دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

تاریخ روز جهانی سرطان سینه؛ علائم ،روش تشخیص و درمان و عوارض
 
تاریخ روز جهانی سرطان سینه؛ علائم ،روش تشخیص و درمان و عوارض
04 تیر 1401, 17:11 0

1 اكتبر روز جهانی سرطان سینه نامگذاری شده است. در این مطلب تاریخچه نامگذاری و هدف آن با مطالبی درباره انواع آن، علائم، عوارض، روش تشخیص و درمان آن را آورده ایم
یك اكتبر به عنوان روز جهانی سرطان سینه (World Breast Cancer Day)  نامگذاری شده است. در این مطلب درباره تاریخ روز جهانی سرطان سینه در تقویم 1401 و هر آن چه باید از این بیماری را بدانیددر اختیار شما قرار می دهیم.

 تاریخ روز جهانی سرطان سینه در تقویم 1401  شنبه 9 مهر 1401 مصادف با 1 اكتبر 2022  روز جهانی سرطان سینه است.

زمان و هدف روز جهانی سرطان سینه یكم تا سی و یكم اكتبر، به منظور آگاهی ار روش های پیشگیری، علائم و درمان سرطان سینه، ماه آگاهی از سرطان سینه نام گرفته است.

سرطان سینه 

سرطان سینه ( Breast Cancer)  شایع ترین نوع سرطان در زنان است و سالانه حدود دو میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا می شوند. غربالگری منظم و تشخیص به موقع مهم ترین عوامل موفقیت در درمان این بیماری است.

 بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سازمان جهانی بهداشت :

- سرطان سینه شایع ترین سرطان در زنان است.
- سالانه حدود 2.1 میلیون زن به سرطان سینه مبتلا می شوند.
- سرطان سینه بیشترین عامل مرگ و میر سرطان در بین زنان را به خود اختصاص داده است.
-  در سال 2018 میلادی 627 هزار زن بر اثر سرطان سینه جان خود را از دست دادند.
-  سرطان سینه 15 درصد آمار مرگ و میر زنان بر اثر سرطان را به خود اختصاص می دهد.
- نرخ ابتلا به سرطان سینه در سراسر جهان رو به افزایش است.
- غربال گری منظم و تشخیص به موقع مهم ترین عوامل موفقیت در درمان است.

سرطان سینه  به رشد كنترل نشده سلول های پوشش داخلی مجرای شیری یا لوبول، سرطان سینه گفته می شود. هر سینه از 15 تا 20 بخش به نام لوب تشكیل شده كه به صورت خوشه ای در كنار هم قرار دارند. لوب ها مجموعه ای از غدد شیری هستند. هر لوب از بخش های كوچك تری به نام لوبول تشكیل شده است. سرطانی كه از لوبول آغاز شود، سرطان لوبولار نامیده می شود. سرطان سینه در زنان شایع تر است، گرچه احتمال ابتلای مردان نیز به سرطان سینه وجود دارد.

سرطان سینه در مردان سرطان سینه در مردان تقریبا نادر است و یك درصد از تمام موارد ابتلا را شامل می شود. اطلاعات زیادی در مورد سرطان سینه در مردان در دست نیست؛ ولی بر اساس آمار جدید شیوع این بیماری در مردان طی چند دهه اخیر افزایش یافته است. مطالعات جدید محققان كلینیك مایو نشان می دهد تفاوت هایی بین بیولوژی تومور سینه زنان و مردان وجود دارد. این مطالعه نشان می دهد تومور سینه در مردان معمولا در سنین بالا رخ می دهد و تومور تمایل بیشتری برای حركت به سمت غدد لنفاوی دارد و از این رو درمان را مشكل تر می كند. تمام این موارد نشان می دهد ممكن است درمان به روش های مشابه تومور در زنان برای مردان كارآمد نباشد.
این نتایج در نشریه «سرطان» Cancer منتشر شده است.

انواع تومور سرطان سینه به طور كلی سرطان سینه به دو دسته عمده تقسیم بندی می شود كه شاید بسیار آن ها را شنیده باشید.

سرطان سینه

سرطان سینه خوش خیم: سرطان خوش خیم سینه به شرایطی گفته می شود كه در آن تومورهایی در بافت سینه در اثر عمده تغییراتی كه از سوی هورمون های تخمدان ایجاد شده است شكل می گیرند.

سرطان سینه بدخیم: سرطان سینه بدخیم در اثر تشخیص های دیرهنگام ایجاد می شود. زیرا كه به مرحله ای رسیده اند كه روند درمانی را قدری دشوار و پیچیده می كند.

