دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

شركت های دانش بنیان و استارتاپ ها باید به شكل ویژه حمایت شوند
 
قزوین- ایرنا- مخترع و نخبه جوان قزوینی گفت: باید مراحل صدور مجوز برای مخترعان و تجاری سازی آثار آنان تسهیل و كوتاه شود و شركت های دانش بنیان و استارتاپ ها به صورت ویژه حمایت شوند.
شركت های دانش بنیان و استارتاپ ها باید به شكل ویژه حمایت شوند قزوین- ایرنا- مخترع و نخبه جوان قزوینی گفت: باید مراحل صدور مجوز برای مخترعان و تجاری سازی آثار آنان تسهیل و كوتاه شود و شركت های دانش بنیان و استارتاپ ها به صورت ویژه حمایت شوند.

به گزارش ایرنا، آنچه در پیشبرد اقتصاد در دنیای امروز اهمیت دارد منطبق شدن تجارت با دانش روز است و تولیدات پژوهش محور به دلیل ارزش افزوده بالایی كه دارند می توانند نقش بسیار مهمی در اقتصاد و خودكفایی كشور در شرایط تحریم ها داشته باشند.

تاكید كارشناسان بر شناسایی و جذب مخترعان و اندیشمندان در همه سطوح از اقتصادی، علمی، اجتماعی و فرهنگی است كه برای حل مشكلات كشور اجتناب ناپذیر می باشد.

این عده معتقدند، در كشورهای پیشرفته دنیا موضوع اختراع و ثبت آن از ویژگی و اهمیت بالایی برخوردار است و دولت ها حمایت ویژه ای از مخترعان انجام می دهند.

به گفته مسوولان، بی توجهی به نخبگان موجب دلسردی آنان می شود، از این رو تلاش بر این است تا با برنامه های راهبردی در امور نخبگان از توان آنها در پیشبرد اهداف كشور به ویژه در راستای تجاری سازی صنعتی، بهره برداری بیشتری صورت گیرد.

خبرنگار خبرگزاری جمهموری اسلامی (ایرنا) قزوین به همین منظور با علیرضا سلمانی دانشجوی شاهد و ایثارگر كارشناسی ارشد روان پرستاری و مخترع و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشكی تهران كه امسال موفق به كسب 2 مدال طلا (در دو حیطه مستقل) از مسابقات جهانی اختراعات و خلاقیت اروپا و جایزه ویژه مسابقات جهانی اختراعات جایزه بزرگ اروپا به میزبانی كشور رومانی شد به گفت وگو نشسته است.

وی كه دبیركل كمیته ثبت اختراع دانشجویی دانشگاه علوم پزشكی تهران است با اشاره به لزوم نگاه اقتصادی به اختراع، افزود: حركت در مسیر تولید دانش بنیان نیاز به تلاش و سرمایه گذاری دارد و جوانان تازه كار، شركت ها و استارتاپ های نوپا نیاز به حمایت ویژه دارند.

سلمانی اظهار داشت: ثبت اختراع ارزش خاصی ندارد بلكه زمانی ارزش می یابد كه مخترع بتواند طرح خود را به مرحله تجاری سازی برساند.

شركت های دانش بنیان و استارتاپ ها باید به شكل ویژه حمایت شوند

ایرنا. ضمن معرفی خودتان بفرمایید چطور وارد دنیای اختراعات و استارتاپ ها شدید و جرقه این كار از چه زمانی زده شد؟

علیرضا سلمانی متولد سال 76 در قزوین، دانشجوی كارشناسی ارشد روان پرستاری در دانشگاه علوم پزشكی تهران و دبیر و پایه گذار كمیته ثبت اختراع مركز پژوهش های علمی دانشجویی دانشگاه علوم پزشكی تهران هستم.

پنج سال است كه در حوزه مالكیت های ثبت اختراعات فعالیت دارم و دارنده 2 مدال طلا رومانی و یك مدال برنز مسابقات جهانی مخترعان اروپا در سوئیس هستم.

