دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

فرصت 10 ساله جوانی جمعیت را از دست ندهیم
 
سرپرست معاونت بهداشتی علوم پزشكی گیلان از فرصت 10 ساله اقدام برای جوانی جمعیت كشور خبر داد و گفت: اگر این فرصت را از دست بدهیم، 150 سال طول می كشد تا به شرایط مطلوب جمعیتی بازگردیم كه زنگ خطری برای كشور و استان محسوب می شود.
فرصت 10 ساله جوانی جمعیت را از دست ندهیم دكتر اسماعیل نورصالحی در نشست تخصصی «رسانه، خانواده و جمعیت»، جمعیت را موضوعی بسیار مهم و حیاتی برای گیلان و كشور دانست و اظهار كرد: اگر از هم اكنون به فكر جوانی جمعیت نباشیم، هشت تا 10 سال آینده وضعیت نامعلومی خواهیم داشت.

وی با بیان اینكه وضعیت رشد جمعیتی گیلان در كشور بدترین است، افزود: جمعیت شناسان از این بحران به عنوان چاله جمعیتی نام می برند؛ البته كشورهای اروپایی هم درگیر موضوع جمعیت هستند، اما آنان فرایند كاهش جمعیت را در یك بازه 300 ساله و با شیب ملایم طی كردند، اما ایران در حال طی این مسیر با شیب تند و طی 30 سال است.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی گیلان با اشاره به اصلاح شرایط اجتماعی و اقتصادی مرتبط با جمعیت در كشورهای اروپایی، عنوان كرد: متاسفانه بدون آمادگی به شرایط حاد جمعیتی رسیدیم و لذا امكان شكل گیری بحران وجود دارد.

نورصالحی، از فرصت 10 ساله اقدام برای جوانی جمعیت كشور خبر داد و گفت: اگر این فرصت را از دست بدهیم، 150 سال طول می كشد تا به شرایط مطلوب جمعیتی بازگردیم كه زنگ خطری برای كشور و استان محسوب می شود.

وی با بیان اینكه جمعیت جوان امروز تا 30 سال آینده سالمند می شوند، خاطرنشان كرد: این در حالی است كه ساختار جمعیتی كشورهای همسایه ما را عمدتا كودكان تشكیل می دهند و لذا طی مدت مذكور به سن جوانی می رسند كه از نظر امنیتی تهدیدی برای كشوری مانند ایران با داشته های عظیم طبیعی و جغرافیایی است.

سرپرست معاونت بهداشتی علوم پزشكی گیلان با اشاره به نقش نسل جوان در دفاع از كشور، اضافه كرد: جمعیت از نظر هویتی و وجودی بسیار ضرورت دارد و اگر توجه لازم را نداشته باشیم گرفتار ابربحران جمعیتی خواهیم شد.

وی با بیان اینكه مردم خطر كرونا را حس كرده بودند و لذا پروتكل های بهداشتی را رعایت می كردند، ادامه داد: متاسفانه مردم هنوز خطر كاهش جمعیت را درك نكرده اند و لذا رسانه ها باید این آگاهی را به جامعه منتقل كنند تا فرصت 10 ساله را از دست ندهیم.

نورصالحی، با اشاره به بحران بازنشستگی نیروی انسانی طی سه دهه پیش رو، اظهار كرد: سالمندی علاوه بر كاهش نیروی كار، هزینه های درمان را بسیار زیاد می كند و همچنین جمعیت جوانی برای نگهداری از سالمندان وجود ندارد.

جانشین قرارگاه خانواده و جمعیت گیلان، با بیان اینكه بحران سالمندی شاخص های بهداشتی كشور را از بین خواهد برد، عنوان كرد: باید تا سال 1405 نرخ باروری استان را به دو و نیم درصد برسانیم.

وی تك فرزندی را از دیگر معضلات جمعیتی دانست و افزود: سلوك فرزندان با هم از نظر روحی و روانی اثرات مثبت دارد.

نورصالحی تصریح كرد: متاسفانه برخی از زوجین بعد از ازدواج فرزندآوری را به تاخیر می اندازند و برخی دیگر نیز حیوانات خانگی را جایگزین فرزندآوری می كنند.

وی با اشاره به غیر كاربردی شدن شعار «فرزند كمتر؛ زندگی بهتر» در شرایط امروز كشور، خاطرنشان كرد: ضرورت جوانی جمعیت بیشتر و از كاهش جمعیت است و باید مقدمات لازم را جهت اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت فراهم كنیم.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۳:۱۸ - ۲۴/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۳