دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

جنجال ها بر سر واردات واكسن كرونا از روسیه/ چرا برخی واكسن روسی نمی زنند؟
 
با اعلام خبر واردات واكسن كرونا از روسیه به ایران برخی متخصصان اعلام كردند كه این واكسن را نمی زنند و این موضوع حواشی بسیاری به دنبال داشت.
به گزارش ملیت به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، چند روز پیش خبر واردات واكسن اسپوتنیك وی روسیه به ایران از طرف مسئولان سیاسی كشور منتشر شد.ظریف وزیر امور خارجه هفتم بهمن ماه در نشست خبری مشترك با سرگئی لاوروف همتای روس خود گفت: واكسن روسی اسپوتنیك وی روز گذشته در ایران ثبت و از سوی مقامات بهداشتی ایران تایید شد و امیدواریم به زودی بتوانیم این واكسن را هم خریداری كنیم و هم از طریق موسسات مربوطه ایران و روسیه، تولید مشترك آن را داشته باشیم.
خرید دو میلیون دوز واكسن كرونا از روسیهیك روز پس از خبر تامین واكسن كرونا از طرف وزیر امور خارجه در روسیه واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: آقای ظریف در سفر به روسیه به موضوع خرید واكسن پرداخته است، سفیرمان در روسیه هم روی قرارداد مذاكره می كند. قرارداد خرید دومیلیون دوز واكسن كرونا از روسیه در مرحله نهایی است.

وی ادامه داد: واكسن روسی سه ماهه به دست ما می رسد كه محموله اول در 22 بهمن و محموله های بعدی در فوریه وارد خواهند شد و در بهمن ماه واكسیناسیون را بر اساس همان اولویت بندی ستاد ملی مقابله با كرونا برای گروه های پر خطر شروع می كنیم.

واردات واكسن كرونا از روسیه

مجوز مصرف اضطراری واكسن اسپوتنیك در ایرانبا وجود اعلام خبرها از طرف مسئولان سیاسی برای واردات واكسن روسیه، وزارت بهداشت از روز سه شنبه تا پنج شنبه عصر هیچ واكنشی به موضوع نشان نداد و در نهایت عصر پنج شنبه خبر تایید واكسن روسی از طرف وزارت بهداشت منتشر شد.

كیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو با اعلام مجوز مصرف اضطراری واكسن روسی گفت: در بیست و چهارمین جلسه كمیسیون قانونی تشخیص (صلاحیت ساخت و ورود دارو و مواد بیولوژیك) سازمان غذا و دارو، مجوز مصرف اضطراری واكسن Sputnik V محصول شركت گامالیا كشور روسیه در فرم محلول فریزشده و ویال های تك دوز/5 دوز در ایران صادر شد.

الكساندر گینزبورگ رئیس مركز ویروس شناسی گاملیا وابسته به وزارت بهداشت روسیه اعلام كرد كه واكسن اسپوتنیك بدن را تا دو سال دربرابر بیماری كرونا ایمن می كند.

واكنش ها به واردات واكسن كرونا به ایرانتایید واكسن كرونای روسی در ایران حسابی سر و صدا به پا كرد و برخی واكنش ها را به دنبال داشت تا جایی كه واكنش ها به واردات واكسن روسی همچنان ادامه دارد.

واردات واكسن كرونا از روسیه مورد توجه كاربران شبكه های اجتماعی قرار گرفت و واكنش های آنها را درپی داشته است.

یكی از كاربران نوشته است: « پوتین ساخت واكسن كرونا در روسیه رو رسما اعلام كرد یعنی ممكنه؟ باور كنیم؟»

دیگری نوشت:« حالا كه پوتین گفته واكسن كرونا رو پیدا كردیم، یوقت جوگیر نشید دیگه ماسك نزنید! اولا آمریكا هم چندباری گفته ما ساختیم ولی خبری ازش نشده دوما برای تكمیل مراحل آزمایش های انسانی و مشخص شدن عوارض دارو، یكسال دیگه طول میكشه تا به بازار بیاد! »

كاربران دیگر نوشته اند:« روسیه یا روی حیوانات آزمایش نكرده و یا روی انسانها آزمایش نكرده یا قبل از همه گیری كرونا شروع به ساختن واكسن كرده یا اصلا واكسنش رو از قبل داشته. چجوری میشه شش ماهه واكسن ساخت؟»، « پوتین میگه واكسن روسی را دخترم امتحان كرده! مثل فروشنده ها، هر جنسی را بپرسی این خوبه بلافاصله میگن؛ آره مامانم از این استفاده میكنه؛ آبجی خودم از همینا میپوشه؛ برای خانمم از این بردم »، « به صورت رسمی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه مدعی شده واكسن قطعی كرونا در روسیه ساخته شده و حتی دخترشم واكسن رو زده. ایشالا هر چه زودتر این كابوس بشریت تموم بشه.»، «واكسن روسی كرونا!؟ تا پوتین نزنه قبول نیست»

نخستین واكنش جنجالی به واردات واكسن كرونا را مینو محرز مسئول تیم نظارت بر فاز مطالعات بالینی واكسن كوو ایران بركت داشت.