از ترم دوم مقطع كارشناسی كه وارد كارهای بالینی شدم، نسبت به محیط اطرافم كنجكاو بودم و خیلی دوست داشتم مشكلاتی را كه در سیستم های درمانی و مراقبتی وجود دارد مرتفع كنم تا هم درمان و هم مراقبت ارتقا پیدا كند كه این موضوع به دوران دبیرستان بر می گردد كه در حیطه رباتیك فعالیت می كردم.

در حال حاضر مدرس كارگاه های ثبت اختراع در دانشگاه های علوم پزشكی كشور هستم.

ایرنا. درباره مسابقات جهانی مخترعان توضیح دهید؟ سطح این مسابقات را چگونه ارزیابی می كنید؟

فدراسیون جهانی مخترعان (IFIA) یكی از سازمان های پیشرو در حوزه نوآوری و اختراع است كه در سال 1968 با هدف ایجاد بستر مناسب بین المللی برای حمایت از مخترعان تأسیس شد.

این مسابقات به میزبانی كشور رومانی از پنجم تا هفتم خردادماه 1401 برگزار شد و در جریان آن بیش از 600 مخترع از 35 كشور دنیا از جمله فرانسه، آلمان، كانادا، آمریكا، هلند، روسیه، اسپانیا، كره جنوبی و چین شركت داشتند و از نظر عملی در جایگاه خاصی در سطح بین المللی قرار دارد.

ایرنا. امسال در مسابقات رومانی 2 اختراع ارائه كردید، در مورد كاربرد آنها توضیح دهید؟

اختراع اول " طراحی سیستم توانبخشی با قابلیت كنترل از راه دور" است كه در زمینه فنی مرتبط با تجهیزات پزشكی "بخش نیازهای انسانی و زیر بخش سلامتی و بهداشتی" و به طور ویژه با سیستم های توانبخشی در نقاط مختلف بدن همچون دست، پا، كمر، زانو، آرنج و سر ارتباط دارد.

این طرح از گرما درمانی، سرما درمانی، ایجاد لرزش، كنترل دما و حركات انگشتان، مغناطیس و فرو سرخ درمانی(مادون قرمز) و اصلاح حركت انگشت به جهت پیشگیری از عوارض ناشی از آسیب های بالقوه كاربرد دارد و در درمان بیماران دچار محرومیت حسی و سایر افراد همچون تنیس بازان، گیمرها و مردم عادی جامعه نیز به كار می رود.

توانبخشی یا بازتوانی نیروی از دست رفته از مراحل درمان قبل از بهبودی كامل است كه به صورت های مختلفی انجام می شود، یكی از عمده روش های توانبخشی، فیزیوتراپی است كه به عنوان یك بخش كلینیكی جهت بازتوانی نیروی از دست رفته مورد استفاده عموم قرار می گیرد.

سیستم هوشمند توانبخشی كه به صورت قابل حمل طراحی شده است، همانند یك مركز فیزیوتراپی عمل كرده و موجب بازتوانی نیروی از دست رفته در ناحیه مدنظر و تقویت آن ناحیه می شود.

شركت های دانش بنیان و استارتاپ ها باید به شكل ویژه حمایت شوند

سیستم هوشمند به طور كلی از یك پردازنده، مانیتور و نمادهای توانبخشی، قابلیت شارژی بودن، كنترل متحرك و یك دسته كنترل تشكیل شده است كه به صورت پرتابل و قابل برنامه ریزی است و جهت بازتوانی نیروی عضلانی دست و تحریك عضلات، افزایش گردش خون و كاهش التهاب در محل استفاده می شود.

تولید انبوه این سیستم می تواند به افراد جهت پیشگیری و كنترل مشكلات عضلانی استخوانی و تنش های روزمره به جهت رفع خستگی و استرس در بیماران و افراد عادی كمك بسیار بزرگی كند.

