دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

وب دا - مركز منحصربفرد تحقیقات سالمندی اردكان، با مطالعه ای بی نظیر برای سیاستگذاری و برنامه ریزی در حوزه سالمندی
 
مركز تحقیقات سالمندی در شهرستان اردكان یزد وابسته به دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، اولین مركز در نوع خود، و در خارج از محدوده جغرافیایی پایتخت با هدف پرداختن به موضوع سالمندی در تمامی ابعاد آن می باشد .
در راستای بازدید رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی از مركز تحقیقات سالمندی اردكان یزد؛ مركز منحصربفرد تحقیقات سالمندی اردكان، با مطالعه ای بی نظیر برای سیاستگذاری و برنامه ریزی در حوزه سالمندی
مركز تحقیقات سالمندی در شهرستان اردكان یزد وابسته به دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، اولین مركز در نوع خود، و در خارج از محدوده جغرافیایی پایتخت با هدف پرداختن به موضوع سالمندی در تمامی ابعاد آن می باشد .

مركز منحصربفرد تحقیقات سالمندی اردكان، با مطالعه ای بی نظیر برای سیاستگذاری و برنامه ریزی در حوزه سالمندی

دكتر احمد دلبری متخصص طب سالمندی و رئیس مركز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی پس از بازدید رئیس این دانشگاه، نماینده مردم اردكان در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه این شهرستان و چند تن از مسئولان استان از مركز تحقیقات سالمندی اردكان، به خبرنگار وبدای دانشگاه گفت: ایده راه اندازی مركز تحقیقات سالمندی اردكان از حدود سال 1380 با توافق اولیه مسئولان ذیربط در این شهرستان شكل گرفت، اما تا تحقق آن زمانی حدود 18 سال گذشت.

وی افزود: این مركز در سال 1398 مورد بهره برداری قرار گرفت و در حال حاضر با بهره مندی از رویكرد «كوهورت» كه گونه های مطالعه طولی می باشد، جمعیتی بالغ بر شش هزار نفر را از میانسالی تا سالمندی در یك بازه زمانی 20 ساله تحت مطالعه و بررسی قرار داده است و با استفاده از كارشناسان و متخصصان رشته های مختلف نظیر " روانشناس، مددكار، كارشناس تغذیه، بهداشت، علوم آزمایشگاهی، پزشك، و تنسنج "، جمعیت تحت بررسی را در حوزه های مختلف سالمندی، به صورت كاملاً رایگان مورد بررسی و ارزیابی قرار داده است.

نماینده مجلس: ردیف اعتباری برای راه اندازی دانشكده توانبخشی و سلامت اجتماعی در اردكان یزد اختصاص می یابد

دكتر دلبری با اشاره به بازدید نماینده مردم اردكان در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه این شهرستان و چند تن از مسئولان استان از مركز تحقیقات سالمندی اردكان، همزمان و همراه با رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و معاون توسعه مدیریت ایشان، گفت كه در این بازدید، دكتر دشتی نماینده مردم اردكان در مجلس شورای اسلامی، از اقداماتی كه تاكنون توسط دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در این شهرستان و در حوزه سالمندی انجام شده، ابراز خرسندی كرد و به حمایتهای مجلس شورای اسلامی كه بارزترین آن تصویب ردیف اعتباری مختص مركز « تحقیقات سالمندی اردكان »، ذیل اعتبارات دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی است، اشاره نمود.

بگفته دكتر دلبری، نماینده شهرستان اردكان در مجلس، همچنین از كسب موافقت اولیه و نیز تصویب ردیف اعتباری برای مطالعه و راه اندازی «دانشكده علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در شهرستان اردكان » در ردیف بودجه سال 1401 كشور خبر داد.

« وی خواستار اقدامات مؤثر و پیگیری هر چه بیشتر برای راه اندازی «دانشكده علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، بیمارستان توانبخشی، و همچنین كلینیك تخصصی سالمندی در شهرستان اردكان شد. »

« نماینده شهرستان اردكان در مجلس شورای اسلامی، از این شهرستان به عنوان شهر دوستدار سالمند و نمونه در ارایه خدمات به جمعیت سالمندان كه حاصل مطالعات و نیز پژوهشهای كاربردی است، یاد كرد .»

« وی مشاركت بخش صنعت در موضوع تكالیفِ اجتماعی را از موضوعات مهم و قابل توجه ذكر كرد. »

در ادامه این گفت وگو، دكتر دلبری عضو هیات علمی و رئیس مركز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، به شركت دكتر خانكه رئیس این دانشگاه در نشست اعضای هیات امنای مؤسسه خیریّه و غیرانتفاعی تحقیقات سالمندی اردكان اشاره كرد و گفت: دكتر خانكه، پس از ارائه گزارش دكتر عفتی رئیس مركز تحقیقات سالمندی اردكان از فعالیتها و برنامه های جاریِ این مركز ، از نزدیك در جریان روند فعالیت های پژوهشی و پاره ای از مشكلات این مركز قرار گرفت.

وی افزود: رئیس و معاون توسعه مدیریت دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در این نشست، ضمن بیان نقش این دانشگاه به عنوان مرجع تخصصی حوزه توانبخشی در كشور و ارائه خدمات به جامعه هدف، از برنامه ها و طرحهای مرتبط با حوزه توانبخشی در شهرستان اردكان حمایت كردند و در خصوص راه اندازی بخشهای توانبخشی در این شهرستان، قول مساعد دادند.

