دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

اختلالات روانشناختی تا چه اندازه زمینه ساز گرایش افراد به «اعتیاد» است؟
 
عضو كمیته روانپزشكی اجتماعی و اعتیاد انجمن علمی روانپزشكان ایران، با اشاره به علل روانشناختی گرایش افراد به مصرف مواد اعتیادآور، گفت: تحقیقات نشان می دهد درصد بالایی از افرادی كه مبتلا به اعتیاد هستند یك اختلال روانپزشكی همراه نظیر افسردگی یا اختلالات شخصیت نیز دارند كه این اختلالات می توانند ...
اختلالات روانشناختی تا چه اندازه زمینه ساز گرایش افراد به «اعتیاد» است؟عكس آرشیوی است دكتر حسن فلاح پور در گفت وگو با ایسنا، همزمان با روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، درباره علل روانشناختی گرایش افراد به مواد اعتیادآور اظهار كرد: علل گرایش افراد نسبت به مصرف مواد اعتیاد آور می تواند از نوع "زیستی" اعم از استعدادهای ژنتیكی، پایین بودن سطح آسیب گریزی و ریسك پذیری بالا در افراد و یا "روانشناختی" نظیر وجود انواع ناكامی ها، افسردگی ها ، كنجكاوی بیش از حد افراد و لذت جویی افراد و نیز "اجتماعی" نظیر وضعیت اقتصادی-اجتماعی خانواده و میزان درگیری خانواده با آسیب های اجتماعی نظیر طلاق و خشونت و...باشد.

این روانپزشك با بیان اینكه ممكن است افراد برای تسكین انواع ناكامی ها و افسردگی های خود به مصرف مواد اعتیاد آور روی آورند، این را هم گفت كه آثار روانشناختی مصرف مواد اعتیادآور در افراد مختلف متناسب با نوع مواد مصرفی متفاوت است.

عضو كمیته روانپزشكی اجتماعی انجمن علمی روانپزشكان ایران افزود: بخشی از علل اجتماعی اعتیاد، انزوا و افسردگی افراد جامعه به علت از بین رفتن اهداف و ارزشهای مقبول اجتماعی نزد آنها و نبود وسایلی برای رسیدن به آن اهداف است.

به گفته وی، سركوب سیستم عصبی مركزی، رسیدن به آرامش و شادی و در بلند مدت وابستگی جسمی و روانی شدید و ایجاد اختلالات روانپزشكی از جمله آثار مصرف مواد "مخدر" و افزایش انرژی، تحریك سیستم عصبی، افزایش تپش قلب، عدم كنترل تكانه و در بلند مدت احتمال ایجاد اختلال سایكوتیك (قطع ارتباط بیمار با واقعیت)، توهم و هذیان و از دست دادن واقع بینی و حتی سكته های مغزی از جمله آثار مصرف مواد "محرك" است.

فلاح پور این را هم گفت كه وابستگی روانی افراد به مصرف مواد محرك بیشتر از مخدر است چراكه هرچقدر اثر ماده مصرفی بر سیستم عصبی سریع تر باشد وابستگی فرد به آن ماده نیز بیشتر خواهد بود.

این عضو انجمن علمی روانپزشكان ایران درباره اثرات روانشناختی مصرف "گل"، تصریح كرد: چون ماده اصلی گل از حشیش گرفته شده و حشیش جزو مواد محرك است، به افراد مصرف كننده این ماده حالت لذت بخش و سرخوشی دست می دهد و مصرف تفننی این ماده نیز نظیر سایر مواد محرك وابستگی ایجاد می كند.

این متخصص اعصاب و روان با تاكید بر اینكه باید درمان روانشناختی افراد درگیر اعتیاد در كنار درمان جسمی آنها پیش رود، توضیح داد: اگر ترك اعتیاد به صرف ترك مصرف مواد انجام شود و اختلالات روانپزشكی همراه فرد باقی بماند، ممكن است این فرد بارها بعد از ترك مصرف مواد، چند باره به مصرف بازگردد. در واقع بهبود اعتیاد از دو بخش جسمی یا فیزیكی و بخش بهبودی روانی تشكیل می شود. بسیاری از افراد پس از ترك مجددا به مصرف روی می آورند چراكه در كنار درمان جسمی، اختلالات روانپزشكی آنها درمان نشده است.

این روانپزشك با بیان اینكه ممكن است بسیاری از اعتیاد ها به طور سرپایی درمان شوند، ادامه داد: اغلب افراد به دلیل ناآگاهی صرفا كمپ های ترك اعتیاد را مركز درمان هر نوع اعتیاد دانسته و به آنجا مراجعه می كنند، حال آنكه بسیاری از این موارد با مراجعه به طور سرپایی نزد روانپزشك و متخصص اعصاب و روان و مراكز درمان سرپایی اعتیاد قابل درمان هستند. همچنین متناسب با میزان و نوع مصرف مواد اعتیادآور درمان ها متفاوت بوده و افراد باید با كسب آگاهی مناسب در این زمینه اقدام كنند.

این درمانگر اعتیاد افزود: با توجه به نوع ماده مصرفی، مدت و میزان مصرف، سوابق اقدام به ترك و نیز عوارض خانوادگی و اجتماعی ناشی از اعتیاد درمان "پرهیز مدار یا سم زدایی" و یا درمان "كاهش آسیب یا درمان با نگهدارنده" جهت درمان مبتلایان به مواد مخدر استفاده می شود كه در این زمینه روانپزشك یا پزشك درمانگر اعتیاد می تواند به انتخاب نوع درمان موثر برای فرد كمك بسزایی كند.

به گفته این روانپزشك، حضور افرادی كه مصرف مواد اعتیاد آور را ترك كرده اند در محیط هایی كه پیش تر در آنجا مصرف می كردند و قرار گرفتن آنها در معرض مواد اعتیادآور می تواند احتمال مصرف مجدد را تشدید كند.

این عضو كمیته روانپزشكی اجتماعی انجمن علمی روانپزشكان ایران تاكید كرد كه باید از سنین دبستان دانش آموزان را برای شناسایی اختلالات روانپزشكی و مشكلات و آسیب های اجتماعی خانواده هایشان غربالگری كرد و در صورت نیاز اقدام به موقع برای درمان و كاهش آسیب هایی كه می توانند زمینه ساز ابتلا به اعتیاد باشند، انجام شود.

فلاح پور اعتیاد را یك اختلال روانی در افراد دانست كه ریشه ها و تبعات اجتماعی فراوانی دارد و این را هم گفت كه برای جلوگیری از گسترش آسیب های اجتماعی ناشی از اعتیاد باید علاوه بر غربالگری اختلالات روانپزشكی از سنین دبستان، مهارتهای زندگی از جمله مدیریت هیجان، حل مسله و رفتار جرات مندانه را به كودكان آموزش داد.

فلاح پور در پایان سخنان خود بر ضرورت وجود هماهنگی بین همه سازمان ها و نهادهای دولتی،غیر دولتی، ارگانهای نظامی و موسسات مردم نهاد و خیریه ها برای انجام اقدامات همه جانبه و منسجم جهت پیشگیری، درمان ، مقابله و بازتوانی در زمینه اعتیاد برای كاهش مبتلایان و مشكلات فراوان اجتماعی ناشی از اعتیاد در خانواده ها و جامعه، تاكید كرد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۹:۳۵ - ۰۵/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۳