دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

جایگزین طرح تحول نظام سلامت نظام ارجاع و پزشك خانواده است
 
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت از پرداخت تمام بدهی های بیمه سلامت به مراكز درمانی خصوصی و دولتی خبر داد و گفت: به دلیل افزایش هزینه های درمان بخش عمده ای از طرح تحول نظام سلامت متوقف شده است.
به گزارش روز شنبه ایران اكونومیست محمدمهدی ناصحی در یك برنامه تلویزیونی با بیان این مطلب افزود: اقدام اخیری كه برای بیمه شدن 3 دهك پایین جامعه به صورت رایگان صورت گرفت، باعث شد كه نزدیك به 6 میلیون نفر جدید به افراد تحت پوشش بیمه سلامت اضافه شوند و در نتیجه جمع بیمه شدگان ما به 45 میلیون و 700 هزار نفر رسید.

وی ضمن توضیح اقدام اخیر دولت گفت: از سال قبل این كار را در طرح تحولی خود در مناطق حاشیه نشین و آسیب پذیر شهرها به ویژه تهران دنبال می كردیم و با همكاری نهادهای مردمی به ویژه مساجد و بسیج، هلال احمر، شهرداری ها، 400 هزار نفر را به صورت فعال تحت پوشش بیمه ای خود قرار دادیم. پس از آن، مجلس شورای اسلامی و به ویژه كمیسیون تلفیق اعتباری بالغ بر 6 هزار میلیارد تومان برای این این طرح در نظر گرفت تا 3 دهك پایین جامعه تحت پوشش بیمه ای قرار گیرند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه چه تعداد از ایرانیان تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند، گفت: آمار دقیق نداریم، اما قبل از طرح همه گیری بیمه گفته می شد كه حدود 10.3 درصد از جمعیت كشور یعنی حدود 8.5 میلون نفر تحت پوشش هیچ بیمه ای قرار ندارند كه نزدیك به 6 میلیون نفر آنان در همین طرح كنونی بیمه شدند؛ 2.5 میلیون نفر باقی ماندند كه از آنان اطلاعاتی در دست نداریم.

ناصحی درباره هم پوشانی بیمه سلامت و تامین اجتماعی گفت: بین بیمه سلامت و تامین اجتماعی رفع هم پوشانی شده است؛ یعنی هر كسی كه مراجعه می كند سامانه بلافاصله كنترل می كند كه اگر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی است، نمی تواند از بیمه سلامت استفاده كند. البته باید این سوال را پرسید كه آیا كسانی كه از تمكن مالی برخوردار هستند، در قالب بیمه همگانی سلامت می توانند، قرار گیرند و رایگان بیمه شوند؟ در پاسخ باید گفت كه 3 دهك پایین جامعه به صورت رایگان بیمه شدند. افراد دهك چهارم، 10 درصد هزینه سالانه، دهك های 5 و 6، 25 درصد و دهك های 7 و 8، 50 درصد از این هزینه را پرداخت می كنند. دهك های 9 و 10 نیز 100 درصد هزینه سالانه بیمه كه یك میلیون و 104 هزار تومان است را باید پرداخت كنند.

وی با تاكید بر اینكه بیمه 3 دهك پایینی رایگان است، گفت: ویژگی مهم دیگری كه وجود دارد این است كه 95 درصد هزینه های بستری بیمه شدگان و 80 درصد هزینه سرپایی را در بخش دولتی پوشش می دهیم. این اقدام، هزینه های بستری و سرپایی آنان را به طرز قابل توجهی كاهش می دهد. البته عمل های زیبایی شامل چنین تخفیفی نمی شوند اما سایر موارد، حتی جراحی های سنگین را پوشش می دهد. خبر خوب دیگر این است كه هزینه بستری را برای افراد تحت پوشش كمیته امداد و بهزیستی صفر كرده ایم و هم چنین 70 درصد هزینه دارو پرداخت می شود.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه جایگزین طرح تحول نظام سلامت چیست، گفت: جایگزین مناسب، نظام ارجاع و پزشكی خانواده است. این نظام قبل از طرح تحول، یعنی در سال 1391 و 1392 در دو استان فارس و مازندران به صورت آزمایشی اجرا شد اما توسعه پیدا نكرد. اكنون معاونت بهداشتی وزارت بهداشت به صورت جدی نظام ارجاع و پزشكی خانواده را در دست بررسی دارد و فكر می كنم از چند ماه آینده جزئیات آن اعلام خواهد شد.

ناصحی درباره بدهی وزارت بهداشت به بیمه ها در طرح بیمه سلامت گفت: باید اطلاع بدهم كه برای اولین بار طی 3 دهه تاسیس بیمه سلامت، تمام مطالبات موسسات، چه خصوصی و دولتی، كلینیك ها، بیمارستان ها و مراكز درمانی را پرداخت كردیم و هم اكنون بدهی بیمه سلامت در همه موسسات صفر است. حتی تعرفه مربوط به سال 1401 در بخش الكترونیك را به بخشی از داروخانه ها و مطب ها پرداخت كردیم. در سال 1400، كل هزینه مربوط به بخش درمان نزدیك به 25 هزار میلیارد تومان بود كه به مراكز دولتی و خصوصی پرداخت كردیم.

وی ضمن تایید بالا رفتن هزینه های درمان سرپایی گفت: بله این هزینه بالا را تایید می كنم؛ به ویژه بیمه هایی كه در بخش سرپایی كارایی ندارند. برای مثال، در بیمه سلامت، 80 درصد صندوق های بیمه در بخش دولتی كارایی دارند و در بخش خصوصی پرداختی زیادی ندارند.

او درباره طرح بیمه درمانی فراگیر نیز توضیح داد و گفت: برخی از بیماری ها صعب العلاج و مزمن هستند. برای مثال بیماری دیابت، هزینه های سنگینی را دارد و به صورت مزمن، عارضه های كلیوی، چشمی، عروقی را به همراه دارد. هم چنین بیماری های اُتیسم كه نیاز به توانبخشی دارند دور از چشم نظام سلامت كشور نیست و در هفته های آینده جزئیاتی از این طرح اعلام خواهد شد. باید اشاره كنم كه پرداخت حق بیمه در این طرح، طبق دهك بندی است.
   تاریخ: ۱۶:۱۶ - ۲۸/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۶