دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

نگرانی از واردات تجهیزات پزشكی بی كیفیت به دلیل افزایش قیمت جهانی
 
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس  رامین فلاح در نشست خبری هیات مدیره اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشكی كه در اتاق بازرگانی ایران برگزار شددر پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه با توجه به اینكه احتمال می رود ارز واردات تجهیزات پزشكی و دارو از گروه یك به گروه دو كالایی منتقل شود، این موضوع چه تاثیری بر روی قیمت ها و هزینه های درمانی مردم خواهد داشت، گفت: قرار بود ارز ترجیحی دارو و تجهیزات پزشكی حذف شود كه براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در 28 اسفند مقرر شد كه ارز ترجیحی دارو و تجهیزات پزشكی در صورتی حذف شود كه مردم اختلاف قیمتی را نسبت به شهریور سال قبل احساس نكنند. 

رئیس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشكی بیان داشت: البته برای این منظور باید زیرساختی فراهم می شد تا یارانه ای كه به عنوان ارز ترجیحی به واردات دارو و تجهیزات در ابتدای زنجیره پرداخت می شد در قسمت دیگری از زنجیره پرداخت شود و در نتیجه مزایای آن به مصرف كننده نهایی برسد. 

وی افزود: بنابراین دستیابی به این مهم نیازمند برنامه بود كه یارانه ای كه قرار است در ابتدای زنجیره حذف شود در كجا پرداخت شود، آیا به بیمه ها پرداخت شود؟ به مردم داده شود؟ صندوق واسطه گذاشته شود؟ اما در این مورد كاری اقدام نشد و با توجه به اینكه زیرساخت ها فراهم نبود بعد از تعطیلات نوروز مقرر شد كه پرداخت ارز ترجیحی به این بخش فعلا ادامه یابد كه البته مقرر شد در سال جاری یك میلیارد دلار ارز به واردات دارو و تجهیزات پزشكی تعلق گیرد تا بعد در این مورد تصمیم گیری شود. 

فلاح  گفت: حدود 60 درصد كالاها در حوزه  دارو و تجهیزات پزشكی در سال گذشته از گروه یك و در گروه دو كالایی قرار گرفت و بر این اساس ارز واردات این كالاها از ترجیحی به نیمایی تغییر یافت، بنابراین قیمت این كالا های وارداتی از سال گذشته افزایش یافته است.

وی افزود: با توجه به تغییر ارز واردات این كالا شاهد هستیم كه در برخی از كالاها مانند سرم، قیمت قوطی پلاستیكی سرم از  محتوای سرم نیز گران تر تمام می شود. 

رئیس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشكی اظهار داشت: علاوه بر این مسائل افزایش حقوق و دستمزد نیز بر قیمت تمام شده دارو و تجهیزات اثرگذار بوده است البته باید به این نكته اشاره كرد كه متاسفانه كمیسیون قیمت گذاری نیز تشكیل نمی شود و لذا تولید كنندگان و واردكنندگان فرصت بیان ادله خود را برای افزایش قیمت  ها ندارند. 

وی اظهار داشت: از یك میلیارد دلاری كه مقرر شده امسال ارز دولتی به واردات دارو و تجهیزات پزشكی اختصاص یابد حدود 10 تا 20 درصد تاكنون پرداخت شده است این در حالی است كه سال گذشته 3 میلیارد و 700 میلیون دلار به واردات دارو و تجهیزات پزشكی داده شد. 

فلاح  گفت: 85 هزار میلیارد تومان بابت فاصله ارز 4200 تومانی و نیمایی در بودجه اختصاص یافته  كه این رقم از طریق بیمه به بیماران پرداخت شود. اما موضوع این است كه مدل و فرمولی برای آن ارائه نشده كه این یارانه چگونه در اختیار مردم قرار گیرد ضمن اینكه بخش درمان به بیمه اعتمادی ندارد. 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه  با توجه به حذف ارز ترجیحی و محدود شدن این نوع ارز در واردات آیا برای اینكه قیمت تمام شده دارو و تجهیزات ارزان تر تمام شود امكان محدود كردن بازرگانان برای وارد كردن تجهیزات پزشكی از كشور خاص وجود دارد،  یعنی آیا امكان دارد كه بازرگانان را محدود كنند كه بجای واردات كالای با كیفیت از كشورهای اروپایی و آمریكایی این واردات این كالاها را از كشوری مانند چین انجام دهند، گفت: برای واردات هر كالایی باید مجوز از اداره كل تجهیزات پزشكی دریافت شده و لذا ممكن است كارشناسان این اداره كل قیمت واردات یك كالایی را تایید نكنند. 

فلاح گفت: این در حالی است كه در دو سال اخیر به دلیل كرونا قیمت همه كالاها افزایش یافته است و بنابراین وقتی واردكننده نتواند كالایی را از یك شركت با قیمت ارزان یا مدنظر اداره كل تجهیزات پزشكی وارد كند یا واردكننده حذف می شود یا اینكه باید واردكننده كالای با كیفیت كمتر را وارد كند. 

رئیس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشكی اظهار داشت: بنابراین وقتی امكان واردات كالای با كیفیت در حوزه دارو  تجهیزات پزشكی وجود نداشته باشد برخی واردكنندگان معتبر ممكن است از مقوله واردات حذف شود و با جایگزینی افراد دیگر به جای آنها كالاهای با كیفیت و ارزان تر از كشورهایی به غیر اروپای و آمریكا وارد شود. 