مهم ترین علائم سرطان سینه
ممكن است رشد تومور سینه كاملا بدون علامت باشد، ولی شایع ترین علایم سرطان سینه عبارتند از :

- وجود توده در هر ناحیه از سینه و زیر بغل
- تورم در ناحیه زیر بغل
-  درد یا حساسیت در سینه
- گرچه توده سینه معمولا بدون درد است، ولی می تواند باعث حساسیت و درد در ناحیه سینه شود.
-  مسطح شدن یا فرو رفتگی در سطح سینه
-  هر گونه تغییر شكل، رنگ و اندازه در سینه
-  تغییر دمای پوست ناحیه سینه
-  تغییر شكل نوك سینه و احساس فرو رفتگی، خارش و سوزش در این ناحیه
-  ایجاد بثورات پوستی در ناحیه سینه
-  هر گونه ترشح روشن یا خونی از سینه روش های تشخیص سرطان سینه
ماموگرافی، سونوگرافی و معاینه بالینی سینه مهم ترین روش های غربالگری هستند. انجام ماموگرافی سالانه پس از چهل سالگی ضروری است.

سرطان سینه

ماموگرافی و هرآنچه باید بدانید

پنجمین عامل مرگ زنان ایرانی چیست؟

چاقی و كم تحركی زمینه ساز بروز سرطان پستان در بانوان است

اینفوگرافی / علائم و راه های پیشگیری از سرطان سینه

روش های پیشگیری از سرطان سینه 
در سرطان فاكتورهای مهمی از جمله ژنتیك دخیل هستند كه غیر قابل اجتنابند، ولی با انتخاب سبك زندگی سالم، كاهش وزن، ورزش منظم، دوری از سیگار و الكل  از جمله مهم ترین راهكارهای پیشگیری هستند. از طرفی برخی افراد بیشتر در معرض سرطان سینه قرار دارند. سن، عوامل ژنتیكی و سابقه فامیلی، هورمون درمانی، بافت متراكم سینه، توده های خوش خیم سینه و پروتز سینه از جمله مهم ترین عوامل خطر این عاضه هستند.

انجام غربالگری و ماموگرافی زمانی كه این تكنیك های تشخیصی به كار گرفته می شود در صورتی كه كوچك ترین مشكلی در بخش سینه های ایجاد شده باشد می توان در همان مراحل ابتدایی مورد تشخیص و درمان قرار داد. درنهایت شاهد هستیم كه از بروز شرایط پیچیده تر نیز پیشگیری به عمل خواهد آمد.

ترك كردن سیگار متاسفانه سیگار كشیدن از رفتارهای پرخطری محسوب می شود كه منجر به بروز انواع بیماری های مختلف خواهد شد. به همین دلیل توصیه می شود كه زنان سیگاری برای پیشگیری از بروز هر گونه بیماری از جمله سرطان سینه این عادت را در خودشان ترك دهند. در واقع سیگار كشیدن به نوعی احتمال بروز سرطان پستان را تا حد زیادی افزایش می دهد و سلامت زنان به خطر خواهد افتاد.

كاهش وزن و تعادل در میزان چربی های بدنی به میزانی كه وزن زنان افزایش داشته باشد به همان میزان خطر به وجود آمدن شرایط بیماری زا نیز فراهم خواهد شد. زمانی كه شاخص توده بدنی زنان افزایش یابد زنان در معرض خطر بیشتری نسبت به ابتلا به سرطان پستان خواهند بود. بنابراین بهتر است كه در كاهش وزن نهایت دقت را داشته باشند تا به بیماری های مختلف از جمله سرطان پستان دچار نشوند.

عدم استفاده از الكل مطالعات و پژوهش ها نشان می دهد كه همبستگی معناداری بین استفاده از الكل و ابتلا به سرطان پستان است. یعنی كسانی كه الكل بیشتری مصرف می كنند در معرض خطر بیشتری در خصوص ابتلا به سرطان سینه هستند. بنابراین ترك الكل خودش نوعی راهكار پیشگیری از بروز سرطان سینه است.