با انتشار خبر محرز مبنی بر اینكه واكسن روسی را نمی زنم، موج رسانه ای در فضای مجازی راه افتاد.

محرز: واكسن كرونای روسی نمی زنممحرز تهیه و واردات واكسن كرونای روسی توسط دولت را از شانس بد مردم ایران دانست و گفت:.به هیچ عنوان از این انتخاب راضی نیستم زیرا تاكنون هیچ اطلاعاتی از این واكسن منتشر نشده است.

وی افزود: واكسن كرونا باید دارای استاندارد های جهانی باشد، از نظر ما واكسنی استاندارد است كه مورد تایید یكی از منابع بین المللی باشد كه یكی از آنها سازمان بهداشت جهانی و دیگری سازمان غذا و داروی اتحادیه اروپاست.

واكسن روسیه تاییدیه هیچ كشوری را نداردمحرز تاكید كرد: واكسن روسیه تاییدیه هیچ كشوری را ندارد. معلوم نیست از چه زمانی تاكنون سازمان غذا و داروی كشور جزو منابع بین المللی شده اند؟ سازمان غذا و داروی ایران زمانی می تواند دارو و واكسنی را تایید كند كه پیش از آن، دارو یا واكسن مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته باشد.

این خبر واكنش كابران فضای مجازی، سخنگوی سازمان غذا و دارو و برخی متخصصان را به دنبال داشت.

واكسن كرونا از روسیه

دكتر محرز شأنی برای واكسن های خارجی كرونا نداردسخنگوی سازمان غذا و دارو در واكنش به اظهارات مینو محرز درباره واكسن كرونا گفت: ایشان مسئولیت و شأنی در بررسی اطلاعات واكسن های كرونا ندارد و مسئول كارآزمایی یك واكسن كرونا در ایران است و نتایج تحقیقات این واكسن هم باید به سازمان غذا و دارو ارائه شود و پس از ارسال مستندات و اطلاعات، كمیسیون تشخیص صلاحیت ساخت و ورود دارو و مواد بیولوژیك سازمان غذا و دارو بررسی های لازم را انجام می دهد.

تایید اسپوتنیك V در بیش از 14 كشورسخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر اینكه واكسن كرونا در هیچ كشوری تایید نشده است، گفت: واكسن اسپوتنیك V در بیش از 14 كشور مجوز مصرف اضطراری دریافت كرده است، واكسن اسپوتنیك وی علاوه بر ایران و روسیه، تاكنون در الجزایر، آرژانتین، امارات متحده عربی، بولیوی، مجارستان، مكزیك، پاكستان، صربستان، پاراگوئه، بلاروس، گینه و ونزوئلا ثبت شده است و در مصر، آذربایجان و هند و... نیزمراحل نهایی خود را طی می كند.

جهانپور از تولید مشترك واكسن كرونا با همكاری روسیه خبر داد و گفت: تفاهم های لازم برای انتقال دانش فنی واكسن كرونای اسپوتنیك V و تولید مشترك آن در كشور صورت گرفته است ومجوز مصرف اضطراری اسپوتنیك V در كشورمان در ادامه مسیر تفاهم ها برای انتقال فناوری و تولید مشترك است و به این ترتیب همكاری مشترك بیوتكنولوژی و صنعت واكسن سازی ایران و فدراسیون روسیه با تولید واكسن كرونا دنبال می شود.

سازمان جهانی بهداشت» (WHO) هم در بیانیه ای اعلام كرده است كه در حال انجام رایزنی هایی با نهاد روسی تولیدكننده واكسن «اسپوتنیك» در خصوص قرار دادن این واكسن در فهرست ویژه موسوم به «محصولات مورد استفاده در شرایط اضطراری» است.

در ادامه این بیانیه آمده است: «WHO با "مركز پژوهشی همه گیرشناسی و میكروبیولوژی گاملیا" در تماس بوده و این مركز تمایل خودش را برای تقاضای قرار گرفتن در فهرست اضطراری WHO ابراز كرده است و ما چشم به راه دریافت داده های آنها در خصوص واكسن اسپوتنیك هستیم. چنانچه محصولی كه خواستار ارزیابی برای قرار گرفتن در این لیست شده ملاك های لازم را برآورده كند، سازمان جهانی بهداشت نتایج را در سطح گسترده منتشر خواهیم كرد.