وی افزود: واردكنندگان شناخته شده تعهد دارند در حالی كه با حذف واردكنندگان متعهد با تجربه عده ای به نام واردكننده اقدام به واردات می كنند و اتفاقا مساله این است كه كالاهای بی كفیت در حوزه درمان عواقب بسیار بدی نیز برای مردم خواهد داشت. 

در ادامه این نشست ابوالفتح صانعی عضو هیات مدیره اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشكی با تاكید بر اینكه فعالان اقتصادی از حذف ارز ترجیحی استقبال می كنند، گفت:  دغدعه ما حذف ارز 4200 تومانی نیست بلكه دغدغه ما عدم امكان استفاده از تسهیلات بانك ها  و وجود ضوابط و ساز و كار مناسب برای بنگاه های اقتصادی است كه بتوانند كالایی با چند برابر قیمت تامین كنند. 

وی افزود: مساله ما توان پایین مشتری تجهیزات پزشكی از لحاظ پرداخت است كه همواره اقلام مورد نیاز را نسیه خریداری می كرده است. بر همین اساس هم ده ماه پیش هشدار دادیم كه برای حذف ارز 4200 تومانی باید یك برنامه داشته باشیم تا در چرخه تامین تجهیزات و ملزومات پزشكی در دو بعد عرضه و تامین با مشكل مواجه نشویم.

صانعی بیان داشت: با پرداخت ارز ترجیجی  به واردات متاسفانه دولت در حوزه تجارت ما دخالت می كنند و لذا با توجه به دخالت های مستمر به بهانه كنترل عرضه دست و پای فعالان اقتصادی بسته می شود. ضمن اینكه واردكننده برای تامین ارز مورد نیاز خود باید دائما در تلاش باشد و این هم مشكلاتی را برای واردكنندگان و فعالان اقتصادی ایجاد می كنند. 

عضو هیات مدیره اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشكی اظهار داشت: برای هر بیمار در دسترس بودن دارو و تجهیزات پزشكی مهمتر از قیمت است و قیمت این قبیل كالاها نیز باید بر اساس مولفه های مربوطه كنترل شود. 

وی در پاسخ به این سوال كه آیا امكان واردات كالای بی كیفیت در حوزه دارو و تجهیزات پزشكی از چین وجود دارد؟ آیا وزارت بهداشت به كیفیت كالاهای وارداتی نظارت دارد؟ گفت: با توجه به توضیحاتی كه در این نشست داده شد، گفته شد كه برای اینكه قیمت تمام شده كالا در حوزه دارو و تجهیزات پزشكی ارزان تر تمام شود، جریانی به وجود آمده كه به جای واردات دارو و تجهیزات پزشكی از كشورهایی مانند كشورهای آمریكایی و اروپایی از كشورهای دیگر مثل چین این كالاها وارد شود و این در حالی است كه كشور چین نمی تواند تامین كننده خوب انواع كالاها باشد، كشور چین ممكن در خصوص برخی از كالاها در سطح درمانگاهی تامین كننده خوبی باشد اما این كشور برای تامین برخی از كالاها مورد استفاده كه با زندگی انسان سر و كار دارد مثل پروتزها یا تجهیزات كه برای جراحی قلب و عروق بكار گرفته می شود نمی تواند تامین كننده با كیفتی باشد.  

وی با بیان اینكه وزارت بهداشت در زمینه اینكه واردات از چه كشورهایی انجام شود دخالت دارد، گفت: متاسفانه وزارت بهداشت به بهانه كنترل ارز دولتی واردات دارو و تجهیزات پزشكی در امور اجرایی فعالین اقتصادی دخالت می كند. 

صانعی بیان داشت: مااز گذشته كالاهای هندی و چینی وارد می كردیم اما الان موضوع واردات كالاهایی است كه خطرش بالاست. از نگاه ما نباید از چین یا هند و یا سایر كشورهای مشابه آنهایی كه كلاس خطرشان بالاست، كالاهای پزشكی كه درون بدن انسان باید استفاده شود وارد كرد. زیرا واردات این كالاها ریسك سلامت بیماران را افزایش می دهد و هزینه های گزافی را نیز به بیماران وارد می كند. 

وی با بیان اینكه نباید با ساده انگاری از كنار این موضوع گذشت، گفت: همه اینها در نهایت نظام سلامت را متزلزل و به اقتصاد سلامت هزینه های گزافی را تحمیل می كند. 

صانعی با بیان اینكه برخی مدعی اند این سایست منجر به كاهش هزینه هیا ارزی می شود، گفت: این در حالی است كه نمی توان در جایی كه با سلامت انسان ها سر و كار داریم به فكر كاهش هزینه های ارزی باشیم. 

وی با بیان اینكه تجهیزاتی پزشكی مرتبط با مغز، كلیه و قلب باید با كیفیت عالی باشد، اظهار داشت: بكاگیری یك پروتز بی كیفیت در زانو مریض را ممكن است با مشكلات عدیده ای مواجه كند كه هزینه های درمان را بسیار برای آن افزایش می دهد. 

صانعی در مورد واردات تجهیزات پزشكی از كشورهای اروپایی اظهار داشت: دارو و تجهیزات پزشكی تحریم نیست بنابراین مشكلی برای واردات آن وجود ندارد اما هزینه واردات آن با توجه به هزینه های كه برای مبادلات مالی صرف می شود افزایش می یابد. 

در این نشست همچنین بیان شد واردكنندگان در انتظار دریافت طلب خود از دولت هستند زیرا هنوز بدهی واركنندگان تجهیزات پزشكی پرداخت نشده است. 

انتهای پیام/
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۱۶:۱۵ - ۲۵/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۰