دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

ضعف بیمه ها و بالا بودن هزینه ها و پرداخت از جیب مردم؛ 85 درصد ورودی های پرستاری خانم هستند
 
معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت :پرستار نباید در چارچوب بیمارستان قرار بگیرد و محدود به آن شود. همچنین پرستاری جامعه نگر كمك به توسعه پرستاری و بهبود تصویر پرستاری در اذهان مردم می شود.
معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت :پرستار نباید در چارچوب بیمارستان قرار بگیرد و محدود به آن شود. همچنین پرستاری جامعه نگر كمك به توسعه پرستاری و بهبود تصویر پرستاری در اذهان مردم می شود.

خبرگزاری میزان &– سازمان نظام پرستاری؛ عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت در اولین همایش پرستاری جامعه نگر اظهار كرد: پرستاری جامعه نگر و جامع نگر اندكی تفاوت دارند و پرستای جامعه نگر گروه هدف بزرگتری دارد. در سال 1295 اولین بار پرستاری نوین در ایران در ارومیه شكل گرفت و الان 106 سال از این اتفاق می گذرد. وضعیت اپیدمیولوژیك بیماری ها، سطح سواد و آگاهی مردم و ... در آن زمان تفاوت هایی با الان داشت و سرعت تغییرات در ایران زیاد بود و بیماری های واگیر فراوان و وضعیت معیشتی نامناسب باعث شده بود وضعیت بیماری ها با الان تفاوت هایی داشته باشد.

وی افزود: اگر كرونا شایع نمی شد فكر می كردی كه بیماری های واگیر فراموش شده است اما كووید19 نشان داد برخی اتفاقات حتی خارج از عهده نظامات دنیا و سازمان جهانی بهداشت است.

وی ادامه داد: الان مرگ و میرها در بخش هایی از دنیا رخ می دهد كه نظام های سلامت پیشرفته ای نیز دارند برای مثال در آمریكا و ایتالیا و انگلیس و آلمان و ... با وجود ساختارهای پیشرفته نظام سلامت، اوضاع مناسبی ندارند. اگرچه سال ها قبل می گفتیم جوانترین جمعیت دنیا را داریم، اما الان دهه شصتی ها در میانسالی هستند و به زودی وارد حوزه سالمندی می شویم.

معاون پرستاری وزیر بهداشت گفت: 8 میلیون و 100 هزار نفر سالمند داریم كه پلی فارمسی اند یعنی بیماری مزمن دارند و بیش از دو دارو مصرف می كنند و به شدت وابسته به ساختارهای بهداشتی و درمانی هستند. از طرفی انتظارات مردم نیز بالا رفته زیرا سطح دانش و سواد سلامت مردم و آگاهی آنها از حقوق خود بالاتر رفته است.

عبادی گفت: ما به این سمت می رویم كه بیماران را در تصمیمات حوزه سلامت مشاركت دهیم. علاوه بر معضلات سالمندی و افزایش مطالبات مردم، مراجعات نیز در سال های پیش رو بیشتر خواهد شد. مراقبت هوم كر به عنوان بخش كوچكی از سلامت جامعه افزایش پیدا كرده است و بنابراین مدل برخورد و برنامه ریزی ما باید تغییر كند.

وی با بیان اینكه نزدیك به 30 سال از عمر تأسیس مراكز مشاوره می گذرد و مدل ارائه خدمات ما تفاوت پیدا كرده است تصریح كرد: ما ناخواسته به سوی خدمات درمانی گران رفته ایم كه پشت پرده آن شركت های واردكننده داروها و تجهیزات پزشكی هستند و از سوی دیگر در ناخوداگاه مردم القا شده است كه اگر در شهرستانی دستگاه ها و تجهیزات پیشرفته پزشكی وجود نداشته باشد؛ آن شهر خدمات درمانی مناسبی ندارد در صورتی كه در اوایل دهه شصت با كمك بهورزان توانستیم بسیاری از بیماری های واگیردار را درمناطق كم برخودار مدیریت كنیم. به نظر من با همان مدل می توان نظام سلامت را مدیریت كرد.

عبادی با اشاره به اینكه تاب آوری حوزه سلامت در حوزه اقتصادی شكننده شده است گفت: علیرغم اینكه پوشش بیمه ای كشور در دولت سیزدهم با بیمه رایگان 5 میلیون و 500 هزار نفر از افراد فاقد بیمه در یك ماه گذشته، نزدیك به صد درصد شده اما شاهد ضعف بیمه ها و بالا بودن هزینه ها و پرداخت از جیب مردم هستیم. به طوری كه اگر اعضای یك خانواده با وضعیت متوسط دچار یك بیماری مزمن یا صعب العلاج شوند اوضاع اقتصادی آنها به سمت فقر سوق پیدا می كند. اگر خانواده ای ثروتمند باشد و دچار این بیماری ها شود وضعیت اقتصادی اش به سوی متوسط سوق می یابد و گروهی از مردم كه به لحاظ اقتصادی مشكل دارند ممكن است از دریافت خدمات محروم شوند بنابراین چاره ای جز این نداریم كه مدل ارائه خدمت را در كشور عوض كنیم.