رئیس كمیسیون بهداشت: واكسن روسی نمی زنمدر ادامه حواشی واكسن كرونای روسی به مجلس شورای اسلامی كشیده شد و حسینعلی شهریاری، رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم گفت كه او هم واكسن روسی نمی زند.

شهریاری بیان كرد: درباره هر واكسن خارجی نظر من این است كه بعد از واردات، ابتدا خود مسئولان واكسن را بزنند و در صورتی كه این واكسن مشكلی نداشت برای عموم مردم استفاده شود چراكه وقتی از انجام مراحل كامل كارآزمایی بالینی واكسن اطمینان نداریم قرار نیست روی مردم ما آزمایش شود.

رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاكید كرد: وزارت بهداشت طبق قانون برنامه توسعه و سیاست های ابلاغی رهبری متولی سلامت است و وظیفه دارد هر دارو یا واكسنی را كه قرار است استفاده شود با دقت بررسی و آن را تضمین كند. واكسن سیاسی نیست و نباید بر این اساس درباره امنیت و تایید آن قضاوت كرد.

واكسن كرونای روسی

واكنش مجمع عمومی نظام پزشكی به واردات واكسن روسیاعضای مجمع عمومی سازمان نظام پزشكی در نامه ای به رئیس جمهور نگرانی خود را نسبت به نحوه انتخاب، تایید و خرید واكسن موسوم به اسپوتنیك ساخت كشور روسیه اعلام كردند.

در این نامه آمده است: «در شرایطی كه بیماری كرونا خانواده های بسیاری را سوگوار كرده و ما را در ماتم همقطاران خود سیه پوش نموده است. خرید این واكسن كه تاییدیه های حداقلی جهانی را طی نكرده و اثر بخشی وبی خطر بودن آن در كشور تولید كننده را نیز با ابهام و اعتراض مواجه است به دلایل زیر غیر موجه و خطر آفرین می دانیم و به حكم وظیفه انسانی و شرعی خود خدمت شما یاد آور می شویم.

اطلاعات شفافی از مراحل تحقیق و ساخت این واكسن در دسترس نیست. واكسن اسپنوتیك توسط هیچ یك از منابع معتبر جهانی تایید نشده است و اثر بخشی و بی خطری آن توسط مجامع جهانی و حتی شخصیت های علمی ستاد كرونا مورد تشكیك قرار گرفته است، مدارك و مستندات و دلایل تایید این واكسن دراختیار صاحب نظران جامعه پزشكی قرار نگرفته است و به نظر می رسد در خرید این واكسن ملاحظات دیپلماتیك مانع از ارزیابی استاندارد واكسن شده است.

جامعه پزشكی كشور پس از یكسال تلاش ، چشم انتظار تدبیر و اقدامی عاجل برای واكسیناسیون سراسری با واكسنی معتبر است كه روند علمی ومعقول تایید و تهیه را طی كرده باشد وانتظار دارد كه با در نظر گرفتن جمیع شرایط نسبت به خریداری بهترین واكسن های موجود دنیا از شركت های چند ملیتی اقدام گردد».

واكسن كرونای روسی ایمنی خوبی ایجاد می كندبا وجوود برخی انتقادات همچنان برخی متخصصان از ایمنی واثربخشی واكسن روسی سخن می گویند و آن را توصیه می كنند.

پیام طبرسی عضو تیم كارآزمایی بالینی واكسن كوو بركت ایران گفت: واكسن اسپوتیك روسیه نتایج خوبی داشته است ومنتظر هستیم كه نتایج مطالعات بالینی سه آن منتشر شود و باید توجه داشت كه این واكسن بر پایه وكتور ویروسی است و ایمنی مطلوبی ایجاد كرده و نتایج مطالعه اولیه آن هم در نشریه لانست چاپ شده است.

عضو تیم كارآزمایی بالینی واكسن كوو بركت ایران ادامه داد: در برخی كشورها مورد استفاده قرار گرفته و ایمن بوده است و ایران هم پس از تكمیل فاز سه مطالعاتی واكسن را وارد خواهد كرد و برنامه اصلی ایران و روسیه تولید مشترك واكسن اسپوتنیك بوده و این واكسن به نظرم برای استفاده مناسب است.

باتوجه به نظرهای موافق و مخالف متخصصان و با توجه به اینكه سازمان غذا و دارو متولی نظارت بر واردات واكسن هاست، بهتر است تا اطلاعات كارآزمایی بالینی واكسن اسپوتنیك روسیه منتشر شود یا در اختیار متخصصان حوزه قرار گیرد چرا كه شفاف سازی به اعتماد اذهان عمومی به طور حتم كمك خواهد كرد.
منبع خبر:
ملیت
   تاریخ: ۰۹:۰۵ - ۱۲/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۵