دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

ایجاد 400 شغل در پارك علم و فناوری و مهمترین اخبار هفته گذشته اردبیل
 
اردبیل- ایرنا- ایجاد 400 شغل جدید در پارك علم و فناوری، ضرورت تامین اعتبار برای توسعه بزرگراه ها، ایجاد نخستین پالایشگاه محصولات زایمانی كشور، اختصاص بیش از 2 میلیارد ریال به مدارس استثنایی و برگزاری هشتمین جشنواره فیلم مهر از جمله عناوین مهمترین رویدادهای خبری استان اردبیل در هفته گذشته است.
ایجاد 400 شغل در پارك علم و فناوری و مهمترین اخبار هفته گذشته اردبیل اردبیل- ایرنا- ایجاد 400 شغل جدید در پارك علم و فناوری، ضرورت تامین اعتبار برای توسعه بزرگراه ها، ایجاد نخستین پالایشگاه محصولات زایمانی كشور، اختصاص بیش از 2 میلیارد ریال به مدارس استثنایی و برگزاری هشتمین جشنواره فیلم مهر از جمله عناوین مهمترین رویدادهای خبری استان اردبیل در هفته گذشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان اردبیل در هفته ای كه گذشت شاهد رویدادهای مهمی در حوزه های مختلف بود؛ ادامه سفر اعضای كمیسیون اقتصادی به استان و شركت در شورای اداری شهرستان خلخال، بازگشت سرافرازانه شهید عبدالرحمن احدی پس از 40 سال به آغوش وطن و استقبال باشكوه مردم استان از این شهید، حضور رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری به استان و شركت در جمع اهالی هنر و سینمای استان، برپایی اردوهای آماده سازی ورزشی در استان از جمله تیم ملی والیبال نشسته، دو تیم لیگ برتری فوتسال و اردوی استعدادیابی فوتبال زنان در استان از جمله این رویدادها بود.

ادامه سفر اعضای كمیسیون اقتصادی

به گزارش ایرنا اعضای كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه سفر به استان اردبیل ابتدای هفته گذشته به شهرستان خلخال سفر كردند و بعد از بازدید از پروژه های این شهرستان در شورای اداری این شهرستان حاضر شدند.

محمدرضا پور ابراهیمی رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بعد از نشست شورای اداری، اخذ مجوزهای اكتشافی و ارائه برنامه زمان بندی عملیات بهره برداری از معادن منطقه در چند ماه آینده، تامین اعتبارات در حوزه راه های روستایی، كمربندی خلخال و جاده های اولویت دار از منابع استانی و شهرستانی، آغاز عملیات اجرایی تونل اسالم-خلخال، تامین اعتبار مورد نیاز سد كوثر از محل ماده 56، افزایش اعتبارات جاری و مشاركت بخش خصوصی را از جمله مصوبات و تصمیمات اتخاذ شده در این نشست عنوان كرد.

به گفته پورابراهیمی، درباره فولاد خلخال، طرح سیمان، تولید مصالح ساختمانی و ایجاد واحدهای دامپروری و كشاورزی با توجه به ظرفیت های منطقه نیز بحث شد و در زمینه تامین منابع بانكی، مسائل بیمه ای و مالیاتی بنگاه ها هم مقرر شد تمام موارد در نشست آتی كمیسیون مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

ایران دارای بزرگ ترین ظرفیت سلول های بنیادی خاورمیانه است

از دیگر رویدادهای مهم هفته پیش می توان به سفر مدیرعامل شركت بن یاخته های رویان به اردبیل اشاره كرد. وی در جریان آن با اشاره به ذخیره سازی بیش از 10 هزار نمونه در بانك عمومی و 180 هزار نمونه در بانك خون بند ناف خصوصی رویان اظهار كرد: ایران بزرگ ترین ظرفیت سلول های بنیادی خاورمیانه را دارد اما در بیشتر زایمان ها خون بند ناف به عنوان زباله بیولوژیك با ارزش بدون استفاده دور ریخته می شود؛ در حالی كه سلول های بنیادی ظرفیت درمان بیش از 80 نوع بیماری را دارند و در حال حاضر كارآزمایی بالینی برای درمان بیماری های فلج مغزی، اوتیسم، قلبی، دیابت نوع 1 و بیماری های نوزادی در حال انجام است.