وی یادآوری كرد كه در این نشست، پیرامون وضعیت سالمندان كشور و ضرورت گسترش اقدامات و فعالیتهای علمی در زمینه مطالعات سالمندشناسی، نكاتی به اطلاع مسئولان این استان رسید و اجرای مطالعه «كوهورت» از میانسالی تا سالمندی در شهرستان اردكان، به عنوان موفقترین برنامة مطالعاتی سالمندی در كشور معرفی شد و خواستار مشاركت هر چه بیشتر « مؤسسه خیریه و غیرانتفاعی تحقیقات سالمندی اردكان» در توسعة این فعالیتها شدیم.

« دكتر تابش، رئیس هیات مدیره مؤسسه خیریه و غیرانتفاعی تحقیقات سالمندی اردكان نیز ضمن تقدیر و تشكر از اقدامات صورت گرفته، خواستار گسترس طرحها و برنامه های این مركز و انجام مراحل صدور موافقت شورای عالی گسترش دانشگاهها توسط دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و همچنین توسعه فعالیتهای این دانشگاه در شهر اردكان شد. »

بگفته دكتر دلبری، حجت الاسلام والمسلمین شاكر، امام جمعه شهرستان اردكان نیز با حضور در برنامه بازدید رئیس دانشگاه، برنامه های اجرا شده در حوزه سالمندی را موثر دانست و خواستار حل مشكلات پیشِ روی فعالیتهای مركز تحقیقات سالمندی اردكان شد.

لازم به ذكر است، پروژه تحقیقاتی « كوهورت سالمندی كشور » از دی ماه 1399 به همت مركز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و با همكاری اداره بهزیستی استان یزد، دانشگاه علوم پزشكی یزد و مركز تحقیقات شهرستان اردكان، رسما آغاز به كار كرد.

در این پروژه ملی، اطلاعات مربوط به حدود شش هزار نمونه از افراد میانسال با 50 سال سن تا سالمندان (حتی 90 ساله) كه در طرح شركت داده شده اند، جمع آوری می شود و در طول 15 سال، براساس حدود یك هزار متغیر، تغییرات جسمی، روانی، اجتماعی، معنوی و محیطی این افراد مورد بررسی قرار می گیرد، تا مسایل و مشكلات این جمعیت نمونه استخراج ، و علت و عوامل مربوط به آنها مشخص شود.

اطلاعات استخراج شده از اجرای اولین مرحله، در اختیار محققان و دانشجویان تحصیلات تكمیلی قرار می گیرد و این ظرفیت خوبی برای اجرای پایان نامه های دانشجویان تحصیلات تكمیلی ایجاد كرده تا پروپوزال های خود را به شورای علمی مركز تحقیقات سالمندی دانشگاه ارائه بدهند و با بررسی پروپوزال ها، و پذیرش آنها از سوی شورای علمی، بتوانند از اطلاعات بدست آمده از اجرای اولین مرحله از طرح استفاده كنند.

نتایج و اطلاعات بدست آمده از اجرای مرحله اول پروژه، راهنمایی برای سند ملی سالمندی كشور است و می تواند به سازمان هایی كه درگیر سالمندی هستند، كمك كند تا برای رفع معضلات و مشكلات سالمندان برنامه ریزی داشته باشند.

در این پروژه كه در سه فاز طراحی شده است، با تكمیل اطلاعات شش هزار نمونه شركت كننده در طرح، با رصد وضعیت افراد 50 ساله به بالا و بررسی تغییرات وضعیت آنان طی 15 سال بلحاظ بیماری ها و مشكلاتی كه به سراغ آنان می آید، عوامل زمینه ای و خطر برای بروز بیماری ها و مشكلات روانی و اجتماعی آنان استخراج می شود و براساس آن، برنامه ریزی های پیشگیرانه و تمهیدات لازم جهت مقابله با بروز این مشكلات اندیشیده خواهد شد.

این مطالعه چون دارای حجم بالایی از نمونه (حدود شش هزار نفر) می باشد، قطعا می تواند در حوزه های مختلف جسمی، روانی، اجتماعی و محیطی به جامعه كمك كند تا نسبت به چگونگی مراقبت سالمندان از خود و گذراندن دوره سالمندی سالمتر، فعالتر و پویاتر آگاه شوند.

اجرای پروژه ملی « كوهورت سالمندی كشور » در شهرستان اردكان اجرا شده، اما با بهره گیری از همكاری معاونت تحقیقات وزارت بهداشت، اداره سالمندان وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشكی در برخی از استان ها، در استان های گیلان، مازندران، بوشهر، خراسان های جنوبی و رضوی، نیز انجام شده كه قطعا می تواند اطلاعات و نتایج پژوهش انجام شده در شهرستان اردكان را با نتایج تحقیقات در استان های دیگر مقایسه كند.

با ایجاد پایگاه (سایت) كوهورت سالمندی در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، محققان و متخصصان می توانند از داده ها و اطلاعات بدست آمده از اجرای مرحله اول پروژه كوهورت سالمندی، بنفع سالمندان استفاده كنند، ضمن آنكه این دانشگاه آمادگی دارد تا در كنار شورای ملی سالمندی و در كنار اداره سالمندی وزارت بهداشت، سازمان ها و صندوق های بازنشستگی كه بنحوی درگیر موضوع سالمندی و بازنشستگی هستند، بتواند موج در راه و مشكلاتی را كه در آینده می تواند دولت را زمین گیر كند، مدیریت كرده و با مطالعاتی همچون كوهورت سالمندی كمك كند تا برنامه ریزان و سیاستمداران بتوانند نیازهای سالمندان را مطابق با رشد جمعیت این قشر پیش بینی كرده و در واقع، تهدید عدم آمادگی كشور در مقابل رشد جمعیت سالمندان در كشور را تبدیل به فرصت كنند.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: گلرخ - نعیمی پور
منبع خبر:
وب دا
   تاریخ: ۱۲:۰۴ - ۲۹/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۲۷