دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

دسترسی افراد زیر سن قانونی به مواد مخدر باید سخت باشد
 
وزیر آموزش و پرورش: دسترسی افراد زیر سن قانونی به مواد مخدر باید سخت باشد وزیر آموزش و پرورش گفت: تمركز قوه قضائیه بر نظام تعلیم و تربیت بسیار با اهمیت و اثرگذار است و این قوه با سرمایه گذاری در آموزش و پرورش، می تواند باعث كاهش آسیب های اجتماعی و جرم در سال های آینده شود.
یوسف نوری در نشست توسعه همكاری وزارت آموزش و پرورش با معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه كه با حضور تعدادی از مدیران و معاونان دو دستگاه در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، اظهار كرد: زمینه های همكاری آموزش و پرورش با قوه قضائیه همواره وجود داشته است و در سال های اخیر با وجود سامانه نماد، این موضوع جدی تر شده است. وی افزود: به دلیل حساسیت های آموزش و پرورش نسبت به آسیب های اجتماعی و حذف عوامل آسیب زا، زمینه همكاری نظام تعلیم و تربیت با قوه قضائیه وجود داشته است.
نوری بر تلاش های جدی تر برای همكاری های بیشتر با قوه قضائیه تأكید و اظهار كرد: برخی تصمیم ها، ازجمله تعطیلی مدارس در دو سال گذشته و ورود مدیریت نشده و بدون پیوست فرهنگی دانش آموزان به فضای مجازی مشكلاتی را ایجاد كرده است.
وی ادامه داد: با توجه به این كه آموزش و پرورش می تواند زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی را ایجاد كند و در این راستا برنامه ریزی داشته باشد، لذا تمركز قوه قضائیه بر نظام تعلیم و تربیت بسیار با اهمیت و اثرگذار است و این قوه با سرمایه گذاری در آموزش و پرورش، می تواند باعث كاهش آسیب های اجتماعی و جرم در سال های آینده شود.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: در راستای همكاری های دوجانبه، وجود برنامه های منسجمی برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی از سوی قوه قضائیه و آموزش و پرورش ضروری است.
وی ادامه داد: كتاب درسی یك بخش از محتوای آموزشی است كه در اختیار دانش آموزان قرار دارد، اما عوامل دیگر مانند؛ خانواده، معلم، دوستان، جامعه و ... در نهادینه شدن یك موضوع و یا یك فرهنگ مؤثر هستند، لذا صرف قرار دادن یك موضوع در محتوای درسی، نباید این انتظار را داشت تا آن مشكل به طور كامل حل شود.
عضو كابینه دولت مردمی اظهار كرد: باید شرایط تربیتی و پرورشی در مدارس را به گونه ای برنامه ریزی كنیم كه دانش آموزان در برابر آسیب های اجتماعی محافظت شوند و حتی در امر پیشگیری از آسیب ها، دانش آموزان نقش یاور و كمك كننده داشته باشند، زیرا دانش آموزان بی دفاع ترین فرد در برابر آسیب های اجتماعی هستند.
نوری بر قطع ریشه ورود مواد مخدر به جامعه تأكید و عنوان كرد: دسترسی به مواد مخدر در جامعه و خصوصاً افراد زیر سن قانونی باید سخت باشد، لذا این موضوع نیاز به توجه بیشتر از سوی قوه قضائیه دارد.
وی با اشاره به تلاش آموزش و پرورش در بازگرداندن دانش آموزان بازمانده از تحصیل به مدرسه، ادامه داد: تلاش خواهیم كرد تا با افزایش مدارس شبانه روزی، زمینه های ترك تحصیل در میان دانش آموزان را كاهش دهیم.
به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وزیر آموزش و پرورش بر به كارگیری روش های نوین و ارائه آموزش های مؤثر در خصوص پیشگیری و مبارزه با آسیب های اجتماعی تأكید و تصریح كرد: امیدواریم تفاهم نامه همكاری بین دو دستگاه منعقد شود و با توجه به اهمیت این موضوع از سوی قوه قضائیه تسریع شود.