مرتضی ضرابی همچنین از آغاز به كار نخستین پالایشگاه محصولات زایمانی كشور خبر داد و بیان كرد: پس از تولد نوزاد بافت بند ناف، پرده های جنینی، پرده آمنیوتیك و آنچه از رحم مادر خارج می شود و قابلیت فرآوری دارد، در این پالایشگاه فرآوری خواهد شد.

به گفته وی، بافت بند ناف نوع دیگری از سلول های بنیادی به نام مزانشیم دارد كه در درمان بیماری های غیرخونی چون فلج مغزی مورد استفاده قرار می گیرد و پرده آمنیوتیك به عنوان یك زخم پوش قابل استفاده در سوختگی ها و جراحی های قرنیه قابل استفاده است.

2 پایگاه اورژانس جاده ای افتتاح شد

در هفته ای كه گذشت در آیینی با حضور جعفر معیادفر، رئیس سازمان اورژانس كشور 2 پایگاه اورژانس جاده ای در این استان به بهره برداری رسید كه شامل پایگاه اورژانس جاده ای شهر فیروزآباد شهرستان كوثر و پایگاه اورژانس سرچم بود كه پیش تر به در كانكس مستقر بود اما صرف بیش از 30 میلیارد ریال اعتبار و پس از احداث ساختمان ثابت، به آمبولانس پیشرفته و ملزومات پزشكی نیز مجهز شد.

میعادفر در آیین افتتاح این 2 پایگاه با اشاره به اینكه كانكس محل مناسبی برای فعالیت اورژانس نیست، اظهار كرد: در مجموع 350 پایگاه كانكسی اورژانس در كشور وجود دارد كه باید به مكان ثابت منتقل شود.

وی همچنین بیان كرد: خرید آمبولانس اولویت نخست سازمان اورژانس كشور است ولی نوسازی حداقل یك سوم پایگاه های اورژانس كشور نیز از جمله نیازهای اساسی سازمان اورژانس كشور به شمار می رود كه برای رفع این نیاز در كنار تامین نیروی انسانی پیگیری لازم جریان دارد.

به گفته رئیس سازمان اورژانس كشور، در قالب طرح پوشش فراگیر مقرر شده است كه در هر 40 كیلومتر از جاده های كشور یك پایگاه جاده ای و برای هر 50 هزار نفر جمعیت شهری یك پایگاه شهری دایر و فعال شود.

ایجاد 400 شغل در پارك علم و فناوری و مهمترین اخبار هفته گذشته اردبیل

پروژه های عمرانی به صورت مشاركتی اجرا می شود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل نیز هفته پیش در حاشیه نشستی با نمایندگان چند شركت سرمایه گذاری تركیه اعلام كرد: پروژه های عمرانی این استان به صورت مشاركتی اجرا می شود و بر این اساس با هدف تسریع در اجرا، قرارداد مشاركت و همكاری با شركت های تركیه ای منعقد شد.

داود شایقی با اشاره به واگذاری پروژه های آب منطقه ای در قالب تهاتر، اظهار كرد: تامین مالی پروژه های عمرانی در حال اجرای استان اردبیل دغدغه مسئولان است كه با اختصاص بخشی از اعتبارات از سوی شركای ترك، این پروژه ها تكمیل می شود.

