دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

بهزیستی خوزستان، همراه و حامی افراد زیر پوشش
 
اداره كل بهزیستی خوزستان خدمات گوناگونی به خانواده های زیر پوشش در سطح استان ارائه می كند.
بهزیستی خوزستان، همراه و حامی افراد زیر پوشش
اداره كل بهزیستی خوزستان خدمات گوناگونی به خانواده های زیر پوشش در سطح استان ارائه می كند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مركز خوزستان، مهران كریمیان در تشریح برنامه های اداره كل بهزیستی خوزستان برای خدمت به خانواده های زیر پوشش گفت: این سازمان نهادی اجتماعی است كه پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاسیس شد.بهزیستی خوزستان، همراه و حامی افراد زیر پوشش

وی با بیان اینكه سازمان بهزیستی متولی سلامت اجتماعی محسوب می شود و به طیف وسیعی از افراد جامعه خدمات رسانی می كند، افزود: بانوان سرپرست خانوار، معلولان، كودكان بی سرپرست و بدسرپرست و آسیب دیدگان اجتماعی از جمله گروه های زیر پوشش این سازمان هستند.

معاونت اجتماعی بهزیستی چه خدماتی ارائه می كند؟

كریمیان با بیان اینكه بهزیستی در قالب 4 معاونت شامل؛ معاونت اجتماعی، توانبخشی، پیشگیری و مشاركت های مردمی و توانمندسازی به جامعه خدمات رسانی می كند، ادامه داد: در حوزه امور اجتماعی نیز پرداخت مستمری به بانوان سرپرست خانوار، خانواده های بی سرپرست و خانواده های دارای فرزند چندقلو، پرداخت شهریه دانشجویان زیر پوشش، پرداخت سرمایه كار و تسهیلات اشتغال انجام می شود.

سرپرست اداره كل بهزیستی خوزستان پرداخت كمك هزینه تامین مسكن، نگهداری از ایتام و شیرخواران بی سرپرست، مداخله در بحران های اجتماعی با عنوان اورژانس اجتماعی 123 و ساماندهی كودكان كار و خیابانی را از دیگر فعالیت های حوزه اجتماعی برشمرد.

نگاهی به خدمات حوزه توانبخشی بهزیستی خوزستان

این مقام مسئول با بیان اینكه حوزه توانبخشی به معلولان زیر پوشش خدمات رسانی می كند، اضافه كرد: پرداخت حق پرستاری به معلولان شدید و دارای ضایعه نخاعی، تهیه و اهدای وسایل توانبخشی از جمله؛ ویلچر، عصا و...، پرداخت هزینه های تحصیلی به دانش آموزان و دانشجویان معلول زیر پوشش، پرداخت تسهیلات مسكن، اشتغال و كمك هزینه كاشت حلزون شنوایی و ... از دیگر خدمات به جامعه به هدف هستند.

وی با بیان اینكه برنامه های گوناگونی برای خانواده های زیر پوشش بهزیستی استان خوزستان در نظر گرفته ایم، گفت: برای ارائه خدمات بهتر به جامعه هدف، به همكاری همه مردم، خیران و نیكوكاران نیاز داریم، زیرا وظایف زیاد و سنگینی بر عهده این نهاد حمایتی و اجتماعی است.

ساماندهی كودكان كار در گرو همكاری دستگاه های مرتبط

كریمیان بر حمایت دستگاه هایی از جمله؛ شهرداری، نیروی انتظامی، مركز بهداشت و... برای ساماندهی كودكان كار و خیابانی تاكید كرد و افزود: در سال های اخیر افزایش تعداد كودكان در سطح كشور و استان خوزستان و به ویژه كلانشهر اهواز هستیم و به معضلی جدی تبدیل شده است.

وی فقر خانوادگی و فرهنگی و شرایط اقتصادی را دلیل عمده افزایش تعداد كودكان كار عنوان كرد و ادامه داد: براساس بررسی های انجام شده، بیشتر آن ها ساكن مناطق محروم و حاشیه ای هستند و با درخواست و دریافت كمك از مردم، هزینه های خانواده را تامین كنند.

همكاری و هماهنگی، لازمه توانمندسازی خانواده های كودكان كار

سرپرست اداره كل بهزیستی خوزستان بر خودداری مردم از اهدای پول نقد به كودكان كار تاكید و اضافه كرد: این اقدام اگرچه از سر دلسوزی است، اما سبب تشویق آن ها به ادامه كار كردن در چهارراه ها می شود، بنابراین اگر خیران و نیكوكاران قصد كمك به این افراد دارند، می توانند هدایای خود را به مراكزی كه از كودكان بی سرپرست و بدسرپرست نگهداری می شوند، اهدا كنند.

مهران كریمیان با بیان اینكه موسسه های مختلف باید از موسسه هایی نگهداری كودكان حمایت كنند، افزود: با همكاری ها و هماهنگی های همه جانبه، نه تنها پدیده كودكان كار پایان می یابد، بلكه به توانمندسازی خانواده های آنها، كاهش فقر و ایجاد اشتغال برای آن ها كمك خواهد شد.

مناسب سازی محیط زندگی، مطالبه به حق معلولان

وی می گوید: معلولان جمعیت زیادی از افراد جامعه را در بر می گیرند كه توانایی های بسیاری دارند، بطوریكه در عرصه های مختلف در عرصه های كشوری و جهانی افتخارآفرینی می كنند.

كریمیان درخصوص خدماتی كه به افراد معلول ارائه می شود، گفت:، اما این قشر از جامعه مطالبه هایی دارند كه از آن جمله می توان به مناسب سازی محیط زندگی اشاره كرد، زیرا آن ها برای تردد در خیابان های شهر با مشكلات زیادی مواجه هستند، البته براساس قانون جامعه و حمایت از حقوق معلولان، باید محیط زندگی و اماكن شهری و عمومی، معابر و اداره ها و ... به گونه ای طراحی شوند كه این افراد بتوانند به سهولت و با كمترین مشكل تردد داشته باشند.

این مقام مسئول با بیان اینكه مشكلات زیادی در شهرستان ها و به ویژه كلانشهر اهواز وجود دارد، افزود: كمیته مناسب سازی معابر و امكان در بهزیستی وجود دارد كه جلسه های آن به صورت مستمر در آن برگزار می شوند و پیگیری های لازم در این زمینه در شهرداری ها و اداره های مختلف عضو این كمیته هستند، صورت می گیرد.

به گفته كریمیان؛ اداره ها و دستگاه های اجرایی قول هایی برای مناسب سازی اماكن و معابر داده اند و امیدواریم به زودی با عملیاتی شدن طرح ها، شاهد كاهش مشكلات افراد معلول برای تردد در سطح شهر باشیم.
   تاریخ: ۰۸:۰۴ - ۰۲/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۲۹