اختراع دوم كیت تشخیصی آزمایشگاهی لیشمانیوز پوستی به همراه میكروتیوب های بدون درب است كه این كیت تشخیصی آزمایشگاهی (لیشمانیوزیس انسانی) به روش مولكولی برای آزمایشهای پزشكی و انگل شناسی استفاده می شود كه بسیار سریع و مقرون به صرفه است.

لیشمانیوز پوستی (سالك) به عنوان یكی از معضلات بهداشتی كشورهای جهان از جمله ایران به حساب می آید به طوریكه موارد جدید سالانه بیش از یك و نیم میلیون نفر بوده و حدود 350 میلیون نفر در معرض ابتلا قرار دارند.

لیشمانیوز، انگل تك یاخته ای داخل سلولی از خانواده تریپانوزوماتیده و جنس لیشمانیا است كه به علت وقت گیر بودن و همچنین خطرناك بودن سایر روش های شناسایی این انگل برای اختراع این كیت اقدام كردیم.

ایرنا. سال گذشته هم موفق به دریافت مدال برنز مسابقات جهانی مخترعان سوئیس شدید، در این باره هم توضیح دهید؟

در مسابقه جهانی مخترعان در سوئیس 35 كشور از جمله آمریكا، انگلیس، كانادا، بحرین و قطر با بیش از 640 اختراع شركت كرده بودند.

مسابقه یاد شده به دلیل شرایط كرونایی به صورت فضای مجازی برگزار شد و 30 داور به عنوان اعضا طرح ها را بررسی كردند كه بنده موفق به كسب برنز این مسابقه شدم.

این اختراع یك پماد ویتامینه حاوی پروپرانولول و كویرستین مؤثر بر ترمیم زخم است كه برای زخم پاهای دیابتی، زخم های بستر، زخم های بعد عمل جراحی یا ناشی از آسیب استفاده می شود.

برای ترمیم زخم ها درمان های مختلفی با مزایا و معایبی وجود دارد ولی اختراع من، دارای خاصیت آنتی باكتریال، آنتی فانگال ضدالتهاب، ضد درد و بی حس كننده موضعی است و همچنین موجب افزایش خون رسانی به موضع و تسهیل آزادسازی اكسیژن هموگلوبین در ناحیه زخم می شود و به دلیل شكل دارویی (پماد موضعی) استفاده راحتی برای بیمار دارد.

شركت های دانش بنیان و استارتاپ ها باید به شكل ویژه حمایت شوند

ایرنا. آیا كارهای كه انجام دادید تیمی بوده یا هر كدام از آنها به صورت مستقل انجام شده است؟ این اختراعات در چه مرحله ای قرار دارند، ثبت شده یا در شرف ثبت هستند و آیا به بازار عرضه شده اند؟

این پروژه ها به صورت تیمی انجام شده و حاصل ماه ها تلاش، مطالعه، كسب دانش در حوزه مالكیت فكری، تجاری سازی، مالكیت صنعتی و پیگیری مداوم بوده است و اختراعات قبل از ارائه در جشنواره ثبت شده ولی به بازار عرضه نشده و نمونه اولیه آن ساخته شده است.

در ثبت این اختراعات "هاجر صادقی دانشجوی دكتری تخصصی پرستاری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تهران، سیدرضا موسوی دانشجوی كارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشكی اصفهان، مائده فخر الدینی دانشجوی كارشناسی مامایی دانشگاه آزاد اردبیل، لیلا حسنقلی زاده دانشجوی كارشناسی ارشد هوشبری دانشگاه علوم پزشكی ایران و چند نفر دیگر از دانشجویان فعال در زمینه پژوهش سایر دانشگاه ها با ما همكاری داشتند.