وی با بیان اینكه باید در حوزه بزرگراهی و آزادراهی ترانزیتی اقدامات لازم انجام شود، یادآور شد: در بودجه امسال ظرفیت ویژه ای با عنوان استفاده از تهاتر نفت در اجرای برخی از پروژه های كشور مطرح شده است و در همین زمینه وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه با یك شركت سرمایه گذار از كشور تركیه به توافق رسیده اند.

400 شغل جدید در پارك علم و فناوری ایجاد می شود

رئیس پارك علم و فناوری استان اردبیل نیز در گفت و گو با ایرنا به اشتغال زایی برای یك هزار و 600 نفر در شركت های دانش بنیان و واحدهای فناور در سال های اخیر اشاره كرد و از پیش بینی ها برای ایجاد بیش از 400 شغل جدید در سال جاری خبر داد.

حبیب ابراهیم پور فعالیت 150 شركت دانش بنیان پیشرو در استان اردبیل را مورد اشاره قرار داد و گفت: هنوز مجوز شتاب دهنده در كشور صادر نشده ولی با پیگیری های صورت گرفته، زمینه برای راه اندازی سه شتاب دهنده قوی در این استان فراهم شده است.

وی همچنین از راه اندازی مركز نوآوری اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی خبر داد و افزود: در كنار آن ایجاد مركز نوآوری تولید بذر دانه های روغنی نیز در حال انجام است.

برای توسعه زیرساخت های جاده ای تلاش می شود

هفته پیش رئیس امور راه و ترابری و مدیریت عمران شهری و روستایی سازمان برنامه و بودجه كشور در بازدید از پروژه های راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: این استان با داشتن ظرفیت های مناسب در تولید محصولات كشاورزی و گردشگری نیازمند تامین زیرساخت های جاده ای است تا با ایمنی كامل جابه جایی كالا و مسافر انجام شود اما این مهم نیازمند اعتبار است.

اكبر رحمانی اظهار كرد: البته در سال های اخیر و با اخذ مجوز قانونی از سوی برنامه و بودجه و ردیف اعتبارات ملی توسعه بزرگراه ها در شمال و جنوب استان اردبیل با سرعت در حال اجرا است و تلاش می شود این پروژه ها هرچه سریعتر با تلاش پیمانكاران به سرانجام برسد.

وی با بیان اینكه پروژه های راهسازی استان اردبیل در سال های اخیر مورد حمایت جدی مسئولان قرار گرفته است، افزود: سازمان برنامه و بودجه با وجود محدویت منابع سعی می كند تا حد ممكن با تامین اعتبارات لازم پروژه های توسعه ای به ویژه در حوزه بزرگراهی و راهسازی را تسریع كند.

توسعه گردشگری آبی به برنامه مدون نیاز دارد

مدیر سرمایه گذاری و مشاركت های مردمی شركت آب منطقه ای اردبیل نیز هفته پیش در مصاحبه با ایرنا خواستار برنامه ریزی مدونی جهت توسعه گردشگری آبی در این استان شد و گفت: البته توسعه گردشگری آبی با همكاری اداره كل میراث فرهنگی از سیاست ها و برنامه های جدی بوده و در این راستا اقدامات خوبی در حال انجام است.

كریم قرایی بر این اساس خواستار كمك فرمانداری ها، سازمان میراث فرهنگی و عوامل شهرستانی در خصوص شناسایی و معرفی سرمایه گذاران با اهلیت بومی برای سرمایه گذاری در تاسیسات آبی و حریم رودخانه های استان اردبیل شد.

وی یكی از اهداف و برنامه های اصلی بخش آب استان اردبیل را واگذاری بخش قابل توجهی از ظرفیت های آبی عنوان كرد و افزود: با ابلاغ شیوه نامه اجرایی فعالیت های گردشگری و تفریحی در منابع و تاسیسات آبی كه در جهت اجرای سیاست های كلی اقتصاد مقاومتی و پس از توافق 2 وزارتخانه نیرو و میراث فرهنگی صورت گرفته، فعالیت های گسترده ای از سوی این شركت برای تشویق سرمایه گذاران حوزه گردشگری آبی آغاز شده است.

