دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

88؛ رتبه توانمندی سالمندانِ ایران/ تنها 34 درصد سالمندان «شاغل»اند
 
رئیس مركز تحقیقات سالمندی ایران با بیان اینكه در زمینه شاخص قابلیت و توانمندی سالمندان، ایران در جایگاه 88 قرار دارد، می گوید: در گذشته از بیماری های اصلی سالمندی بحث بیماری های قلبی و عروقی و بیماری های زمینه ای ژنتیك عنوان می شد، درحالیكه اكنون باتوجه به گسسته شدن شبكه های اجتماعی افراد در ...
88؛ رتبه توانمندی سالمندانِ ایران/ تنها 34 درصد سالمندان «شاغل»اند احمد دلبری در گفت وگو با ایسنا، یكی از مشكلات حوزه سالمندی را «بازنشستگی قبل از موعد» می داند و می گوید: در حال حاضر میانگین سن بازنشستگی در كشور 52 سال است، درصورتی كه افراد اغلب از 70 سالگی از كار افتاده می شوند و بخش زیادی از بیماری ها به علت این بیكاری رخ می دهد كه در این زمینه لازم است در قوانین حوزه سالمندی به موضوع بازنشستگی ورود شود.

رئیس مركز تحقیقات سالمندی ایران علت پایین بودن سن بازنشستگی در كشور را «ایجاد اشتغال كاذب» عنوان می كند و می افزاید: در ایران معمولا بازنشستگی را زودتر از موعد در نظر گرفته و افراد زودتر بازنشسته می شوند تا جای آنها را نیروهای جوان بگیرند.

تنها 34 درصد از سالمندان در ایران «شاغل» هستند

در همین راستا دلبری به گزارش حاصل از ارزیابی شاخص دیده بان سالمندی كه اخیرا توسط سازمان بازنشستگی انجام شده است، اشاره و خاطرنشان می كند: در این ارزیابی 97 كشور موردبررسی قرار گرفتند و ایران رتبه 64 را به خود اختصاص داد؛ به عبارتی 64 كشور در جهان از ایران وضعیت بهتری دارند. از سوی دیگر در زمینه شاخص قابلیت و توانمندی سالمندان، ایران در جایگاه 88 بوده و در وضعیت نامطلوبی قرار دارد.

به گفته وی، باتوجه به اینكه شاخص قابلیت و توانمندی سالمندان تركیبی از اشتغال و توانمندی و میزان تحصیلات سالمندان است، تنها 34 درصد از سالمندان در ایران شاغل هستند.

رئیس مركز تحقیقات سالمندی ایران در ادامه درخصوص وضعیت اشتغال سالمندان در كشورهای دیگر بیان می كند: انتظاری نمی رود كه سالمندان كار یدی انجام دهند اما اكثر كشورها از سالمندان به عنوان مشاور در رده های بالا بهره می برند و همانگونه كه در كشورهای توسعه یافته بازنشستگی فرآیندی دو ساله است و طی این مدت فرد تجربیات چند ساله خود را در اختیار می گذارد، ارائه مشاوره و تجارب در سال های بعد نیز به نیروهای جوان در این كشورها ادامه می یابد.

بیماریهای روحی و روانی گریبان گیر سالمندان

دلبری به تشریح عوارض بازنشستگی زودهنگام بر سالمندان می پردازد و می افزاید: بیكاری و نداشتن هویت و هدف، منشاء بسیاری از بیماری های روحی و روانی است و از آنجایی كه هویت بیشتر بر شغل است، قطعا بیكاری می تواند زمینه ساز بسیاری از بیماری ها شود. در گذشته از بیماری های اصلی سالمندی بحث بیماری های قلبی و عروقی و بیماری های زمینه ای ژنتیك عنوان می شد، درحالیكه اكنون باتوجه به گسسته شدن شبكه های اجتماعی افراد در دوران بازنشستگی، بسیاری از آنها دچار بیماری های روحی و روانی می شوند.

وی با تاكید بر اینكه از علل اصلی آلزایمر و دمانس، كاهش تعاملات اجتماعی است، می گوید: میزان شیوع بیماری های روحی و روانی سالمندان در كشور، نسبت به كشورهای توسعه یافته بیشتر است.

بیشتر بخوانید:

بیش از 30 درصد جمعیت كشور تا سال 2050 سالمند می شوند

وضعیت مناسب سازی معابر با وجود رشد جمعیت سالمندان/ 6 وظیفه شهرداری ها

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۳:۲۷ - ۲۵/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۸