طرح ها از نظر نوآوری، ماهیت طرح، كم هزینه و مقرون به صرفه بودن، تأثیر اجتماعی و اقتصادی و فرصت های بازار، مورد ارزیابی و نمره دهی هیات داوران جشنواره قرار گرفت و مدال طلا و جایزه ویژه این جشنواره جهانی را از آن خود كرد.

ایرنا. آیا خود فناوران مستقیماً اختراع خود را به رومانی ارائه می دهند؟

بله، ارائه اختراعات به جشنواره توسط مخترعان و با راهنمایی دفتر نمایندگی WIPA در ایران انجام می شود.

ایرنا. در مورد سطح تخصصی جایزه دریافت شده و اهمیت آن توضیح دهید؟

در جریان این مسابقات جهانی بیش از 600 اختراع از 35 كشور دنیا شركت كرده بودند و این مسابقات در تاریخ 26 تا 28 می سال 2022 به میزبانی كشور رومانی برگزار شد و حامی اصلی این جشنواره، فدراسیون بین المللی مخترعان (IFIA) و سازمان مالكیت فكری اختراعات جهان بوده است.

اختراعات از نظر نوآوری، ماهیت طرح، كم هزینه و مقرون به صرفه بودن، تأثیر اجتماعی و اقتصادی و فرصت های بازار توسط هیات داوران ارزیابی و نمره دهی شدند و سطوح مختلفی از جوایز در این جشنواره از قبیل جایزه بزرگ، جایزه جوانترین مخترع، جایزه زن مخترع، جایزه ویژه و مدال طلا، نقره و برنز وجود داشت كه این اختراع موفق به اخذ مدال طلا و جایزه ویژه شد.

جایزه این جشنواره بین المللی مدال طلا و گواهینامه و جایزه ویژه گواهینامه و تندیس اختصاصی جشنواره است كه به امضای رییس این سازمان رسیده و اهدای جوایز توسط نمایندگان WIIPA در ایران و با حضور مسوولان كشوری اهدا خواهد شد.

همچنین اختراع دوم موفق به كسب مدال طلای این مسابقات شد.

شركت های دانش بنیان و استارتاپ ها باید به شكل ویژه حمایت شوند

ایرنا. آیا حامی مالی برای فعالیت های خود داشتید؟

خیر. تمام هزینه های این كار شخصی بوده و تنها به واسطه دفتر مالكیت های فكری و اختراعات در اصفهان توانستیم در مسابقات شركت كنیم.

ایرنا. آیا پیشنهادی برای ادامه كار در خارج از كشور یا برای مهاجرت دارید؟

بله. بعد از مسابقات پیشنهاد همكاری در تولید این طرح و همچنین بحث بورسیه شدن را مطرح كردند و امیدواریم مسوولان حمایت های مادی و معنوی از جوانان نخبه داشته باشند كه دوست دارند برای كشور تلاش كنند و گام های مثبتی برای ارتقای علمی و اقتصادی آن بردارند.

ایرنا- مهم ترین مشوق شما در این راه چه كسی بود؟

خانواده ام به ویژه پدرم مهمترین مشوق بنده در این راه بود و با توجه به اینكه در كارهای فنی مهارت داشت بیشترین ایده را از ایشان داشتم و در كارهای تیمی نیز مشورت می دادند تا كارهای تیم سازی ما شكل بگیرد.

همچنین در جشنواره های اختراعات و نوآوری و جشنواره استارتاپی كه در كشور برگزار می شد شركت می كردیم و پدرم تشویق می كردند در این جشنواره حضور پیدا كنیم.

حضور در این فضاها در رشد خلاقیت و اختراعات و باز شدن نگاهم نسبت به حوزه اختراعات بسیار اثرگذار بود.

