دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

یك روانشناس: امكان بروز آسیب های روانی نوجوانان در دوران پسا كرونا یك تهدید است/لزوم نظارت از راه دور والدین با تماس آنلاین
 
یك روانشناس گفت: اگر برنامه ریزی مناسبی برای گذر از بحران كرونا انجام نشود، قطعاً مشكلات و آسیب های روانی شدیدی در كودكان و نوجوانان بعد از دوران كرونا مشاهده خواهد شد.
یك روانشناس: امكان بروز آسیب های روانی نوجوانان در دوران پسا كرونا یك تهدید است/لزوم نظارت از راه دور والدین با تماس آنلاین
یك روانشناس گفت: اگر برنامه ریزی مناسبی برای گذر از بحران كرونا انجام نشود، قطعاً مشكلات و آسیب های روانی شدیدی در كودكان و نوجوانان بعد از دوران كرونا مشاهده خواهد شد. گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، هدی قبادی؛ كرونا به عنوان یك بحران اساسی و نوظهور در همه زمینه ها چالش های زیادی را با خود به همراه آورده است.

این بحران در اساسی ترین نهاد اجتماع یعنی خانواده نیز چالش های زیادی را با خود به همراه آورده است و تا حدود زیادی سبك زندگی خانواده ها را دستخوش تغییر و آسیب كرده است. در این میان بیشترین آسیب شاید سهم مادران شاغل است كه اگرچه پیش از شیوع این ویروس نیز مشكلات بیشتری از مادران خانه دار برای مدیریت خانواده داشتند اما هم اكنون نیز با شیوع این بیماری مشكلات آن ها دو چندان شده است.

از آنجا كه توجه به سلامت روحی و روانی نهاد خانواده در نهایت سلامت روحی و روانی جامعه را در پی خواهد داشت. توجه به این امر مهم و آموزش در این زمینه همواره در اولویت قرار داشته باشد.

در این راستا خبرنگار حوزه زنان و خانواده گروه اجتماعی خبرگزاری آنا به سراغ برخی روانشناسان و جامعه شناسان رفته و نظر آنان را  در این رابطه در پرونده ای تحت عنوان «سهم مادران شاغل در مدیریت كرونا» جویا شده است كه دومین شماره از این سلسه مصاحبه ها را در زیر می خوانید:

ضرورت برنامه ریزی والدین برای نوجوانان در دوران كرونا

مژگان نیكنام در گفت وگو با خبرنگار حوزه زنان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، با اشاره به اینكه در زمان بروز حوادث و بحران ها شخصی موفق است كه از شرایط بحرانی با مدیریت موفق بیرون بیاید گفت: نمی شود در شرایط بحرانی، طبق شرایط عادی رفتار كنیم و روزگار بگذرانیم.

وی اظهار كرد: شرایط ویژه اقدامات ویژه می طلبد و اگر والدین ضرورت برنامه ریزی برای شرایط ویژه را متوجه نشوند معضلات بیشتر خواهد شد.

این روانشناس گفت: ممكن است با بروز كرونا علاوه بر ابتلا به بیماری خطرهای دیگری نیز كودكان و نوجوانان را تهدید كند كه این خطرات ناشی از خانه نشینی نوجوانان و عدم حضور والدین است.

والدین باید در منزل روی كودكان و نوجوانان نظارت داشته باشند تا همه فعالیت هایی كه باید توسط آن ها انجام شود در فضای محدودتری انجام شود.

خانه نشینی نوجوانان به معنای بیكار و آزاد بودنشان نیست

نیكنام اظهار كرد: خانه نشینی دلیل بر بیكار و آزاد بودن نوجوانان نیست و باید فعالیت های روزمره نوجوان انجام شود و فقط فضای انجام این فعالیت ها محدودشده است.

وی گفت: والدین باید در منزل روی كودكان و نوجوانان نظارت داشته باشند تا همه فعالیت هایی كه باید توسط آن ها انجام شود در فضای محدودتری انجام شود.

