دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

انتشار كتاب ''جستارهایی از گنجینه شبكه بهداشتی درمانی جمهوری اسلامی ایران''، توسط فرهنگستان علوم پزشكی ایران
 

به گزارش جامعه ایده آل ؛ كتاب ""جستارهایی از گنجینه شبكه بهداشتی درمانی جمهوری اسلامی ایران""، توسط فرهنگستان علوم پزشكی ایران و با همكاری انتشارات رویان پژوه در خرداد ماه جاری منتشر شد.
این كتاب، زیر نظر دكتر سید علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشكی ایران و به اهتمام دكتر حسین ملك افضلی استاد و پیشكسوت بنام نظام سلامت كشور و عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشكی ایران و دكتر پیام روشن فكر عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و عضو گروه ارتقای سلامت فرهنگستان علوم پزشكی ایران، تدوین شد.

دكتر پیام روشن فكر عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی درباره این كتاب به خبرنگار وبدای دانشگاه، گفت: این كتاب حاصل پژوهشی سه ساله، از طریق جمع آوری مستندات مورد تأیید نهادهای ملی و بین المللی از برنامه های موفق بهداشت كشور است كه عموما از طریق مصاحبه هایی با مجریان این برنامه ها تهیه و تدوین شده است.

وی افزود: دو فصل از این كتاب 25 فصلی، درباره اصلاحات بهداشتی پیش از انقلاب و تجربه آذربایجان غربی و ارتباطش با اقدامات بعدی و بقیه در مورد دستاوردها و ابتكارات بعد از انقلاب می باشد.

بگفته دكتر روشن فكر، كتاب به چگونگی شكل گیری، چالش ها، و نحوه پیشبرد و به بار نشستن دستاوردهای برجسته نظام بهداشتی درمانی ایران پرداخته كه « طراحی و گسترش شبكه بهداشتی و درمان كشور، ساختار و شرح وظایف سطوح شبكه، برنامه های مشاركت مردم، برنامه های همكاری های بین بخشی، برنامه تنظیم خانواده، برنامه EPI (گسترش ایمن سازی)، برنامه تغذیه با شیر مادر و تغذیه كمكی، برنامه یددار كردن نمك طعام، برنامه آهن یاری، برنامه مبارزه با بیماریهای واگیردار، برنامه ریشه كنی فلج اطفال (در دو قسمت ) » از جمله آنهاست.

« طرح ژنریك و تأمین داروهای اساسی، برنامه بهداشت روان، برنامه بهداشت محیط، برنامه بهداشت مدارس، برنامه بهداشت حرفه ای، پایش و ارزشیابی در شبكه بهداشتی درمانی كشور، نقش سازمان های بین المللی در توسعه كمی و كیفی شبكه، ادغام آموزش و پژوهش در خدمات سلامت، روایتی خلاصه از برنامه های آموزش بهورزی از آغاز تاكنون، نكات كاربردی در راه اندازی شبكه بهداشتی درمانی شهرستان » از دیگر بخش های این كتاب است كه دكتر روشن فكر ، از آنها یاد كرد.

در بخشی از مقدمه این كه توسط دكتر مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشكی ایران نگاشته شده، آمده است:

بی تردید انتشار این مستند برای همه دست اندركاران نظام سلامت به خصوص سیاستگزاران، مدیران و برنامه ریزان بهداشت كشور و بالاخص دانشجویان مفید و آموزنده است. بیان این موفقیت ها نافی نقاط ضعف شبكه بهداشتی درمانی كشور نمی باشد و لازم است با توجه به تغییرات جمعیتی و هم چنین سیمای اپیدمیولوژی بیماریها در حال و آینده تغییرات اساسی در ساختار، دانش و مهارت منابع انسانی شبكه و بالاخره برنامه ها رخ دهد. توجه به بیماریهای مزمن، نوپدید و بازپدید، اختلالات روانی، آسیب های اجتماعی، سلامت معنوی، و آمادگی برای شرایط اضطراری از ضروریات است.

انتهای پیام/
منبع خبر:
جامعه ایده آل
   تاریخ: ۱۹:۳۱ - ۰۳/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۶۴