دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

در بخش دولتی 95 درصد هزینه های بستری را پرداخت می كنیم (260)
 
مدیرعامل بیمه سلامت ایران گفت: در بخش دولتی 95 درصد هزینه های بستری و در بخش سرپایی 80 درصد را پرداخت می كنیم.
مدیرعامل بیمه سلامت:
در بخش دولتی 95 درصد هزینه های بستری را پرداخت می كنیم
مدیرعامل بیمه سلامت ایران گفت: در بخش دولتی 95 درصد هزینه های بستری و در بخش سرپایی 80 درصد را پرداخت می كنیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای محمدمهدی ناصحی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه بخش خبری 21 سیما گفت:سهم بیمار به پنج درصد رسیده و در بخش دولتی 95 درصد هزینه بستری و در بخش سرپایی 80 درصد را پرداخت می كنیم و هزینه بیمه شده های كمیته امداد و بهزیستی در بستری كاملاً رایگان است.
وی در پاسخ به این پرسش كه الزام قانونی برای اصلاح رویه اعطای یارانه در حوزه دارو چیست؟ افزود: در قانون بودجه سال 1401 پیرو قوانین برنامه ها، توجه ویژه ای به توزیع عادلانه منابع سلامت و دارو شده است.
او ادامه داد: در تبصره 14 اشاره شده است كه باید حتماً دارو ساماندهی شود و به نحوی این كار انجام شود كه پرداختی از جیب مردم هم اضافه نشود و ساماندهی دارو و پرداخت ارز به سمتی برود كه مصرف كننده بیشترین سود را ببرد.
آقای ناصحی در پاسخ به این پرسش كه آیا سیاست دادن ارز ترجیحی چهار هزار و 200 تومانی به وارد كننده برای بیماران توانسته است بهترین نتیجه را ایجاد كند؟ گفت: قطعاً این گونه نبود؛ در روش سیاست جدید پرداخت یارانه به بیماران قوی تر و دسترسی مردم و بیماران به دارو ها تسهیل می شود.
مدیرعامل بیمه سلامت ایران افزود: همچنین نوسان قیمت ها را كنترل می كنیم و با این سیاست به این سمت می رویم كه بتوانیم دارو را در درب منزل به مردم تحویل دهیم.
او اضافه كرد: ساماندهی الكترونیك با روش های سازمان غذا و دارو برای این كار در آینده نزدیك با آماری كه از سامانه ها به دست می آوریم و پرداخت مستقیم كه انجام می شود دارو به مصرف كننده در داروخانه و یا حتی در درب منازل تحویل داده می شود.
آقای ناصحی افزود: با اقدام مهم دولت سیزدهم در چند ماه اخیر شش میلیون نفر را در بیمه سلامت بیمه كردیم كه بیشتر دهك های پایین جامعه بودند و بیمه رایگان شدند.
وی گفت: بستر برای آن عده كمی از مردم كه بیمه نشده اند، فراهم است و هر ایرانی كه ساكن ایران است می تواند بدون محدودیت از این بیمه برخوردار شود.
او اضافه كرد: بیمه سلامت پرداخت كامل را در سال 1400 هم برای مؤسسات دولتی و هم خصوصی انجام داده است.
مدیرعامل بیمه سلامت ایران گفت: برای امسال هم منتظر اسناد هستیم، بخش زیادی پرداخت شده و مطالبات تأمین اجتماعی را هم دولت پذیرفته است.
آقای ناصحی افزود: حدود هزار بیمارستان دولتی در سطح كشور داریم و اقدامات بستری ما مناسب است.
رئیس سازمان غذا و دارو هم با حضور در این برنامه در پاسخ به این پرسش كه آیا دادن ارز یارانه ای به وارد كننده دارو بهترین تصمیم است و راه دیگری نداریم؟ گفت: اعطای یارانه كار درستی است و در همه جای جهان هزینه های درمان سنگین و لازم است دولت ها در خصوص درمان هم از روش های پوشش بیمه و هم یارانه ها استفاده كنند، اما مسیر آن باید درست باشد.
آقای دارایی با بیان اینكه الزام بودجه سال 1401 بر این است تا بتوانیم مسیر پرداخت یارانه دارو را اصلاح كنیم، اضافه كرد: این كار الزامات و زمینه سازی هایی دارد كه در طول این چند ماه در اوایل سال 1401 در حال انجام است و به نتایج خیلی خوبی رسیده است.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: بنابراین دولت هر وقت ببیند شرایط و بستر ها آماده است كه این اصلاح واجب در حوزه اعطای یارانه را برای بیماران و خدمت گیرندگان انجام دهد در این مسیر حركت می كند به این معنی كه همان ارز ترجیحی را كه به زنجیره می دادیم به مسیر درست و گیرنده اصلی خدمت منتقل می كنیم.
آقای دارایی افزود: در این جا مطمئن می شویم كه همه یارانه ها در جای خود مصرف می شود و از چرخه تأمین و توزیع خارج نمی شود.
او با بیان اینكه آمار ها نشان می دهد هدر رفت منابع در این مسیر زیاد است و این موضوع نمی تواند ادامه یابد، اضافه كرد: برای این كه بتوانیم خدمات مناسب و با كیفیت به مردم ارائه دهیم باید بتوانیم منابع را كنترل و حفظ كنیم و به سر منشأ آن برسانیم.
آقای دارایی ادامه داد: بهترین روش، بیمه هاست كه مترقی و با سامانه های خوب است و دو بیمه گر اصلی بیمه سلامت و تَأمین اجتماعی پای كار هستند و می توانند بقیه را هدایت كنند و به مقصود برسانند.
رئیس سازمان غذا و دارو با تأكید بر این كه این مسیر را باید طی كنیم، گفت: شرایطی را قانون گذار قرار داد كه در این مسیر برای بیماران و گیرندگان خدمت مشكلی ایجاد نشود و به زحمت نیفتند و شرایطی را كه برای سال 1400 داشتیم برای پرداختی از جیب مردم را حفظ كنیم.
آقای دارایی افزود: صنعت داروسازی داخلی در ردیف بهترین صنایع كشور و دانش بنیان و اشتغال آفرین و راهبردی است و زیرساخت های لازم را در این زمینه داریم.
او اضافه كرد: همراه با اصلاح پرداخت یارانه ها، در حال افزایش فهرست تحت پوشش بیمه ها در اقلام دارویی هستیم و حدود 2500 قلم دارو تحت پوشش بیمه است كه تا 2750 قلم افزایش خواهد یافت و برخی از دارو ها كه تحت پوشش بیمه نیستند حمایت های یارانه ای می شوند.
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینكه در سال 1398 دارو هایی كه OTC هستند و به نسخه پزشك نیاز ندارند از شمول بیمه و از دریافت ارز ترجیحی خارج شدند، گفت: حدود صد قلم داروی OTC داریم كه در این بازنگری، 42 قلم ضروری دوباره تحت پوشش بیمه قرار می گیرند.
آقای دارایی با اشاره به این كه حدود 10 هزار قلم دارو در اشكال مختلف داریم كه باید آن را كنترل كنیم، افزود: این ها در بستر سامانه «تی تك» و مكانیزه انجام می شود و این سامانه بر زنجیره دارو های كشور نظارت می كند.
   تاریخ: ۰۸:۲۷ - ۳۰/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۹