دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

اهمیت مراقبت های پس از زایمان به مراتب مهم تر از دوران بارداری است
 
قزوین-ایرنا- یك كارشناس مامایی گفت: مراقبت های پس از زایمان به مراتب مهم تر از مراقبت های دوران بارداری است و تاثیر به سزایی در سلامت جسم و روان مادران دارد.
اهمیت مراقبت های پس از زایمان به مراتب مهم تر از دوران بارداری است قزوین-ایرنا- یك كارشناس مامایی گفت: مراقبت های پس از زایمان به مراتب مهم تر از مراقبت های دوران بارداری است و تاثیر به سزایی در سلامت جسم و روان مادران دارد.

فاطمه سردار روز بكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همان قدر كه نكات مراقبتی پیش از زایمان برای خانواده اهمیت داشته، توصیه های مراقبتی مادر و كودك نیز بعد از زایمان باید جدی گرفته شوند.

وی با بیان اینكه كلافگی و افسردگی ماه اول پس از زایمان از شایع ترین اختلال های روانی مادر است،اظهار داشت: معمولاً مادران پس از زایمان به خصوص در ماه های اولیه تمام زمان و توجه خود را صرف مراقبت از نوزاد خود می كنند و به خودشان كمتر اهمیت می دهند.

این كارشناس مامایی ادامه داد: بكی از مهمترین مراقبت های بعد از زایمان، استراحت كافی است چرا كه پروسه فارغ شدن و به دنیا آوردن نوزاد، روند دشواری بوده و لازم است مادران در یك هفته ابتدایی استراحت كنند تا توانایی خود را دوباره بدست آورند.

سردار اظهار داشت: نكته ای كه در ماه های اول پس از زایمان باید مورد توجه مادران قرار گیرد، این است كه جسم با وزن بالا و وسیله ای سنگین تر از نوزاد نباید توسط مادر حمل شود و تا حد امكان، فعالیت هایی مانند بالا رفتن از پله در هفته های اول بعد از زایمان محدود شود.

وی با بیان اینكه لازم و ضروری است كه مادر یك هفته پس از وضع حمل برای بررسی روند بهبودی به مراكز بهداشت و مامایی مراجعه كند، تصریح كرد: بانوانی كه تجربه زایمان طبیعی را دارند، باید نسبت به رعایت بهداشت توجه بیشتری داشته باشند چراكه درصد ابتلا به عفونت پس از زایمان بسیار بالا است.

سردار ادامه داد: مادران زایمان طبیعی باید به این درك برسند كه برای رسیدن به بهبودی كامل به زمان و مراقبت نیاز دارند و نداشتن رابطه جنسی نیز بخشی از این مهم است.

این كارشناس مامایی همچنین عنوان كرد: مصرف ویتامین ها و مكمل های حاوی آهن را به صورت روزانه یكی از مراقبت های بعد از زایمان است كه تا چندین هفته بعد از عمل زایمان باید ادامه داشته باشد.

وی همچنین گفت: مصرف غذاهای سالم و پر انرژی به ترمیم و بازسازی سریع تر بدن و جراحت های جراحی كمك بسیاری می كند و نكته ای مهم پس از زایمان است.

سردار در خصوص انجام فعالیت های فیزیكی در دوران پس از زایمان نیز گفت: پیاده روی بعد از زایمان یكی از نكات مثبتی است كه كمتر مادری به آن توجه دارد. پیاده روی كه باعث می شود بدن خیلی سریع تر به حالت سابق خود باز گردد اما این پیاده روی باید به صورت سبك باشد.

این كارشناس مامایی بی اختیاری در ادرار بعد از زایمان را اختلالی شایع دانست و تصریح كرد: بارداری، درد زایمان و وضع حمل طبیعی همگی موجب كشیدگی عضلات لگن می شود و كشیده شدن ماهیچه های لگنی امكان دارد فرد به صورت موقت با بی اختیاری ادرار مواجه شود.

وی ادامه داد: با انجام تمرینات كششی این اختلال به مرور رفع می شود و در صورتی كه این اختلال ادامه دار شد. مادر با مراجعه به پزشك زنان و همچنین انجام فیزیوتراپی می تواند وضعیت خود را بهبود بخشد

برچسب ها
- استان قزوین
- زایمان
- بهداشت و سلامت
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۳:۵۳ - ۲۹/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۶