دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

آموزش داستان نویسی و اصول آن
 
به گزارش گروه بازرگانی خبرگزاری دانشجو، نوشتن داستان هم مثل تمامی كارهای هنری دیگر اصول و پیشنیازی لازم دارد كه باید آن را رعایت كرد تا یك داستان مناسب و با كیفیت به خواننده خود تحویل دهیم. مخاطب شما هنگام خرید كتاب داستان شما انتظار دارد با داستانی سرگرم كننده و با معنی رو به رو شود به همین ...
به گزارش گروه بازرگانی خبرگزاری دانشجو، نوشتن داستان هم مثل تمامی كارهای هنری دیگر اصول و پیشنیازی لازم دارد كه باید آن را رعایت كرد تا یك داستان مناسب و با كیفیت به خواننده خود تحویل دهیم.

مخاطب شما هنگام خرید كتاب داستان شما انتظار دارد با داستانی سرگرم كننده و با معنی رو به رو شود به همین دلیل لازم است تا به نكات زیادی توجه كنید، در ادامه به این نكات و اصول صحیح نوشتن داستان خواهیم پرداخت، البته باید این موضوع را در نظر بگیرید كه تنها توجه به نكاتی كه در این مطلب گفته می شود كافی نیست و شما باید تمرین و تلاش برای نوشتن یك داستان قوی داشته باشید.

نویسندگی برای سرگرمی ممنوع

اگر میخواهید یك داستان را از سر بیكاری بنویسید تا اوقات بیكاری خود را پر كنید همین الان كلا فكر پیشرفت در این حرفه را از ذهنتان بیرون كرده یا اینكه ذهنیت و هدف خود از نویسندگی و نوشتن داستان را تغییر دهید.
پس اول از همه برای چیزی كه مینویسید ارزش قائل شوید و تنها به دید سرگرمی یا گذراندن اوقات بیكاری خود به فكر داستان نویسی نیفتید.

موضوعات و اتفاقات اطراف خود را به دقت ببینید و بشنوید

شما با توجه به اتفاقاتی كه در اطرافتان می افتد می توانید هم ذهنی پویاتر برای ایده یابی و استفاده از برخی از اتفاقات جالب در داستان هایتان داشته باشید و هم برای تخیل و فضاسازی ها به شما كمك می شود.

بیشتر از آنچه كه می توانید بخوانید

داستان ها و اثر دیگر نویسنده ها را بخوانید این به شما كمك می كند تا هم در نوشتن های خود به تبحر خاصی برسید و هم می توانید از موضوعات دیگر ایده پیدا كرده، شما با خواندن اثرهای دیگر كلمات، جملات، نحوه بیان و انتقال و... را نیز به خوبی یاد گرفته و چیزی را كه مینویسید پربارتر خواهید كرد.
البته این به معنای كپی بردای نیست.

ایده ها و نكات را ثبت كنید

با داشتن یك دفترچه یادداشت یا بخش یادداشت تلفن همراه و... شما هر طرح یا موضوعی برای نوشتن به ذهنتان رسید را یادداشت كنید و دنبال این نباشید كه در ذهن و حافظه خود آن را نگهداری كنید، شاید فكرش را هم نكنید اما ممكن است با دیدن صحنه ای بسیار ساده و یادداشت آن شما یك داستان بسیار قوی از همان موضوع ساخته و با همان بسیار پیشرفت كنید.

پس، از یادداشت كردن، ضبط كردن و... طرح ها، اتفاقات و مواردی كه برایتان جالب است و ممكن است داستانی از دل آن ها بیرون بكشید غافل نمانید.