سخنگوی پیشین پلیس كشور مطرح كرد
سرقت از بانك ملی و عدم تناسب مجازات با جرم
سخنگوی پیشین پلیس كشور با اشاره به سرقت رخ داده از صندوق امانات شعبه دانشگاه بانك ملی گفت كه مجازات به موقع و متناسب با جرم نقش مهمی در بازدارندگی از وقوع چنین جرائمی دارد.
سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی پیشین پلیس كشور با بیان اینكه دانش های ضمنی و الگوهای ذهنی دركنار اقدامات عینی باجمع آوری اطلاعات و اشراف همه جانبه و تجزیه و تحلیل داده ها در سایه تلاش افسران و كارآگاهان زبده پلیس همواره رمز موفقیت دركشف كوتاه مدت جرائم است، گفت: تمامی ریزفاكتورهای علمی و عملی درفرآیند كشفِ سرقت از بانك ملی شعبه دانشگاه كه حاكی از عنصر تجربه، تمركز و توكل و مدیریت هوشمندانه و استفاده بهینه از ابزارهای نوین و روش های تكنیكال بود، منجر به كشف این جرم و دستگیری سارقان در چنین مدت زمان كوتاهی شد.
وی با بیان اینكه وجود محیطی هوشمند برای پشتیبانی از مدیریت دانش درحوزه كشف جرم كه بتواند به كارآگاهان كمك كند بسیار پراهمیت و موثر است، گفت: تجهیز اماكن به سیستم های هوشمند شامل دوربین، حسگر و ارسال به موقع آلارم به پلیس و ... بیش از پیش ضرورت دارد. بررسی پرونده های سرقت حكایت از تكراری از موقعیت هایی مناسبی است كه توسط افراد برای سارقین ایجاد می شود، پس باید جلوی ایجاد این فرصت ها گرفته شود.
منتظرالمهدی ادامه داد: در تمامی این بررسی ها یك نكته اصلی وجود دارد و اینكه ما خودمان شرایط مناسب برای ارتكاب جرم را فراهم می كنیم. اعتماد زود هنگام به افراد ناشناس و نادیده گرفتن هشدارهای پلیسی درخصوص شگردهای تبهكاران سبب ایجاد فرصت و موقعیت مناسب برای سارقان می شود و و چنانچه با توجه به اطلاعاتی كه پلیس به صورت مستمر درباره شیوه های سرقت و تبهكاری ارائه می دهد هوشیار باشیم و توصیه ها را به كاربندیم حتما از میزان سرقت كاسته می شود.
سخنگوی پیشین پلیس كشور با بیان اینكه بدون نیاز به هیچ استدلال و حجتی وقوع سرقت، ریشه در شماری از عواملِ كلان تا خُرد و ریز دارد، گفت: در این بین فارغ از پدیده سرقت، تامل در روانشناسی سارقان بسیار حائز اهمیت است و مداقه و تجزیه و تحلیل در شخصیت سارقان و ورود به ناخودآگاه آنان با رویكرد روانشناسی و علوم اعصاب شناختی و درمان مناسب، نقش سترگی در پیشگیری از بزهكاری آنان دارد. نكته دیگر، عدم تناسب مجازات با جرم است و در واقع سارقان برای ارتكاب سرقت، محاسبه هزینه - فایده می كنند و لاجرم وقتی مرتكب سرقت می شوند كه فایده عمل را بیش از هزینه های آن بدانند از همین رو گفته می شود كه مجازات به موقع و متناسب با جرم نقش مهمی در بازدارندگی ازجرم دارد.
به گفته وی انتظار می رود سیستم های قضایی كه همواره نقش مهمی در پیشگیری از ارتكاب بزه دارند نسبت به این مهم كه در واقع ذهن و روان شهروندان را مكدّر و امنیت روانیِ جامعه را به مخاطره می اندازد با جدیت و سرعت بیشتر وصدور احكام بازدارنده اقدام و مردم را مطلع كنند. منتظرالمهدی در پایان از ماموران پلیس پایتخت برای رسیدگی به موقع و كشف سریع این جرم تقدیر كرد و گفت: برخود لازم می دانم به كارگاهان پلیس پایتخت كه با تكیه بردانش و روش های نوینِ تكنیتال و نه براساس حدسیات و آثار نمایشی هالیوودی با جدیت، سرعت و دقت كه اساسا سه اقدامِ كاربردی در بسیاری از ماموریت های سازمانی است و همواره مورد تاكید فرمانده انتظامی كشور قرار دارد، خسته نباشید بگویم.