شبیه سازی فضای درس خواندن در خانه با فضای مدرسه در دوران كرونا

نیكنام بیان كرد: می توان فضای درسی نوجوانان در منزل را تا حدودی با فضای مدرسه شبیه سازی شود انجام گیرد. می توان از تهیه میز و صندلی شبیه میز مدرسه یا تهیه یونیفرم بهره گرفت تا فرزندان تمركز داشته و ازنظر روانی آگاه باشند كه در حال درس خواندن هستند.

كودكان به محل كار در دوران كرونا توسط مادران شغل با اصول بهداشتی سازگار نیست، گفت: باید در شرایط بحرانی و سخت همه دست به دست هم دهند و مدیران سازمان ها و ادرات نیز باید حمایت كنند تا شرایط به نحوی اداره شود كه كمترین آسیب در این دوران متوجه كودكان و نوجوانان باشد.

لزوم نظارت از راه دور والدین با تماس آنلاین بر بچه ها

این روانشناس با تأكید بر لزوم نظارت از راه دور و تلفنی و تصویری والدین شاغل اظهار كرد: قطعاً كودكان خردسال نباید تنها بمانند و باید از حضور بزرگ سالان قابل اعتماد یا مربی استخدامی در شرایطی كه معیشت خانواده اجازه می دهد استفاده كرد.

وی خاطرنشان كرد: تنها مساله مهم درس خواندن بچه ها نیست و باید تحرك و تفریح كودكان و نوجوانان نیز در دوران كرونا موردتوجه قرار گیرد و به نحوی برنامه ریزی شود كه از كسالت و یكنواختی دربیایند و از پناه بردن به فضای مجازی دور شوند.

نیكنام گفت: كلاس های آنلاین فوق برنامه می تواند بچه ها را ازنظر روانی سالم نگه دارد و به طوركلی باید تمام فعالیت هایی كه در دوران عادی انجام می شود در دوران كرونا در فضای محدودتر انجام شود.

این روانشناس تأكید كرد: در هر دوره ای بحران هایی ایجاد می شود اما این بحران ها و فشارها به هیچ وجه نباید توسط والدین به فرزندان وارد شود و باید از طرق مختلف از قبیل كمك گرفتن از افراد قابل اعتماد، مربی خصوصی یا استفاده از دوركاری این فشارها را كاهش داد.

ادارات و سازمان ها از مادران شاغل در دوران كرونا حمایت كنند

وی بابیان اینكه بردن كودكان به محل كار در دوران كرونا توسط مادران شغل با اصول بهداشتی سازگار نیست، گفت: باید در شرایط بحرانی و سخت همه دست به دست هم دهند و مدیران سازمان ها و ادرات نیز باید حمایت كنند تا شرایط به نحوی اداره شود كه كمترین آسیب در این دوران متوجه كودكان و نوجوانان باشد.

امكان بروز آسیب های روانی شدید در كودكان و نوجوانان در دوران پسا كرونا

نیكنام در پایان خاطرنشان كرد: اگر برنامه ریزی مناسبی برای گذر از بحران كرونا انجام نشود، قطعاً مشكلات و آسیب های روانی شدیدی را در كودكان و نوجوانان بعد از دوران كرونا شاهد خواهیم بود.

در پایان؛

به نظر می رسد، مادران باید بیشتر از اینكه تحت كنترل شرایط و آسیب های غیرقابل پیش بینی بر بیایند می توانند با استفاده از یك مشاوره یك ساعته با یك روانشناس بتوانند به برنامه دقیق و درستی متناسب با شرایط خانوادگی خود برای مدیریت خانواده در دوران كرونا دست پیدا كنند و از خانواده خود در برابر آسیب های احتمالی آینده و اكنون محافظت كنند و صد البته این مهم جز با همكاری پدر خانواده و فرزندان امكان پذیر نخواهد شد.

انتهای پیام/4159/
منبع خبر:
آنا
   تاریخ: ۰۰:۴۹ - ۰۱/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۸