دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

سالمندی در ایران به سمت زنانه شدن، پیش می رود
 
تهران- ایرنا- رییس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: آن طور كه آمارها نشان می دهند نسبت زنان به مردان سالمند در كشور به تدریج در حال افزایش است و سالمندی به سمت زنانه شدن، پیش می رود.
سالمندی در ایران به سمت زنانه شدن، پیش می رود تهران- ایرنا- رییس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: آن طور كه آمارها نشان می دهند نسبت زنان به مردان سالمند در كشور به تدریج در حال افزایش است و سالمندی به سمت زنانه شدن، پیش می رود.

دكتر محمد شتی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار داشت: درصد جمعیت سالمندانی كه تنها زندگی می كنند در كشور؛ حدود 15 درصد است كه این درصد در مردان كمتر و در زنان بیشتر است.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسكن كه در سال 1395 انجام شد 9.28 درصد جمعیت كشور را افراد بالای 60 سال تشكیل می دهند كه تعریف سازمان بهداشت جهانی از سالمندی است.

شتی ادامه داد: این جمعیت در استان های مختلف درصد متفاوتی دارد. استان گیلان با بالاترین درصد جمعیت سالمند و استان سیستان و بلوچستان با كمترین جمعیت سالمند مشاهده می شود. همچنین شهرستان هایی مانند طالقان دارای 20 درصد جمعیت سالمند و بعضی شهرستان ها با مقدار خیلی كمتر هستند.

وی با اشاره به اینكه رشد جمعیت سالمندان در كشور، نرخ قابل توجهی دارد، افزود: در كشورهای اروپایی و كشورهای توسعه یافته روند سالخورده شدن و سالمندی جمعیت روندی طولانی بوده است؛ بعضی كشورها 100 سال و بعضی كشورها حتی 150 سال طول كشیده تا نسبت جمعیت سالمند در آنها دو برابر شود. این روند در كشور ما در مدت زمانی كوتاه تر از 30 سال آینده اتفاق می افتد.

شتی با اشاره به اینكه ناتوانی و كاهش ظرفیت ارگان ها و سیستم های بدن در سنین سالمندی، اتفاق می افتد، گفت: در سالمندی، یك سری تغییرات فیزیولوژیك داریم. در این افراد، ارگان های مختلف كم كم ضعف پیدا می كنند. ضعف در بینایی تا حدی و ضعف در شنوایی و تغییر در قدرت عضلانی و كاهش توده عضلانی و مشكلات دیگری كه به صورت عادی و تدریجی اتفاق می افتد. البته زمان شروع این تغییرات و میزان افت و سرعت آن در افراد متفاوت است اما بالاخره اتفاق می افتد.

وی ادامه داد: مشكل دیگر، بیماری های مختلفی است كه در سنین سالمندی شیوع بیشتری دارد. همه بیماری های غیرواگیر مثل دیابت، فشار خون و بیماری های قلبی و عروقی و اختلالات شناختی در سنین بالا بیشتر شایع هستند. یك سری مشكلات هم هستند تحت عنوان سندرم های سالمندی كه مجموعه ای از نشانگان و مشكلاتی است مثل بی اختیاری ادرار و مدفوع، سقوط و اختلالات شناختی مثل دمانس و آلزایمر كه در سالمندان دیده می شود.

وی ادامه داد: تغذیه ناسالم، سیگار، الكل، رفتارهای غیربهداشتی در سالمندی عوامل خطر بیماری های مختلف هستند كه باید به آنها توجه كرد. البته مهمترین بحث در پیشگیری از بیماری های سنین سالمندی، داشتن كودكی، نوجوانی، جوانی و سالمندی سالم است.

شتی بیان داشت: مشكلات دیگر كه در سالمندی مشاهده می شود، ناتوانی های فیزیكی و اختلالات حسی و حركتی است كه نیاز به توانبخشی در این سنین را خیلی بارزتر می كند و این فضا یعنی ناتوانی ها و نیاز به توانبخشی نكات مهم و بارز در سن سالمندی است.

وی بحث سلامت روان را یكی از مباحث بسیار مهم در سنین سالمندی اعلام كرد و گفت: در سالمندان ما به دلایل مختلف مثل از دست دادن همسر و از دست دادن و فوت دوستان و هم سن و همسالان بعضاً افسردگی و اضطراب را مشاهده می كنیم.

شتی بیان داشت: به خاطر اینكه فرزندان ازدواج می كنند و از خانه می روند، بحران آشیانه خالی و بحران تنهایی را داریم كه یكی از مسائلی است كه اكثر سالمندان در تمام دنیا با آن مواجه می شوند.

وی ادامه داد: مشكلات سلامت روان به خاطر افت و تغییراتی كه در بحث فعالیت جسمی و فعالیت جنسی در سالمندان اتفاق می افتد ممكن است فرد را با استرس های روانی و روحی مواجه كند.

وی افزود: لازمه حل این مشكل این است كه ما بتوانیم حمایت روانی درست انجام دهیم و روی دانش و نگرش افراد كار كنیم. این افراد باید بتوانند اطلاعات لازم برای مواجهه با بازنشستگی و تغییرات سالمندی را به موقع دریافت كنند. این انتقال به موقع اطلاعات تا حد زیادی از ایجاد استرس و اضطراب جلوگیری می كند. علاوه بر بحث افسردگی و اضطراب و استرس كه گفته شد، اختلالات خواب و اختلالات شناختی نیز با شیوع قابل توجهی در سالمندی اتفاق می افتد.

برچسب ها
- سالمندان
- وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی
- بهداشت و سلامت
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۶:۳۳ - ۰۱/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۴