وی ادامه داد: در این راستا باید سراغ تكنولوژی ها و روش های ارزان قیمت برویم. وقتی سطح خدمت به سطح پزشك عمومی و پرستار دوره دیده برسد؛ می تواند به توازن در حوزه اقتصاد سلامت كمك كند و راه حل آن نیز توجه به پرستاری جامعه نگر است. پرستار نباید در چارچوب بیمارستان قرار بگیرد و محدود به آن شود.

عبادی با اشاره به پرستاری و پزشكی جامعه نگر گفت: پزشكان مدل درمان محور دارند و یاد گرفته اند دارو بنویسند اما اگر رویكرد به سوی پرستاران جامعه نگر تغییر كند به تمام سطوح پنج گانه سلامت می رسیم.

وی درباره سطوح پنج گانه سلامت بیان كرد: سطح اول ارتقای سلامت است یعنی با آموزش و مشاوره وضعیت بهتری پیدا كنیم. سطح دوم پیشگیری است؛ سطح سوم درمان به موقع، سطح چهارم توانبخشی و سطح پنجم مراقبت های تسكینی است.

وی افزود: پرستاری جامعه نگر كمك به توسعه پرستاری و بهبود تصویر پرستاری در اذهان مردم می شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت بابیان اینكه خدمات مراقبت تسكینی می تواند به خدمات هوم كر اضافه شود؛ بیان داشت: هاسپیس یك فاصله بین بیمارستان تا منزل برای بیمارانی است كه نیاز به مراقبت دارند اما نیاز به نگهداری در بیمارستان ندارند.

به گفته وی بر اساس برنامه ششم توسعه، وزارت بهداشت مكلف بوده كه نظام خدمات جامع و همگانی سلامت را طراحی و اجرا كند و این مسئله مشمول پرستاران می شود. بنابراین این سند بالادستی برای حوزه پرستاری نیز تكلیف ایجاد می كند.

عبادی گفت: الان در شرف نوشتن برنامه هفتم توسعه هستیم و ان شالله با مشاركت سازمان نظام پرستاری پیشنهادات برای طراحی برنامه هفتم، دریافت می شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت اعلام كرد: سالانه 8500 تا 10 هزار پرستار در دانشكده ها تربیت می شوند اما بسیاری از همكاران حتی طرح را نیز شروع نمی كنند زیرا ما 85 درصد ورودی هایمان خانم هستند و بعد از فارغ التحصیلی مایل به آغاز كار نیستند و به دلیل دور بودن محل گذراندن طرح، از گردونه خدمت خارج می شوند. اگر ما خدمات هوم كر را گسترش دهیم بسیاری از این پرستاران جذب می شوند. حضور پرستاران در خانه های سلامت و مدارس می تواند به این اقدام كمك كند.

عبادی در خصوص اقدامات وزارت بهداشت در زمینه پرستاری، اظهار كرد: از حدود دو سال گذشته كلینیك های آموزش به بیمار كلید خورد و پایلوت آن صورت گرفت. ما همه فارغ التحصیلان كارشناس ارشد بهداشت جامع و روان را رصد كردیم كه جایی غیر از حیطه تخصصی فعال هستند؛ جای گذاری این افراد در كلینیك آموزش به بیمار می تواند به جامعه نگری خدمات كمك كند. در زمینه مراقبت تسكینی هم به زودی یك كلینیك مراقبت تسكینی نوزادان در بیمارستان مفید آغاز به كار خواهد كرد. مراقبت تسكینی موضوعی مهم است كه در پكیج خدمات هوم كر هم بیاید.

وی افزود: حریم و حرمت خانه مردم در خدمات هوم كر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و همكاران ما باید به این بخش توجه كنند.معاون پرستاری وزارت بهداشت، تاكید كرد: اینكه پرستاران طرحی با اتمام طرحشان از بیمارستان بروند و تعدیل شوند از نقاط ضعف ساختار وزارت بهداشت است. فضای بازار مناسب برای ارائه خدمت را باید از بیمارستان خارج كنیم تا كاریابی اتفاق افتد.

انتهای پیام/
منبع خبر:
میزان
   تاریخ: ۱۳:۲۱ - ۲۴/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۰