شركت های دانش بنیان و استارتاپ ها باید به شكل ویژه حمایت شوند

ایرنا. توصیه شما به جوانان علاقه مند به حوزه اختراعات چیست و در این راه از چه افرادی می توانند مشورت بگیرند؟

در دنیای امروز كه عصر تحقیق و پژوهش و كارهای دانش بنیان است به دانشجویان توصیه می كنم تك بعدی نباشند چرا كه متاسفانه برخی دانشجویان فقط درس می خوانند و از انجام كارهای هنری، علمی و ورزشی خودداری می كنند در حالیكه باید در كنار درس به امور مختلف مشغول باشند و با برنامه ریزی صحیح در كنار درس خواندن در زمینه هایی مانند ورزش، تحقیق و هنر توانمند شوند و برای كشور افتخار كسب كنند.

همچنین در كنار تحصیلات دانشگاهی حتماً به سمت كارهای علمی، پژوهشی و مهارتی سوق پیدا كنند و با كارهای فناورانه و دانش بنیان، جایگاه كشور را در سطح جهان ارتقا دهند.

در كنار آن باید مساله آموزش، خلاقیت، نوآوری و اختراعات یكی از موضوعات مهم در مدارس كشور باشد و مسائل مربوط به مساله یابی، ارائه راهكار برای مسائل و ایده پردازی جزو موضوعاتی قرار گیرد كه در مدارس روی دانش آموزان كار می شود.

خوشبختانه چند سالی است كه در ایران روی استارتاپ ها متمركز شده ایم كه محوریت آن آموزش، خلاقیت و نوآوری كودكان با ابزارهای كمك آموزشی و اسباب بازی هاست و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

ایرنا. انتظارات و مهمترین خواسته شما از مسوولان چیست؟

همه محققان، مخترعان و پژوهشگران تمایل دارند وقت و انرژی و تمركز خود را صرف اهداف اصلی شان كنند اما شرایط به گونه ای است كه علاوه بر كار باید روی مسائل حاشیه ای هم تمركز كنند و متاسفانه برای گرفتن مجوز باید مراحل اداری پیچیده ای طی شود كه گاهی سالها باید پیگیر بود كه منجر به بی انگیزگی افراد می شود و همچنین بعد از ساخت طرح و رسیدن به تولید انبوه از طرفی هیچ دستگاه و مسوولی در بحث تأمین هزینه ها حمایت مالی نمی كند.

با توجه به شعار سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین باید در راستای ارتقای تولید بیشتر بر پایه دانش داخلی تلاش كنیم و از جوانان علاقمند در این حوزه حمایت شود.

همچنین دیدار با رهبر فرزانه انقلاب اسلامی یكی از آرزوهای من است كه امیدوارم این اتفاق مهم در زندگی ام هر چه زودتر محقق شود.

شركت های دانش بنیان و استارتاپ ها باید به شكل ویژه حمایت شوند

كلام آخر:

امروزه حلقه مفقوده در امر آموزش و پژوهش مهارت آموزی و كاربردی بودن آموزش و پژوهش است، زمانی كه آموزش ها و پژوهش های ما كاربردی باشد و آنها را با مهارت آموزی به محصول و فناوری تبدیل كنیم موفق خواهیم بود.

باید پژوهشهای انجام شده را به محصول تجاری تبدیل كنیم و محصول تجاری باید به مرحله ای برسد كه برای ما درآمدزایی كند چراكه رسیدن به این مرحله برای پژوهشگر و مخترع ایجاد انگیزه می كند.

متاسفانه امروزه آموزش فقط برای گرفتن مدرك است و پژوهش هم برای گذراندن دوره و فعالیت پژوهشی درحالیكه این مهم، زمانی با ارزش خواهد بود كه نتایج آن تبدیل به محصول تجاری و كسب درآمد شود چون كسب درآمد عوامل انگیزشی بزرگی برای پژوهشگران و مخترعان خواهد بود.

برچسب ها
- دانشگاه علوم پزشكی
- بنیاد شهید و امور ایثارگران جمهوری اسلامی ایران
- استان قزوین
- اختراع
- دانش بنیان ها
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۷:۳۶ - ۰۱/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۶۳