دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

15 مركز توانبخشی در خراسان رضوی تعطیل شد
 
مشهد ـ معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی گفت: 15 مركز توانبخشی معلولین جسمی حركتی، ذهنی، حسی و بیماران روانی مزمن آینده تعطیل شدند.
15 مركز توانبخشی در خراسان رضوی تعطیل شد مشهد ـ معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی گفت: 15 مركز توانبخشی معلولین جسمی حركتی، ذهنی، حسی و بیماران روانی مزمن آینده تعطیل شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامحسین دلبری صبح شنبه در كارگاه بازآموزی مشاورین ژنتیك تحت نظارت بهزیستی خراسان رضوی در مركز علمی كاربردی علوم بهزیستی و تأمین اجتماعی مشهد، از انجام 604 مورد سقط برنامه ریزی شده در این استان در سال 1400 خبر داد و اظهار كرد: در واقع با این سقط ها 15 مركز توانبخشی معلولین جسمی حركتی، ذهنی، حسی و بیماران روانی مزمن آینده تعطیل شدند.

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی با تبیین ضرورت غربالگری معلولیت گفت: فعالیت هایی كه در مراكز توانبخشی انجام می گیرد مورد بازدید مسؤولین و گروه های مختلف قرار می گیرد و در باره ی آن گفتگوی زیادی صورت می گیرد اما كارهای بسیار مهمی كه در پیشگیری از بروز معلولیت در بهزیستی انجام می شود و بروز معلولیت در جامعه را كاهش می دهد مورد توجه مردم و مسؤولان نیست.

وی با قدردانی از مشاورین و متخصصین ژنتیك استان كه در مراكز مختلف به مردم خدمت می كنند گفت: 18 مركز مشاوره ژنتیك در استان تحت نظارت بهزیستی فعالیت می كنند كه 11 تای آنها در مشهد هستند، در تربت حیدریه و نیشابور هر كدام 2 مركز و همچنین در كاشمر، سبزوار و زاوه، یك مركز فعالیت دارند.

دلبری از بررسی 1168 پرونده ی مطرح شده در كمیته ی تخصیص كمك به افراد مشاوره گیرنده در سال گذشته خبر داد و گفت: به 6 هزار نفر از مراجعین كم بضاعت، یارانه مشاوره و آزمایش پرداخت شده و در این قسمت 9 میلیارد تومان هزینه شده است.

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی تلاش برای بالابردن میزان پیشگیری از معلولیت در سال جاری در استان را یكی از اهداف این معاونت ذكر كرد و گفت: به كارشناسان گفته ایم كه به هر مراجعی كه بضاعت مالی لازم را ندارد اعم از اینكه مددجوی بهزیستی هست یا نیست، در حدود اعتبارات موجود كمك كنند تا بار معلولیت جامعه به حداقل برسد.

شایان ذكر است در این كارگاه كه 25 مشاور ژنتیك از سراسر استان در آن شركت داشتند 4 عضو هیأت علمی دانشگاه های استان در باره ی چهار موضوع مبتلابه مشاورین ژنتیك سخنرانی كردند.

دكتر فرهاد خدیوی زند درباره اصول غربالگری در بیماری های ژنتیك، دكتر سلمه دادگر درباره تازه های غربالگری در دوران بارداری، امیر حسین هاشمی عطار درباره نقش سونوگرافی در غربالگری های جنین و دكتر مجید مجرد در خصوص نقش تحلیل توالی اگزوم ها در ژنوم در تشخیص ژن های بیمار، به كارشناسان شركت كننده آموزش دادند.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۳:۲۰ - ۲۸/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۶۱