خوردنی های مفید برای پیشگیری از سرطان پستان

سرطان سینه چه زمانی درمان پذیر است؟

اهمیت تشخیص به موقع سرطان سینه در زنان/ از هر 10 زن، یك نفر این درد

درمان سرطان سینه  به طور عمده روش های درمانی زیر برای بهبود وضعیت بیماران مبتلا به سرطان سینه كاربرد زیادی دارند و اثرات درمانی قابل توجهی از خود نشان می دهند:

پرتو درمانی در پرتو درمانی با تابش پرتو به بافت های سرطانی می توانند كه بافت را از بین ببرند. این تكنیك درمانی موضعی محسوب می شود و به عنوان تكنیكی مكمل در كنار شیمی درمانی و جراحی استفاده می شود.

شیمی درمانی در شیمی درمانی به نوعی دارو های شیمیایی به داخل سرم تزریق می شود یا اینكه به شكل قرص به بیماران ارائه خواهد شد.

دارودرمانی در دارو درمانی دارو هایی تجویز خواهد شد كه به بهبود وضعیت بیماران می انجامد و سرعت رشد بهبودی را افزایش می دهند. در این داروها پروتئین هایی به كار گرفته شده است كه رشد توده های دارای پروتئین ها را كاهش خواهند داد.

لامپكتومی در این تكنیك بخشی از بافت سرطانی برداشته شده و تمامی بخش های سینه و غیر آلوده به تومور در همان جا حفظ خواهد شد.

ماستكتومی در این تكنیك بافت های اطراف توده های سرطانی نیز برداشته می شود تا احتمال بازگشت این بیماری در بیماران وجود نداشته باشد.

هورمون درمانی هورمون درمانی در این جهت انجام می شود كه هورمون هایی كه باعث می شود سلول های سرطانی سرعت رشد بالایی دارند متوقف یا كند شوند. مثل هورمون استروژن یا پروژسترون.

سرطان سینه 

برای سرطان پستان چه زمانی به دكتر زنان مراجعه كنیم؟ توصیه می شود اگر:

- در بازه سنی بین 50 تا 74 سال دارید
- اگر سابقه ابتلا به این بیماری در نزدیكان تان وجود دارد
- اگر احساس می كنید شرایط غیر عادی دارید و در سینه هایتان توده های احساس می شود. سریعا به متخصصین مربوطه در این زمینه مراجعه كنید.

مهم ترین عوامل خطر سرطان سینه در این بخش می خواهیم كه به عمده علل و عواملی كه می توانند زمینه ساز بروز سرطان های مختلف سینه در زنان و مردان باشند بپردازیم. از جمله:

- جنسیت: بر اساس آمارهای گزارش شده مشاهده می شود كه زنان نسبت به مردان در معرض خطر بیشتری در زمینه ابتلا به سرطان سینه هستند.
- سن: افراد یا زنانی كه در سنین بالاتر از 55 سال قرار دارند نسبت به سایرین احتمال ابتلای بیشتری دارند.
- سابقه ژنتیكی یا خانوادگی: كسانی كه در نزدیكانشان سابقه ابتلا به این بیماری وجود دارد دو برابر از افراد عادی احتمال ابتلا به این بیماری را دارند.
- نژاد: مشاهده می شود كه برخی از زنان متعلق به یك نژاد خاص نسبت به سایر نژاد ها خطر ابتلای بیشتری دارند. در نتیجه باید این دسته از افراد مراقبت های بیشتری از سلامت بدنی شان داشته باشند.
- افزایش وزن: كسانی كه با چاقی و اضافه وزن مواجه اند نسبت به افراد دارای تعادل وزنی خطر بیشتری را تجربه می كنند.
- سابقه ابتلا به انواع بیماری های خوش خیم سینه: كسانی كه در گذشته یك مرتبه به یك بیماری خوش خیم سینه مبتلا شده اند احتمال این كه در آینده با سرطان سینه مواجه شوند افزایش می یابد.
- استفاده از هورمونی: كسانی كه از روش درمانی هورمونی درمانی استفاده می كنند نیز در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند.
- قاعدگی زودرس و یائسگی دیر رس: كسانی كه زودتر از 12 سالگی عات ماهیانه را تجربه كرده اند و یائسگی شان با تاخیر رخ داده است نیز در معرض خطر بیشتری هستند.
- بافت متراكم سینه ها: سینه های متراكم احتمالا در معرض خطر تشكیل توده های سرطانی قرار می گیرند.
- كم تحركی در زندگی: كسانی كه ورزش نمی كنند و فعالیت های جسمانی چندانی ندارند در معرض خطر بیشتری هستند.
- استفاده از سیگار و دخانیات
- استفاده از الكل

سرطان سینه
   تاریخ: ۱۸:۰۹ - ۰۴/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۲۰۷