62 اكیپ بازرسی بر عرضه كالاهای اساسی نظارت می كنند

رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان اردبیل نیز در نخستین روز گرامیداشت هفته جهاد كشاورزی از آغاز مانور فعالیت 62 اكیپ بازرسی و نظارت بر كالاهای اساسی در این استان خبر داد و گفت: این نظارت با همكاری 196 كارشناس زبده آغاز شده است و بازرسان با قاطعیت با گرانفروشان و متخلفان ضمن رعایت قانون و اخلاق مداری برخورد قانونی خواهند كرد.

نادر تقی زاده هدف از اجرای این طرح را نظارت بر مسیر تولید تا توزیع عنوان كرد و افزود: دست دلالان و توزیع كنندگانی كه به صورت غیركارشناسی و خارج از روال عادی در توزیع محصولات كشاورزی حضور دارند، كوتاه خواهد شد.

وی تاكید كرد: در شرایطی كه دولت در سخت ترین دوره اقتصادی و هجمه های تحریم از خارج بسر می برد، تولید و توزیع كالاهای اساسی نباید با رفتار عده ای سودجو تحت تاثیرات منفی قرار گیرد.

فعالیت مراكز پزشكی فاقد مجوز متوقف می شود

هفته پیش دادستان عمومی و انقلاب اردبیل نیز در نشست بررسی فعالیت مراكز پزشكی بر لزوم جلوگیری از فعالیت مراكز پزشكی و شبه پزشكی فاقد مجوز در این استان تاكید كرد و گفت: با توجه به آمارهای ارائه شده توسط مسئولان ذی ربط متاسفانه در سه ماهه اول امسال میزان شكایات مربوط به مسائل و مداخلات پزشكی و شبه پزشكی با كل میزان شكایات در سال قبل برابری می كند.

سید عبدالله طباطبایی ضمن تاكید بر برخورد سریع و موثر با مراكز غیرمجاز به منظور جلوگیری از اعتمادسوزی آحاد مردم افزود: اكثر اقدامات و بازاریابی این مراكز از طریق فضای مجازی صورت می گیرد و آمارها نشان دهنده افزایش فعالیت غیرمجاز در این حوزه بوده كه در این راستا تامین امنیت و سلامت شهروندان از مطالبات جدی تشكیلات قضایی است.

وی تصریح كرد: معاون حقوق عامه دادستانی مركز استان اردبیل با هماهنگی مسئولان ذی ربط بازرسی های منظمی از مراكز ارایه دهنده خدمات پزشكی خواهند داشت و با مراكز غیرمجاز به قید فوریت با تشكیل پرونده قضایی برخورد خواهد شد.

2 اثر از اردبیل در جشنواره سراسری تئاتر رضوی درخشید

2 نمایش "سیمرغ" و "شاه اسماعیل" آثار هنرمندان اردبیلی در پانزدهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر رضوی با كسب موفقیت، خوش درخشیدند و به جشنواره صاحبدلان و جشنواره بین المللی تئاتر فجر راه یافتند.

در این جشنواره عوامل تئاتر "سیمرغ" اكبر صادقی جایزه اول كارگردانی و بازیگری مرد، پریسا صدایی آذر جایزه اول بازیگری زن، محمود مهدوی جایزه دوم نمایشنامه نویسی، داور فرمانی جایزه دوم بازیگری مرد، محمدرضا عرفانی جایزه بهترین موسیقی و فیاض بهرام جایزه بهترین طراح پوستر و بروشور را كسب كردند.

عوامل تئاتر "شاه اسماعیل" نیز غریب منوچهری جایزه دوم كارگردانی، علی حسن زاده جایزه اول نمایشنامه نویسی و لیلا ندایی جایزه بهترین طراح لباس را به دست آوردند.

