دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

خطرات مرگبار ورزش در هوای گرم | هرگز در این ساعات ورزش نكنید
 
یك كارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی ساعت یازده صبح تا سه بعد از ظهر را یكی از خطرناك ترین زمان ها برای ورزش كردن در فصل گرم سال دانست و گفت: ورزش كردن در اوج گرما می تواند خطرات مرگباری را برای ورزشكاران به همراه داشته باشد.
ورزش پا به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بهداشت نیوز، محمود روشنی كارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی با اشاره به خطرات ورزش كردن در هوای گرم اظهار كرد: ورزش كردن و دویدن در معرض تابش نور خورشید، به ویژه از ساعت یازده صبح تا سه بعداز ظهر برای سلامتی ورزشكاران بسیار خطرناك است.

وی افزود: متاسفانه گاهی در فصل گرما در پیست های دو و میدانی شاهدیم برخی ورزشكاران با تصور بهبود عملكرد اقدام به لخت كردن بالا تنه خود و شروع به دویدن می كنند، درحالی كه این مسئله خطرات جبران ناپذیری برای آنها به همراه خواهد داشت.

مدیر پایگاه قهرمانی و مركز استعدادیابی استان كرمانشاه ادامه داد: زمانی كه آفتاب به صورت مستقیم به پوست برخورد می كند، تعریق زیاد فرد و از دست رفتن منابع آبی بدن را به دنبال دارد. پس از آن غلظت خون بدن بالا می رود، جریان خون به كندی صورت می گیرد، قلب به تپش می افتد و خسته می شود، تنفس های فرد سطحی می شود، اكسیژن رسانی به عضلات پایین می آید و در نهایت به سلامت مغز و سیستم ایمنی فرد آسیب وارد می شود.

وی یادآور شد: این دسته افراد معمولا پس از انجام تمرینات ورزشی هم ساعت های پراسترسی را پشت سر خواهند گذراند و از نظر روحی و روانی نیز تحت تاثیر قرار می گیرند، بگونه ای كه با اطرافیان با پرخاشگری و عصبانیت برخورد می كنند و مابقی روز هم دچار ضعف و سستی هستند و اینگونه ورزش كردن در یك ساعت نامناسب كل روز آنها را تحت تاثیر قرار می دهد.

روشنی افزود: تابش مستقیم نور آفتاب به پوست ورزشكاران، به مرور باعث سوختگی پوست، سوزش، خارش، التهاب و تحریك جدی آن می شود و در نهایت می تواند بیماری سرطان پوست را به دنبال داشته باشد.

روشنی با تاكید براینكه ورزشكاران باید از ورزش كردن در ساعات اوج گرمای روز پرهیز كنند، افزود: توصیه می شود برای ورزش كردن در این فصل حتما از پوشش لباس های نخی آستین دار، كلاه لبه دار و در صورت ضرورت عینك آفتابی استفاده شود.

وی تصریح كرد: این ورزشكاران باید آب خنك را مدام در دسترس داشته باشند و حین تمرینات مستمر بنوشند. توصیه می شود ورزشكاران به شدت از نوشیدن آب یخ در این زمان پرهیز كنند، چراكه مشكلات گوارشی جدی را برای بدنشان بوجود خواهد آورد. در شرایطی كه بدن به علت ورزش گرم شده، نوشیدن آب یخ باعث می شود كه به سرعت در معده جذب نشود و روی معده سنگینی كند.

این كارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی با تاكید براینكه ورزشكاران پس از انجام تمرینات ورزشی هم باید از نوشیدن مواد غذایی سرد مانند بستنی پرهیز كنند، افزود: یكی دیگر از اشتباهات رایج بین برخی از ورزشكارانی كه در گرمای هوا تمرین می كنند، گذاشتن یك تكه یخ یا كمپرس یخ روی پیشانی یا سرشان است كه ممكن است خطر سكته های فوری را برایشان به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: گذاشتن كمپرس آب یخ روی پیشانی و سر و بویژه سر كه فرماندهی بدن را دارد، باعث اختلالاتی در عملكرد بدن می شود، بنابراین این ورزشكاران به جای استفاده از كمپرس آب یخ می توانند با رفتن به سایه از آب معمولی به عنوان كمپرس استفاده كنند.

روشنی تاكید كرد: ورزشكاران در این فصل باید از پوشیدن لباس های نایلونی و گرم به منظور تعریق و چربی سوزی بیشتر پرهیز كنند، چراكه مانع از تهویه و اكسیژن رسانی به پوست می شود.

وی متذكر شد: اگر ورزشكاری حین انجام تمرین متوجه اختلال در عملكرد تنفسی خود شد، بگونه ای كه رنگ پوست و زیر ناخن هایش به سمت كبودی رفت، نشان می دهد كه بدنش با كمبود شدید اكسیژن مواجه شده است، بنابراین این افراد باید سریعا به سایه منتقل شوند و كمپرس آب خنك و نه آب یخ روی پیشانی آنها قرار گیرد.
منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۰۳:۴۳ - ۲۵/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۰