دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

میكروب هیلو كوباكتر عامل 80 درصد زخم های معده و اثنی عشر است
 
فوق تخصص گوارش و كبد بالغین و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی مشهد با بیان اینكه میكروب هیلو كوباكتر از شایعترین میكروب ها در سطح دنیاست كه افراد زیادی را دچار اختلالات گوارشی نموده است، اظهار كرد: تاكید سازمان بهداشت جهانی بر این است كه این میكروب به محض شناسایی از بدن افراد باید پاكسازی گردد ...
میكروب هیلو كوباكتر عامل 80 درصد زخم های معده و اثنی عشر است فوق تخصص گوارش و كبد بالغین و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی مشهد با بیان اینكه میكروب هیلو كوباكتر از شایعترین میكروب ها در سطح دنیاست كه افراد زیادی را دچار اختلالات گوارشی نموده است، اظهار كرد: تاكید سازمان بهداشت جهانی بر این است كه این میكروب به محض شناسایی از بدن افراد باید پاكسازی گردد حتی اگر بدون علامت و عوارضی برای فرد نداشته باشد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دكتر علی بهشتی نامدار با خاطر نشان كرد: هلیكوباكتر پیلوری، باسیل گرم منفی تاژك داری است كه در شرایط بهداشتی نامناسب و غالبا در سنین كودكی افراد جامعه را آلوده می كند و این میكروب محیط اسیدی معده را با تولید آنزیمی به نام اوره آز قابل زندگی كرده و هرچند به سلول های معده تهاجمی ندارد، ولی وجود آن در محیط معده باعث ایجاد التهاب می شود و ابتدا قسمت دیستالیا انتهایی معده را درگیر كرده و با افزایش سن به قسمت های دیگر معده گسترش مییابد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی مشهد، با اشاره به این نكته كه این ویروس دارای ژنوم های متعدد است تصریح كرد: این ویروس قادر است بعد از گذشت سالهای متمادی ایجاد آتروفی در مخاط معده كند و بر اساس محتوای ژنوم درون باكتری، فرد را مستعد ابتلا به زخم معده یا اثنی عشر و حتی سرطان معده نماید.

دكتر بهشتی با تاكید بر این نكته : كه این میكروب ممكن است سالها در معده افراد، بدون علامت بوده و عارضه ای به همراه نداشته باشد تصریح كرد:در صورت ایجاد علامت یاعارضه، به محض تشخیص، پزشك متخصص باید اقدام به ریشه كنی این میكروب نماید و رویه خطر ناك این بیماری این است كه در برخی از زخم ها ایجاد عوارضی چون خونریزی، انسداد در خروجی معده، پارگی معده و اثنی عشر دیده می شود.

وی با تاكید بر این نكته كه برای تمام مردم تست این میكروب الزام آور نیست، افزود: افرادی كه درد در قسمت سردل و نفخ دارند باید به فكر تست این میكروب باشند و این تست بایدفقط توسط متخصصین داخلی و گوارش صورت بگیرد ودر صورت مثبت شدن این میكروب تحت درمان ریشهكنی قرار گیرد.

فوق تخصص گوارش اظهار داشت: برخی از مردم دچار ریفلاكسیا ترش كردن و سوزش سر دل و برگشت غذا از معده به مری هستند و قاعدتا احساس می كنند كه به این میكروب دچار شده اند در حالیكه این نوع اختلالات هیچ ارتباطی با این میكروب ندارد، چون سوء هاضمه مبحثی متفاوت از ریفلاكس می باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی مشهد با تاكید بر توجه مردم به سلامت خود و خانواده خود و مراجعات دوره ای به پزشكان به منظور اطلاع از وضعیت سلامت خودشان اظهار كرد: همه افرادی كه درد معده و نفخ دارند و خصوصا سن انان بالای 45 سال است، الزاما آندو سكوپی توسط متخصصین برای آنان تجویز می گردد.

دكتر بهشتی نامدار با تاكید بر این نكته كه این میكروب باید حتما در بدن افراد مبتلا پاكسازی شود، خاطر نشان كرد: بیمارانی هم هستند كه با پاكسازی میكروب هلیكوباكتر وضعیت سوء هاضمه انان بهبود نمی یابد چون پس از بررسی ها به این نتیجه می رسیم كه وضعیت سوء اختلالات بیمار ناشی از روحیات استرسی و سایكولوژیك و اختلالات روحی و روانی است.

شایان ذكر است: این میكروب در بدن بسیاری از افراد دنیا بدون علامت است و برای درصدی از مردم ممكن است عوارضی ایجاد كند، ولی توصیه علمی این است كه به محض شناسایی در افراد علامت دار باید از بدن افراد طی دوره های درمانی پاك سازی شود تا شاهد كاهش موارد زخم معده و اثنی عشر و در طولانی مدت كانسر برای درصدی از مردم در جامعه باشیم.
منبع خبر:
سلامت
   تاریخ: ۰۸:۴۷ - ۲۸/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۱