نمایشگاه و بازارچه صنایع دستی گشایش یافت

نمایشگاه و بازارچه صنایع دستی هفته پیش در آیینی با حضور فرماندار اردبیل و جمعی از مسئولان و هنرمندان در صحن قیزیل باشلار پایگاه میراث جهانی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی افتتاح شد.

مدیركل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل در این زمینه اظهار كرد: این نمایشگاه و بازارچه صنایع دستی تا پایان تابستان تداوم خواهد داشت كه به نوعی فراخوان و آماده باش برای فعالان صنایع دستی است تا این صنعتگران و هنرمندان خود را برای رویداد بین المللی اردبیل 2023، پایتخت گردشگری كشورهای عضو اكو آماده كنند.

نادر فلاحی با اشاره به فعالیت بیش از 33 هزار نفر از مردم استان اردبیل در بخش صنایع دستی بیان كرد: در راستای معرفی صنایع دستی نمایشگاه های صنایع دستی در اغلب شهرستان های استان فعال شده و فعالان این حوزه نسبت به عرضه تولیدات خود اقدام می كنند.

یك بیمار بتلا به تب كریمه شناسایی شد

هفته گذشته معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی اردبیل از شناسایی یك بیمار مبتلای قطعی به تب خونریزی دهنده كریمه كنگو در این استان پس از تایید آزمایش های تخصصی خبر داد.

محمد جعفرزاده در مصاحبه با خبرنگار ایرنا همچنین با اشاره به بستری یك بیمار جدید با احتمال ابتلای به تب كریمه افزود: این مرد 39 ساله با سابقه گزش چندین كنه به طور همزمان و تماس با دام با شروع علایم، ویزیت پزشك و انجام آزمایش اولیه احتمال ابتلای تب خونریزی دهنده كریمه كنگو (CCHF) در موردش تشخیص داده شد.

وی با اشاره به تداوم آزمایش تكمیلی این بیمار جدید اضافه كرد: بر این اساس تعداد بیماران شناسایی شده با علایم ابتلا به تب خونریزی دهنده كریمه كنگو در استان اردبیل به سه مورد افزایش یافته است.

جشنواره فیلم مهر و هفته فیلم و عكس انجمن سینمای جوانان اردبیل

هشتمین جشنواره استانی فیلم مهر و نهمین هفته فیلم و عكس انجمن سینمای جوانان اردبیل با محوریت آسیب های اجتماعی به صورت همزمان هفته پیش در مدت سه روز برگزار و خالقان آثار برتر در آیینی با حضور جمعی از مسئولان كشوری و استانی تجلیل شدند.

در مجموع 98 فیلم در این 2 جشنواره اكران شد كه از این تعداد 47 فیلم به بخش مسابقه راه یافت و 17 فیلم در موضوعات مستند، داستانی و انیمیشن جزو برترین ها انتخاب شدند كه از جمله شامل؛ بهترین فیلم داستانی: والون از سجاد قنبرپور، بهترین فیلم مستند: ائل نفسی از حسن ملكی، بهترین پویانمایی: چرخ زندگی از زهرا حسینی و عقاب از مهدی خروشی، بهترین كارگردانی: حمید عزیزی با بایراملیق و مستانه، جایزه ویژه هیات داوران: یاشار فرجی با ایگو، بهنام كمالی با بازگشت، حسن اسداوغلی با گنجشك ها بی دلیل نمی میرند، بهترین بازیگر مرد: بهروز رحیمی برای اثر والو، بهترین بازیگر زن: ندا امامی برای اثر بدتر از باور یك رویا.

همچنین بر اساس رای هیات داوران در بخش عكاسی با موبایل سعیدرضازاده و در بخش عكاسی اردو مهسا صفرزاده به عنوان مقام اول معرفی گردید اما در بخش عكاسی حرفه ای منتخبی معرفی نشد.

رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری در آیین اختتامیه این 2 رویداد با بیان اینكه تیزرها و كلیپ ها گویای خلاقیت هنرمندان استان اردبیل است، گفت: بعد از كرونا این جشنواره ها بهانه ای برای دیده شدن هنرمندان شده است و همه ما در كنار هم برای اهداف متعالی تلاش می كنیم.

محمد خزاعی اضافه كرد: بنا شده تخفیف هایی برای سینماگران داده شود تا در پایان دولت به جای سالن های فرسوده شاهد احداث سالن های شیك و به روز در شهرستان ها باشیم.

ایجاد 400 شغل در پارك علم و فناوری و مهمترین اخبار هفته گذشته اردبیل

جامعه پیرغلامان حسینی به سوگ حاج حیدری نشست

هفته پیش در خبری غیرمنتظره استاد حاج رحیم حیدری، مداح اهل بیت (ع) و از پیرغلامان حسینی كه از كسبه خوشنام بازار تاریخی نیز بود، پس از عمری خدمتگزاری دار فانی را وداع گفت.

حیدری در سال 1308 در خانواده ای مذهبی و عاشق اهل بیت (ع) در اردبیل به دنیا آمد و در مكتب خانه مرحوم میرزا عزیز كه در كوچه یساول دایر بود، زبان عربی و نیز نوحه خوانی و مداحی را فرا گرفت.

وی در هفتمین اجلاس تجلیل از پیر غلامان حسینی كشور در حسینیه اعظم زنجان به عنوان منتخب پیرغلامان حسینی معرفی و تجلیل شده بود.

260 پایگاه تابستانی اوقات فراغت فعال می شود

مدیركل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز در جلسه بررسی اجرای طرح های تابستانی آموزش و پرورش گفت: امسال 260 پایگاه تابستانی در این استان به صورت حضوری برای فعالیت بیش از 73 هزار نفر از دانش آموزان دایر خواهد شد.

كلام الله صفری با تاكید بر لزوم جذب حداكثری دانش آموزان در برنامه ها و فعالیت های اوقات فراغت تابستان اظهار كرد: یكی از ابزارهای مهم در جذب دانش آموزان ارتقای كیفیت و ایجاد خلاقیت، مهارت آموزی، كشف و هدایت استعدادهای دانش آموزان در اجرای برنامه های اوقات فراغت است.

وی افزود: بیشتر نوجوانان و جوانان بویژه دانش آموزان در تعطیلات تابستان با مشكل نحوه گذراندن اوقات فراغت روبه رو هستند و از طرفی در سال های گذشته كه با شیوع ویروس كرونا مواجه بودیم، اوقات فراغت دانش آموزان در فضای مجازی سپری می شد كه یك دغدغه برای دانش آموزان، جامعه و والدین آنها بود كه در این راستا باید از تمام ظرفیت های آموزش و پرورش و سایر دستگاه های متولی استفاده كنیم شود تا بتوانیم اوقات فراغت خوبی را برای دانش آموزان رقم بزنیم.

بیش از 2 میلیارد ریال به مدارس استثنایی اختصاص یافت

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اردبیل در هفته ای كه گذشت از تخصیص اعتبار 2 میلیارد و 300 میلیون ریالی از سوی سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور به آموزش و پرورش استثنایی این استان خبر داد.

به گفته محمد شفایی، با این اعتبار پس از بررسی و نیازسنجی، تجهیزات توانبخشی شامل كاردرمانی و گفتاردرمانی خریداری و به مدارس استثنایی استان اردبیل ارسال شد.

برچسب ها
- صنایع دستی
- افتتاح طرح
- كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی
- اشتغال زایی
- سلول های بنیادی
- جشنواره
- حوزه هنری
- سازمان اورژانس كشور
- ستاد تنظیم بازار
- تب كریمه كنگو
- پارك علم و فناوری
- اكران فیلم
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۱:۴۴ - ۲۸/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۲