دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

ورود نوزادان دختر به دنیا ممنوع!/ وراثتِ نام خانوادگی بهانه این روزهای سقط!
 
زن جوان می گوید: همسرم به شدت عاشق پسر است وقتی فهمید بچه دومم دختر است نزدیك بود مرا بكشد؛ مادر شوهرم هم می گوید اگر پسر به دنیا نیاوری طلاقت می دهیم باید پسرم اسم ورسم داشته باشد نه نان خور اضافه، باید این را سقط كنم و بعد از آن باردار شوم شوهرم گفته كه تا سه بار فرصت داری پسر به دنیا بیاوری ...
ورود نوزادان دختر به دنیا ممنوع!/ وراثتِ نام خانوادگی بهانه این روزهای سقط! این روزها آمارهای نگران كننده سقط در كشور رو به افزایش است، اغلب مردم بر این باور هستند كه سقط جنین زمانی صورت می گیرد كه فرد طی رابطه ای نامشروع باردار شده باشد اما آمار چیز دیگری را نشان می دهد، بخشی از سقط ها كه در سال های اخیر رو به افزایش است سقط به دلیل جنسیت است، در این میان سقط جنین هایی با جنسیت دختر بیش از پسران به چشم می خورد.

جنسیت نوزادی كه قرار است متولد شود، در طول تاریخ یكی از مهم ترین دغدغه های خانواده ها بوده اما دلیل این اهمیت در دوره های مختلف و فرهنگ های گوناگون، تفاوت دارد.

فرناز زنی جوانی با چهره غمگین به ایسنا می گوید: خانواده نسبتاً مرفه و با شأن اجتماعی بالایی دارد اما در حسرت داشتن یك پسر مانده است، دختر اولش هفت سال دارد و بعد از آن تجربه سه بارداری ناموفق را پشت سر گذاشته است.

فرناز درحالی كه آه بلندی می كشد، ادامه می دهد: دوست دارم فرزند پسر داشته باشم؛ پسر داشتن یعنی اینكه نسلی ادامه پیدا می كند اما بعد از دخترم، 2 بار كه باردار شدم هر 2 دختر بودند و مجبور به سقط شدم. سومین بارداری ام هم همین طور بود، همه شواهد نشان می داد كه فرزندم دختر است حتی در غربالگری اول احتمال دادند كه دختر است.

وی ادامه می دهد: وقتی فهمیدم این بار هم فرزندم دختر است دیگر روز خوش نداشتم و هر ساعت گریه می كردم، همسرم كه ناراحتی ام را دید گفت نگران نباش و برایم یك قرص تهیه كرد، بچه را در خانه سقط كردیم و از آن روز روزگارم سیاه شده، بچه سقط شده پسر بود.

فرناز بیان می كند: اگر می دانستم پسر است هیچ وقت این كار را نمی كردم، كاش او هم دختر بود تا می توانستم شب از این كه سقط شده است با آرامش بخوابم، دوستانم گفته اند كه با IVF می توانم جنسیت را تعیین كنم و امیدوارم این بار صاحب پسر شوم، اگرچه دكتر می گوید به خاطر سقط های غلط ممكن است باردار نشوم یا نتوانم بچه را نگهدارم.

اگر فرزندم دختر باشد، شوهرم من را می كشد

سهیلا زن 29 ساله ای است كه دختر 11 ماهه اش را در آغوش دارد، او هم به دنبال پسردار شدن است و می گوید: ناخواسته باردار شدم، فكر می كردم چون ثمین دختر است فرزند دیگرم حتماً پسر می شود اما از وقتی دكتر جنسیتش را گفته حالم خوب نیست و با شنیدن اینكه فرزندم دختر است افسردگی گرفته ام.

وی ادامه می دهد: عاشق دخترم هستم و می دانم اگر دختر دیگری بیاورم حس خوبی را تجربه می كنم اما خانواده همسرم به قدری سركوفتم زدند كه چرا باید دختر به دنیا بیاوری تصمیم گرفتم سقطش كنم، یك ساعت می گویم هر چه باشد چه فرقی می كند و ساعت دیگر به خاطر اطرافیانم تصمیم می گیرم سقط كنم، امروز آمده ام كه سونوگرافی شوم و بعد از آن تصمیم بگیرم. هنوز 20 هفته نشده و روح ندارد باید زودتر انتخاب كنم داشتن یك دختر دیگر و حرف های مردم یا سقط كردن و در انتظار پسر ماندن.

