دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

تحریم ها آسیب پذیری معلولان را بالا برده است
 
رئیس سازمان بهزیستی كشور گفت: متأسفانه اثرات منفی ناشی از اقدامات زورمدارانه یكجانبه و تحریم های غیرقانونی علیه ایران، تحقق حقوق معلولین را بسیار دشوار ساخته است.
تحریم ها آسیب پذیری معلولان را بالا برده است رئیس سازمان بهزیستی كشور گفت: متأسفانه اثرات منفی ناشی از اقدامات زورمدارانه یكجانبه و تحریم های غیرقانونی علیه ایران، تحقق حقوق معلولین را بسیار دشوار ساخته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی محمد قادری رئیس سازمان بهزیستی كشور در سخنرانی ویدئویی در پانزدهمین كنفرانس كشورهای عضو كنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت، با بیان اینكه سازمان بهزیستی جمهوری اسلامی ایران به عنوان مرجع ملی اجرای كنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت است، عنوان كرد: ایران از جمله كشورهایی است كه در اولین سال های بعد از تصویب كنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت به این كنوانسیون ملحق شد و از آن پس بسیاری از قوانین داخلی خود را در انطباق با این كنوانسیون تغییر داده و در راستای تبدیل حقوق افراد دارای معلولیت به جریانی اصلی تلاش كرده است.

به گفته این مقام مسئول برنامه های سازمان بهزیستی كشور هم راستا با كنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت و با اولویت بخشی به افزایش مشاركت معلولان در جامعه، دسترس پذیری و فراگیرسازی خدمات در نقاط مختلف كشور به ویژه در مناطق كم برخوردار و محروم و نقش آفرینی افراد معلول در تصمیمات خرد و كلان اجرا می شود.

رئیس سازمان بهزیستی كشور با بیان اینكه جمهوری اسلامی ایران علاوه بر تلاش برای اجرای مفاد كنوانسیون، همكاری سازنده ای را با مكانسیم های حقوق بشری بین المللی مربوط به معلولان نیز داشته است، تصریح كرد: بعد از ارائه اولین گزارش ملی كشورمان به كمیته حقوق افراد دارای معلولیت در سال 2013 و در راستای اجرای توصیه های كمیته حقوق افراد دارای معلولیت در سال 2017، بهزیستی اقدام به تأسیس مكانیسمی ویژه برای هماهنگ سازی فعالیت های سازمان های مختلف داخلی در امور مربوط به اجرای كنوانسیون بین المللی معلولان و همچنین قوانینی داخلی كرد.

وی، ادامه داد: این مكانیسم ویژه، امروز با مشاركت گسترده سمن هایی كه نمایندگی جامعه معلولان را برعهده دارند، در حال تدوین گزارشات دوم، سوم و چهارم جمهوری اسلامی ایران است كه به زودی در قالب گزارشی تجمیعی به كمیته معلولین ارائه می شود.

قادری در تبیین بخشی از بهترین عملكردها و تصمیمات سازمان بهزیستی كشور، اعلام كرد: با حفظ كرامت و شأن انسانی افراد دارای معلولیت مداخلات بهنگام در راستای شناسایی به موقع معلولان و تعیین نوع و شدت انواع معلولیت ها صورت می گیرد؛ همچنین نیازهای افراد معلول شناسایی شده و فرآیندهای خدمت رسانی در انطباق با نیازها و سطح عملكرد این افراد ارائه می شود.

رئیس سازمان بهزیستی كشور، ادامه داد: در احیای جامعه پس از كرونا، توجه ویژه ای به نیازهای معلولان صورت گرفته، مشاركت آنها در بازگشت به شرایط عادی جلب شده است؛ همچنین مشاركت سمن های فعال در حوزه معلولین در تمامی فرآیندهای تصمیم گیری مربوط به این قشر جلب و تشویق شده است.

وی با بیان اینكه علی رغم تلاش های صورت گرفته، متأسفانه اثرات منفی ناشی از اقدامات زورمدارانه یكجانبه و تحریم های غیرقانونی علیه ایران، تحقق حقوق معلولین را بسیار دشوار ساخته و آسیب پذیری این قشر را بالا برده است، اذعان كرد: افزایش روزافزون هزینه اقلام مورد نیاز معلولان در زمینه خدمات و تجهیزات توانبخشی، عدم دسترسی به وسایل كمك حركتی مدرن وارداتی، دشوار یا بعضاً غیرممكن بودن واردات دارو و مبتلا شدن بیماران غیرمعلول به معلولیت های ناشی از عدم دسترسی به دارو از جمله این موارد است كه این مسئله به خوبی در گزارش مقدماتی «النا دوهان» گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور تحریم كه در اواسط ماه می سال جاری به ایران سفر كرده بودند نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

قادری در پایان یادآور شد: در حال حاضر بخشی از این خدمات و داروهای متأثر از تحریم، از طریق تولیدكنندگان و شركت های دانش بنیان داخلی در اختیار جامعه هدف قرار می گیرد.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۶:۵۶ - ۳۱/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۶