دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

ارائه خدمات به 16474 نفر توانخواه در معاونت توانبخشی بهزیستی استان ایلام
 
صادق خزلی معاون توانبخشی اداره كل بهزیستی استان ایلام شامگاه امروز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: در حال حاضر 6 مركز توانبخشی به صورت شبانه روزی در سطح استان برای نگهداری سالمندان، افراد دارای معلولیت و بیماران مزمن روانی وجود دارد كه به صورت بخش خصوصی فعال و از طرف سازمان بهزیستی كشور  یارانه دریافت می كنند.

وی افزود: نظارت مستمر در طول سال بر این مراكز توسط بهزیستی انجام كه طی چند روز گذشته با حضور بازرسین دادگستری از مراكز بازدیدهایی انجام گرفت كه مورد رضایت واقع شد.

معاون توانبخشی اداره كل بهزیستی استان ایلام با اشاره به محدود بودن اعتبارهای دولتی و مشاركت افراد خیر برای خدمات دهی مطلوب به مددجویان گفت: در این زمینه با افراد خیر رایزنی و قول مساعد برای كمك اعلام شده كه در صورت تحقق بسیاری از مشكلات افراد دارای معلولیت استان در حوزه تامین وسایل كمك توانبخشی برطرف می شود.

وی با اشاره به فعالیت مراكز روزانه نیز گفت: در مراكز روزانه نیز خدمات دهی به جامعه هدف در زمینه های مختلف نظیر توانبخشی، حرفه آموزی، آموزش و خدمات ویزیت در منزل ارائه كه به این مراكز هم یارانه ماهیانه پرداخت می شود.

معاون توانبخشی بهزیستی استان با اشاره به بافت سنتی حاكم در استان و نگاه مثبت خانواده ها به سالمندان و همچنین رویكرد خانواده محور سازمان بهزیستی گفت: عمده سالمندان در نزد خانواده ها نگهداری و یكی از اقدام های بهزیستی وجود هشت مركز ویزیت در منزل و یك طرح مراقبتی مبتنی بر خانواده جهت ارائه خدمات ویزیت در منزل به سالمندان برای نگهداری در خانواده ها و عدم سپردن به مراكز بهزیستی است.

خزلی اضافه كرد: در این طرح تیم پزشكی شامل شش نفر متخصص به صورت ماهانه از سالمندان در منازل بازدید و مراقبت های لازم از لحاظ دارو، ویزیت و... انجام می دهند.

وی افزود: در حوزه معلولین تحت پوشش نیز مستمری ماهانه دریافت و وسایل كمك توانبخشی نیز بر اساس تعداد معلولان در بین شهرستان ها توزیع می شود.

خزلی خاطرنشان كرد: در زمینه كاشت حلزون سن خاص برای این اقدام وجود دارد، متخصصین  بهزیستی ابتدا غربالگری اولیه انجام داده و اگر موردی مشخص شد و خانواده ها به موقع اقدام كردند راه درمان هموار بوده و سازمان در این زمینه خدمات موثری انجام داده و مبالغی به عنوان كمك هزینه كاشت حلزون به خانواده ها پرداخت می شود.

وی افزود: یكی از بزرگترین مشكلات برای جامعه معلولین مناسب سازی فضای معابر و اماكن دولتی و شخصی است كه ستاد مناسب سازی استان كه ریاست آن با شخص استاندار است تشكیل شده و كلیه سازمان ها موظف به اجرای دستورالعمل های ستاد هستند كه اقدامات موثر در این زمینه انجام گرفته است.

خزلی گفت: در استان ایلام دو شهرستان بدره و ایوان به صورت پایلوت به عنوان شهر بدون مانع انتخاب و در حال انجام كار است تا كوچكترین مانع برای تردد معلولین در سطح شهر وجود نداشته باشد.

معاونت توانبخشی بهزیستی اضافه كرد: در حوزه مناسب سازی منازل خانواده های دارای معلول اعتباراتی اختصاص تا منازل آنها  مناسب سازی شده كه سپاه و گروه های جهادی در این  زمینه مشاركت مطلوبی داشته اند.

وی در ادامه گفت: تعداد 16474 نفر جامعه هدف حوزه توانبخشی بهزیستی هستند كه از این شمار 349 دانشجو  و 1466 نفر نیز دانش آموز مقاطع مختلف تحصیلی هستند.

خزلی در ادامه گفت: شهریه دانشجویان تحت پوشش بهزیستی در استان به صورت متمركز از طرف سازمان بهزیستی كشور پرداخت می شود و همچنین با توجه به تفاهم نامه منعقد شده سازمان بهزیستی كشور با دانشگاه آزاد مركزی 20 درصد تخفیف و 80 درصد شهریه توسط سازمان بهزیستی با توجه به اعتبارات تخصیص داده شده پرداخت و برای سایر دانشگاه های علمی كاربردی پیام نور، پارسیان هم شهریه از طرف سازمان به حساب خود دانشجو به صورت كامل واریز می شود.

معاون توانبخشی بهزیستی استان در پایان با تقدیر از  رسانه ها و همچنین خبرگزاری فارس در اطلاع رسانی خدمات دستگاه ها گفت: رسانه ها در زمینه جذب مشاركت خیرین با بهزیستی همكاری داشته و یاریگر این سازمان برای خدمات دهی به جامعه هدف باشند.

انتهای پیام/
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۰۱:۴۷ - ۲۵/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۴