یگانه زن ریزنقش و 24ساله است، اما چهره اش بیشتر از آن را نشان می دهد، دستی به شكمش می كشد و می گوید این دومین بارداری ام هست می گویند فرزندم دختر است، خودم در این دنیا سختی زیادی كشیدم و نمی خواهم دختر به دنیا بیاورم تصمیمم را گرفتم و حتماً سقطش می كنم.

وی می گوید: سه سال است كه ازدواج كرده ام و همسرم به شدت عاشق پسر است وقتی فهمید بچه دومم دختر است نزدیك بود مرا بكشد؛ مادر شوهرم هم می گوید اگر پسر به دنیا نیاوری طلاقت می دهیم باید پسرم اسم ورسم داشته باشد نه نان خور اضافه، باید این را سقط كنم و بعد از آن باردار شوم شوهرم گفته كه تا 3 بار فرصت داری پسر به دنیا بیاوری در غیر این صورت باید به خانه پدرت برگردی كه مایه ننگ خانواده ما نباشی.

وی خاطرنشان می كند: مادرشوهرم می گوید خانواده ما همه پسرزا هستند و اگر ایرادی است به خودت برمی گردد، خدا می داند چه فكرهایی در مورد من می كنند.

ناهید زن 38 ساله ای است كه می گوید: من یك فرزند پسر دارم كه 11 ساله است، تصمیم دارم دوباره باردار شوم اما نمی خواهم ریسك كنم باید تعادل در خانواده به وجود بیاید و برای همین فرزند دختر می خواهم تصمیم دارم هزینه بالایی پرداخت كنم تا فرزندم دختر شود اما اگر پسر شود هم ناراحت نمی شوم بالاخره به دنیاآوردن فرزند پسر كه كار هركسی نیست!

سقط جنین بر اساس جنسیت افزایش پیدا كرده است

لیلا رحمانی، متخصص زنان و زایمان دراین خصوص به ایسنا می گوید: درگذشته سقط ها ممكن بود به دلیل مالی و مسائل دیگر اتفاق بیفتد اما در چند سال اخیر شاهد سقط بر مبنای جنسیت هستیم یعنی زن و شوهر تصمیم می گیرند دارای فرزندی با جنسیت خاصی شوند و بعد از تعیین جنسیت اگر پسر یا دختر بودن جنین بر وفق مرادشان نباشد تصمیم به سقط می گیرند و اغلب آن را عملی می كنند.

وی افزود: اغلب تعیین جنسیت ها برای فرزند دوم صورت می گیرد، در واقع اگر یك دختر داشته باشند می خواهند فرزند دوم پسر باشد و اگر فرزند اول پسر باشد تصمیم می گیرند دختر به دنیا بیاید، اما اغلب مراجعه كنندگان به دنبال این هستند كه فرزند پسر به دنیا بیاورند، درصورتی كه خانواده تمكن مالی داشته باشند از طریق IVF این كار را انجام می دهند، افرادی كه تمكن ندارند نیز از طریق رژیم غذایی برای تعیین جنسیت تلاش می كنند.

این متخصص زنان و زایمان اظهار می كند: گاهی برخی مراجعه كنندگان برای جنین اول IVF می كنند چرا كه جنسیت برایشان اهمیت بالایی دارد درحالی كه فرد می تواند به صورت طبیعی باردار شود، اغلب این افراد بعد از مشخص شدن جنسیت كه مورد تأییدشان نیست تصمیم به سقط می گیرند و می گویند كه این روح ندارد و بهتر از سقط شود.

وی خاطرنشان می كند: گاهی انتقال ناموفق می شود كه همین امر باعث مشكلات روحی برای فرد خواهد شد اما این كار را ادامه می دهند و با ادامه این روند فرد وارد سیكل نازایی می شود؛ آمار دقیقی در این حوزه وجود ندارد و باید كار پژوهشی صورت بگیرد اما باتوجه به مراجعان خود و همكاران می توانم بگویم اخیراً مراجعه برای تعیین جنسیت فرزند اول افزایش پیدا كرده است.

