دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

درخواست ابلاغ آئین نامه تعیین حدود صلاحیت بالینی رشته فیزیوتراپی
 
عضو شورای عالی نظام پزشكی با اشاره به این كه حدود یكسال از تصویب آئین نامه تعیین حدود صلاحیت بالینی سطح مقطع پایه رشته فیزیوتراپی توسط كمیسیون ملی تعیین حدود صلاحیت ها می گذرد؛ گفت: ابلاغ نكردن این مصوبه با وجود پیگیری های سازمان نظام پزشكی و انجمن فیزیوتراپی ایران، علامت سؤال در اذهان باقی ...
درخواست ابلاغ آئین نامه تعیین حدود صلاحیت بالینی رشته فیزیوتراپی
عضو شورای عالی نظام پزشكی با اشاره به این كه حدود یكسال از تصویب آئین نامه تعیین حدود صلاحیت بالینی سطح مقطع پایه رشته فیزیوتراپی توسط كمیسیون ملی تعیین حدود صلاحیت ها می گذرد؛ گفت: ابلاغ نكردن این مصوبه با وجود پیگیری های سازمان نظام پزشكی و انجمن فیزیوتراپی ایران، علامت سؤال در اذهان باقی گذاشته است.
آئین نامه تعیین حدود صلاحیت بالینی رشته فیزیوتراپی ابلاغ شودبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی سازمان نظام پزشكی؛ دكتر فرجود شكوهی گفت: سازمان تأمین اجتماعی حدود 9 ماه است (نیمه دوم پارسال و سه ماه نخست امسال) كه مطالبات همكاران فیزیوتراپیست را پرداخت نكرده است و این امر به یك معضل اساسی تبدیل شده است.
وی با اشاره به این كه مشكل تنها به بیمه های پایه ختم نمی شود؛ افزود: مشكل بعدی ما سندیكای بیمه تكمیلی است كه برخلاف قانون، مصوبات شورای عالی بیمه را به صلاحدید خود تعدیل نموده و درصد بالایی از تعرفه مصوب را كاهش داده است. مؤسسات درمانی از جمله مراكز فیزیوتراپی برای قبول و امضاء این قرار داد ناعادلانه تحت فشار قرار دارند.
وی ادامه داد: بیشتر افراد ناتوانند از این كه هنگام بیماری هزینه ها را پرداخت و سپس فاكتور برای ارائه به بیمه تكمیلی دریافت كنند. باید به این مسأله توجه داشت كه مصوبات شورای عالی بیمه فصل الخطاب است و سازمان های بیمه گر نباید تعرفه ها را خودسرانه تعدیل كنند.
عضو شورای عالی نظام پزشكی با گریزی به مبحث تعیین حدود صلاحیت بالینی سطح مقطع پایه رشته فیزیوتراپی گفت: حدود یكسال از تصویب آئین نامه تعیین حدود صلاحیت بالینی سطح مقطع پایه رشته فیزیوتراپی توسط كمیسیون ملی تعیین حدود صلاحیت ها می گذرد؛ اما ابلاغ نكردن این مصوبه با وجود پیگیری های سازمان نظام پزشكی و انجمن فیزیوتراپی ایران، علامت سؤال در اذهان باقی گذاشته است.
دكتر شكوهی با اشاره به این كه ابلاغ مصوبه فوق از مداخله گروه های غیرمجاز در امر فیزیوتراپی جلوگیری می كند؛ گفت: ابلاغ این مصوبه باعث می شود تا همكاران فیزیوتراپیست در یك مسیر قانونی و صحیح خدمات خود را به بیماران ارائه دهند.
وی با بیان این كه در جهت ارتقای سطح بالینی فیزیوتراپیست ها برحَسبِ دستورالعمل انجمن جهانی فیزیوتراپی (WCPT)، چاره ای جز توجه جدی به ایجاد دكترای حرفه ای فیزیوتراپی (DPT) در داخل كشور نیست؛ تصریح كرد: موقعیّت و گسترش رشته فیزیوتراپی در دنیای كنونی قابل مقایسه با قبل نیست، از این رو باید تغییرات بنیادین در سیستم و نظام دانشگاهی صورت پذیرد تا بتوان مطالعات جدید را در واحد های درسی گنجاند به طوری كه یك فارغ التحصیل دانشگاهی با مكانیزم های علمی روز دنیا آشنا باشد.
وی با اشاره به این كه علوم جدید قابل ارائه در واحد های درسیِ حالِ حاضر نیست؛ ادامه داد: دروس دكترای حرفه ای فیزیوتراپی (DPT) بر مبنای مستندات بالینی طراحی شده و برای درمان كاربردی تر است، از این رو تأثیر بسیار زیادی در بهبود كیفیت درمان و ارتقاء نظام سلامت كشور دارد.
   تاریخ: ۱۰:۰۸ - ۰۴/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۱۹