان، ضمن تبریك هفته سلامت مردان، گفت: همه می دانید كه سازمان جهانی ...
وزیر بهداشت با اشاره به فشارهای اقتصادی و روانی به مردان در دوران كرونا و لزوم توجه به این موضوع، در عین حال از تصویب سند سلامت مردان در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی خبر داد.
به گزارش ایسنا، سعید نمكی در پنجمین كنگره سلامت مردان، ضمن تبریك هفته سلامت مردان، گفت: همه می دانید كه سازمان جهانی بهداشت، سال ها در كشورهای در حال توسعه بحث سلامت گروه های آسیب پذیر را كه از دید آنها زنان و كودكان بودند، مورد توجه بود. ناگهان دست اندركاران سلامت جهان متوجه شدند كه از یك جمعیت بسیار مهم و تاثیرگذار در جهان یعنی مردان غافل شده اند.
وی افزود: در همه كشورها، به خصوص كشورهای در حال توسعه و از همه بدتر كشورهای عقب افتاده، مردان محور اصلی همه زحمات خانواده در همه عرصه ها هستند. مردان هستند كه فعالیت های اصلی اقتصادی خانواده را اداره می كنند، مردان هستند كه در شرایطی كه زنان در محرومیت و مظلومیت قرار می گیرند، باید مدافعان سرسخت اولیه حقوق خانواده باشند و مردان هستند كه اگر نباشند، شیرازه خانواده و به خصوص كودكان از هم پاشیده می شود. در جوامعی مانند ما كه از نظر فرهنگی توجه به سلامت مردان علاوه بر بی توجهی سازمان های جهای، به گونه ای مغفول می ماند، یكی از مشكلات این است كه مردان خیلی اهل چك آپ و كنترل دوره ای سلامت شان نیستند. ما معمولا زمانی متوجه می شویم كه یك مرد دچار فشار خون قبلی است كه با نارسایی قلبی یا با سكته قلبی و مغزی وارد آی سی یو و سی سی یو می شود. متاسفانه در فرهنگ ما این جا افتاده كه مردان بزگ همچون درختان ستبر نمی میرند یا مرد باید كه در كشاكش دهر سنگ زیرین آسیاب باشد. متاسفانه از پسربچگی به ما می آموزند كه مردان نباید گریه كنند، مردان باید غم را در خود فرو ببرند و بر این اساس مسائل بهداشت روان برای مردان ما در كشورهای ما یكی از اصلی ترین معضلات اجتماعی و معضلات نظام سلامت است.
وی گفت: فكر می كنم امروز با توجه به شیوع كرونا، یكی از مهم ترین مواردی كه باید در مردان مورد غفلت قرار نگیرد، پرداختن به بهداشت روان و آسیب های روانی است كه مردان در شرایط بسیار ناهموار كرونا دارند تحمل می كنند. امروز دوران كرونا بیشترین آسیب را به بنگاه های اقتصادی و دستگاه هایی زد كه از منابع دولتی استفاده نمی كردند. بیكاری مردان، كمبود درآمد آنها در شغل های آزاد و... باعث شد كه مردان علاوه بر فشار اقتصادی، دچار فشار بسیار سنگین روانی هم شوند. بنابراین دریافتن مردان در دوران كرونا چه از نظر مشكلات سلامت روان و چه از نظر مشكلات معیشتی یكی از رسالت هایی است كه تمام دست اندركاران جمهوری اسلامی ایران برعهده دارند.
نمكی با بیان اینكه از همه كسانی كه به موضوع سلامت مردان در كشور توجه می كنند، تشكر می كنم، گفت: خوشحالم كه اعلام كنم سند سلامت مردان با مشاركت 28 دستگاه اعم از دستگاه های دولتی و سازمان های مردم نهاد، تدوین شد و خوشبختانه در نشست جمعی كه با نمایندگان این دستگاه ها و سازمان ها در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی به تصویب رسید كه امیدواریم مراحلش را در ایستگاه های بالاتر طی كرده و به عنوان سندی رسمی مورد توجه و اجرا قرار گیرد. امروز ما نیازمندیم كه مردان را در همه عرصه ها به صورت ویژه ببینیم؛ علاوه بر سلامت، با توجه به مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت كه مردان در این دایره ممكن است بیشترین آسیب را ببینند و آسیب دیدگی مردان می تواند به دو گروه آسیب پذیر دیگر جامعه یعنی زنان و كودكان تاثیر بسیار مهمی داشته باشد، توجه ویژه ای می طلبد كه رسیدگی به سلامت مردان را فراتر از وزارت بهداشت، یعنی در دستگاه های دیگری كه در رفاه اجتماعی مردان، معیشت مردان و .... مداخله می كنند، ارزیابی و پیگیری كنیم.
وی گف: یكی از بحث هایی كه امروز باید برای همه ما مورد توجه باشد، سلامت مردان سالمند است. مردان سالمند به عنوان گروهی كه امروز با طی كردن دوران جوانی كه در آن دوران هم بسیاری از آنها به عنوان مردان مولد مطرح نبودند و در زمانی كه جوان بودند، به دلیل نبود زیرساخت های كار در كشور، خودشان را به گونه ای سربار احساس می كردند، امروز همان آدم ها با همان حس، دارند به مرحله سالمندی پا می گذارند. یكی از معضلات آینده ما جمعیت مرد سالمندی خواهد بود كه علاوه بر آشفتگی روح و روان، مشكلات جسمی عدیده ای هم خواهد داشت كه از امروز باید تلاش كنیم تا نظام های حمایتی كشور را مانند سیستم های بیمه به ویژه بیمه های تكمیلی، برای دوران سالمندی مردان كشور آماده تر شوند كه هنوز متاسفانه این آمادگی را در بدنه نظام حمایتی كشور نمی بینم.
منبع خبر:
روزنامه ابتكار
   تاریخ: ۰۱:۴۶ - ۰۱/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۱