برخی پزشكان در مطب سقط انجام می دهند

رحمانی بیان می كند: تعیین جنسیت برای فرزند دوم درگذشته نیز وجود داشت اما در سال های اخیر مراجعات افزایش پیدا كرده است، افرادی كه به ما مراجعه می كنند اغلب سقط به دلیل جنسیت را می خواهند و تعداد خیلی كمی از آن ها به دلیل روابط نامشروع به دنبال سقط هستند؛ برخی افراد نیز شرایط ندارند برای مثال در دوران نامزدی هستند یا دو فرزند دارند و به طور ناخواسته باردار شدند.

وی تأكید می كند: افرادی كه به طور ناخواسته برای فرزند سوم مراجعه می كنند اغلب با مشاوره قانع می شوند كه سقط انجام ندهند، به منشی هم گفته ام اگر كسی برای سقط مراجعه كند پذیرش نكنند درصورتی كه فرد پذیرش شود و متوجه شوم برای سقط است نیز هزینه را برمی گردانم، اما برخی از ماماها و متخصصان زنان سقط را در مطب انجام می دهند.

این متخصص زنان و زایمان بیان می كند: باتوجه به تعداد مراجعان و با استفاده از نظارت نامحسوس معاونت درمان علوم پزشكی قزوین به راحتی می توانند این ماماها و پزشكان كه به صورت غیرقانونی در مطب سقط انجام می دهند را شناسایی كنند.

وی خاطرنشان می كند: برخی از مراجعین نیز به دلیل اقتصادی تصمیم به سقط می گیرند و می گویند ما در خرج خودمان ماندیم و صاحبخانه ها به خانواده های بیشتر از 2 فرزند خانه اجاره نمی دهند، فكر می كنم در صورت ایجاد زیرساخت های مناسب این مشكلات حل می شود اما سقط بر اساس جنسیت برگرفته از فرهنگ است.

تأكید بر پسر بودن فرزند در برخی نقاط قزوین بسیار زیاد است

رحمانی بیان می كند: باتوجه به مراجعین می توانم بگویم این فرهنگ كه والدین بر داشتن فرزند پسر تأكید دارند در نقاط خاصی از قزوین حاكم است كه به راحتی اطلاعات آن قابل احصاست، برخی حتی یك یا 2 پسر دارند اما همچنان به دنبال تعیین جنسیت هستند چرا كه معتقدند نسل ما از پسر است و دختر نسل را قطع می كند، این امر فرهنگی نیاز به ریشه یابی دارد.

وی اظهار می كند: اغلب افرادی كه با واكنش منفی ما برای سقط تعیین جنسیت روبه رو می شوند خودشان می روند و داروهای سقط را تهیه و مصرف می كنند، بعدازاین با مشكلاتی مانند خونریزی زیاد به ما مراجعه می كنند، این داروها در داروخانه ها كم است به طوری كه گاهی برای بیماران كه نیاز دارند و تجویز می كنیم دارو پیدا نمی شود حتی بیمارستان ها در تعداد دارو محدودیت دارند اما بیماران به راحتی به آن دسترسی پیدا می كنند.

رحمانی خاطرنشان می كند: اغلب هشت هفته بعد از بارداری اقدام به سقط می كنند چون جنسیت جنین تا حدودی قابل تشخیص است اما به دلیل سقط غیرمجاز و به دوراز شرایط بهداشتی و درمانی دچار مشكلاتی می شوند كه بار اضافی به درمان كشور وارد می كنند، واقعاً این امر تأثربرانگیز است كه مادران به راحتی می گویند ما پسر می خواهیم و اگر دختر شد سقط می كنیم.

به گزارش ایسنا، سقط جنین انتخابی یكی از معضلاتی است كه باید هرچه زودتر به عنوان یك عامل خطر موردتوجه مسئولان امر قرار بگیرد، این مسئله عامل نسبت های جنسی را به هم می زند، این موضوع یك عامل فرهنگی است كه اگر به آن بی توجهی شود در سال های آینده با آسیب های اجتماعی زیاد كاهش تعداد زنان نسبت به مردان روبه رو می شویم.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۹:۰۰ - ۳۰/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۲۷۲