بنویسید

مهم نیست كه هنوز تازه كار هستید شما فقط بنویسید، شاید همان چیزی كه می نویسید را هم خودتان نپسندید و این موضوع خیلی اهمیت ندارد چون شما باید از یك جا شروع كنید، شما با شروع نوشتن و تمرین روزانه نوشتن قلم قوی تری پیدا خواهید كرد و نوشتن برایتان آسان تر خواهید بود همین موضوع خود به نگرش شما و تفكر شما برای ایده و موضوع یابی كمك بسیار زیادی خواهد كرد.
برای تمرین نوشتن روزانه وقت بگذارید و در مورد هرچیزی كه میبینید داستان بنویسید، سفرهایتان، دوستانتان، خودكاری كه الان در دستتان است یا كیبورد كامپیوتری كه با آن در حال تایپ هستید، در مورد ماه، ستارگان، خاطرات، آرزو ها و...، پس موضوع برای نوشتن و تمرین نوشتن بسیار زیاد است كه حتی ممكن است در بین نوشته هایتان ایده هایی برای نوشتن یك داستان هیجان انگیز و قوی پیدا كنید.

فقط نوشتن كافی نیست، جوری بنویسید تصور شود

فقط این كافی نیست كه ما متن را همانند كتاب های روانشناسی یا... بنویسیم و جلو برویم، شما هنگام نوشتن یك داستان لازم است جوری متن خود را بنویسید تا مخاطب شما هنگام خواندن آن را حس كرده و با خود تصور كند، پس نوشتن آنچه در داستان در حال رخ دادن است به صورت متن عادی و انتقال عادی چندان جذاب نیست و از تاثیرگذاری و حس خوب داستان شما به شدت كم خواهد كرد، همچنین نوشتن به شكلی كه فرد خواننده جزئیات را تصور كرده و در ذهن خود آن ها را مرور كند به جذابیت داستان شما می افزاید.
به عنوان مثال شما می خواهید سردی هوا را در داستان خود شرح دهید به دو شكل می توانید این موضوع را برای مخاطبتان بنویسید:

مثال ساده و غیرقابل تصویر سازی:

هوا بسیار سرد بود.

مثال های قابل تصویرسازی:

هوا آنقدر سرد بود كه دست های سرخ شده از سرمای خود را در جیب كاپشنش فرور برد.

در حالی كه بخار از دهنش بیرون می اومد دستای سرخ شده از سرماشو جلوی دهنش قرار داد تا شاید كمی گرم بشن.

ویرایش و حذف

از اینكه قسمتی از داستان و متنی كه نوشته اید را حذف و ویرایش كنید نه بترسید و نه ناراحت شوید، حتی نویسنده های بزرگ هم زمانی كه یك داستان را مینویسند پس از آن به بررسی نوشته رفته و قسمت های اضافی یا كم اثر را حذف كرده و دوباره آن را نوشته یا ویرایش خواهند كرد.
پس، از ویرایش و حذف قسمت های مختلف ناراحت نشوید چرا كه برای پویایی و قوی شدن داستانان این موضوع بسیار اهمیت دارد.

شما پس از اتمام داستان می توانید به عنوان یك خواننده یا منتقد متن خود را خوانده و قسمت های ضعیف آن را مشخص كنید تا دوباره برای حذف و ویرایش آن اقدام كنید.

عجله نكنید

انتظار نداشته باشید در مدت زمان كمی داستان خود را بنویسید یا اینكه هر روز بخش خاصی از داستان خود را نوشته و آن را جلو ببرید، یا اینكه كتاب خود را زودتر چاپ كنید، زودتر به فروش برسانید، زودتر محبوب و مشهور شوید.
صبور باشید ممكن است برخی روزها اصلا شما نتوانید متن خاصی بنویسید و داستان خود را ادامه دهید، باید صبور باشید و در این موقعیت ها می توانید به مطالعه بپردازید و با خرید كتاب با تخفیف از فروشگاه های كتاب خود را سرگرم كرده و به دانش خود در این زمینه بیافزایید.

البته مواردی كه ذكر شد به این معنی نیست شما روزها ننویسید یا نوشتن را رها كرده، تنها زمانی كه احساس خستگی یا ناتوانی در نوشتن داشتید به استراحت بپردازید و از مطالعه لذت ببرید.

به این فكر نكنید حتما با اولین نوشته خود معروف شوید چرا كه نویسندگان كمی با اولین نوشته و كتاب خود به شهرت رسیده اند، پس تلاش كنید و مسیر خود را بدون عجله و ناامیدی ادامه دهید تا به چیزی كه می خواهید برسید.
منبع خبر:
دانشجو
   تاریخ: ۰۸:۵۸ - ۲۹/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۲