بررسی وضعیت ساختمان های ناایمن پایتخت ازسوی مدیریت بحران
مدیركل بحران استانداری تهران با اشاره به نگرانی های مردم مبنی بر خطرآفرین بودن ساختمان های ناایمن از ورود مدیریت بحران به بررسی وضعیت ساختمان های نا ایمن پایتخت خبر داد.
حامد یزدی مهر در حاشیه بازدید فنی كارشناسان اداره كل مدیریت بحران استان تهران از وضعیت گودهای پرخطر در شهرهای گلستان و احمدآباد مستوفی از توابع بهارستان و اسلامشهر با حضور در جمع خبرنگاران از ورود اداره كل مدیریت بحران استان تهران به وضعیت ساختمان های نا ایمن براساس ظرفیت های قانونی خبر داد و گفت: در بازدیدی كه امروز از ساختمان های ناایمن و گودهای رها شده داشتیم، این موضوع بسیار مهم مورد بررسی قرار گرفت.
وی با تاكید بر حساسیت موضوع ساختمان های نا ایمن و شرایط روانی جامعه و نگرانی های مردم مبنی بر خطرآفرین بودن این ساختمان ها و گودهای رها شده افزود: امروز با هماهنگی دستگاه قضائی مبنی بر رسیدگی به وضعیت موجود این ساختمان ها در سطح استان، كارشناسان برای بررسی اعزام شدند و برنامه ریزی های دقیق نسبت به شناسایی و اعلام مراتب به مراجع بالادستی صورت پذیرفت.
یزدی مهر از تداوم روند بررسی ساختمان های ناایمن در سطح استان تهران خبر داد و گفت: به طور جدی در این زمینه پای كار هستیم و موضوعات و كاستی های احتمالی را رصد می كنیم تا ان شاالله نگرانی های مردم در این خصوص كاهش پیدا كند.
مدیركل مدیریت بحران استانداری تهران با تاكید بر لزوم نظارت همه جانبه بر ایمنی ساختمان ها در سطح استان تهران گفت: این پیگیری ها طبق دستور استاندار تهران مبنی بر دقت و اهتمام ویژه در خصوص رسیدگی به ساختمان های ناایمن تداوم خواهد یافت. وی با اشاره به ردیف پنج از بند ص ماده 14 قانون اظهاركرد: طبق این قانون سازمان مدیریت بحران كشور و وزارت راه و شهرسازی موظف است ارزیابی ایمنی ساختمان های مهم و بلند مرتبه با كاربری های مختلف را با اولویت بندی كلان شهرها در برابر آتش سوزی، زلزله، فرونشست و فروریزش زمین انجام دهد لذا با توجه به وظیفه قانونی مركز تحقیقات ساختمان و مسكن راه و شهرسازی در خصوص ارزیابی ساختمان های بلند مرتبه و پرخطر این اداره كل در راستای تسریع در امر رفع خطر به این قضیه ورود كرده است. بر اساس اعلام اطلاع رسانی استانداری تهران، یزدی مهر گفت: استان تهران از دو منظر ایمنی و سازه ای در خصوص رسیدگی به ساختمان های ناایمن در حال بررسی است و این ساختمان ها از جهت كاربری و نوع كاربری طبقه بندی می شوند و به مالكان حقیقی و حقوقی ساختمان های نا ایمن تذكر كتبی داده خواهد شد تا نسبت به ایمن سازی اقدامات لازم را انجام دهند و قطعاً در این زمینه نظارت های ویژه انجام می شود.
منبع خبر:
روزنامه کائنات
   تاریخ: ۰۶:۰۷ - ۲۵/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۲۹