دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

یكی از فواید عادلانه سازی نظام یارانه ها ریشه كنی فقر مطلق است
 
رئیس جمهور با بیان اینكه آثار تورمی كه به دلیل توزیع عادلانه یارانه ها ایجاد می شود، ظرف مدتی از بین خواهد رفت، اظهار داشت: اگر تورمی با استقراض از بانك مركزی، با رشد پایه پولی و با رشد نقدینگی ایجاد شود این از بین نمی رود و برای سال ها می ماند، كما اینكه بخشی از گرفتاری دولت بابت كاری است كه ...
یكی از فواید عادلانه سازی نظام یارانه ها ریشه كنی فقر مطلق است رئیس جمهور با بیان اینكه آثار تورمی كه به دلیل توزیع عادلانه یارانه ها ایجاد می شود، ظرف مدتی از بین خواهد رفت، اظهار داشت: اگر تورمی با استقراض از بانك مركزی، با رشد پایه پولی و با رشد نقدینگی ایجاد شود این از بین نمی رود و برای سال ها می ماند، كما اینكه بخشی از گرفتاری دولت بابت كاری است كه در قبل انجام شد و الان شاهد آثار آن هستیم.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت،آیت الله دكتر سید ابراهیم شامگاه شنبه در ششمین گفتگوی مستقیم تلویزیونی با مردم، در پاسخ به سوال مجری درباره ارتباط مستقیم مدیران و استانداران با مردم، با بیان اینكه گفتگوی با مردم و با مردم بودن برای دولت مغتنم است، گفت: همه مدیران و دست اندركاران دولت، همواره باید با مردم ارتباط داشته باشند.
دكتر رئیسی ادامه داد: شخصا در طول مدت مسئولیت حتی قبل از دولت، تاكید داشتم كه همواره ارتباطم را با مردم داشته باشم و فواید زیادی در آن می دیدم.
رئیس جمهور با تاكید بر اینكه نفس با مردم بودن و ارتباط برقرار كردن بركات بسیاری دارد، خاطرنشان كرد: این كار مسئول را در جریان امور از زبان مردم قرار می دهد و مصداق «شنیدن كی بود مانند دیدن» است. وقتی مسئولان در محلات، در میان مردم و اقشار و اصناف مختلف سخن را از نزدیك می شنوند، بسیار بهتر است.
آیت الله رئیسی گفت: روال می تواند اینگونه باشد كه گزارشاتی بیاید و بعضا ارتباطات تصویری هم برقرار شود، اما وقتی انسان با مردم مستقیما ارتباط برقرار می كند، احساس اش این است كه مسایل دقیق تر منتقل می شود و این در حضور مردم بودن برای مسئول حس ایجاد می كند.
دكتر رئیسی تصریح كرد: هم در جلسات هیأت دولت و هم در جلسه شورای اداری استان ها، به همه استانداران و مدیران تاكید جدی بر برقراری ارتباط با مردم داشتم.

سود توزیع ارز ترجیحی سر سفره مردم نمی آمد

آیت الله رئیسی در پاسخ به پرسشی درباره ارزیابی خود از اجرایی شدن نظام توزیع عادلانه یارانه ها تا به امروز كه چه فرصت هایی را فراهم كرده و جلوی چه ضررهایی را توانست بگیرد، گفت: نسبت به مسأله هدفمند كردن و عادلانه كردن توزیع یارانه ها، باید نكاتی را اشاره كنم. دولت سوم شهریور سال 1400 در حالی فعالیت خود را آغاز كرد كه در بودجه 1400 مبلغی به عنوان ارز ترجیحی برایمان باقی نمانده بود. آنچه بود در دولت گذشته هزینه شده بود.

رئیس جمهور ادامه داد: وقتی از مجلس خواستیم كه مبلغی را به عنوان ارز 4200 تومانی در اختیار دولت قرار دهند یا اجازه دهند كه از طریقی آن را برای مردم جبران كنیم، به فوریت لایحه ما در مجلس رأی ندادند و طبیعتاً همان موقع در همان تاریخی كه درخواست كرده بودیم، شرایط اصلاح اقتصادی را آغاز می كردیم. در ابتدا زمینه ها و مقدمات كار را آماده نمی دیدیم، لذا 7 ماه را با اجازه ای كه از مقام معظم رهبری داشتیم سپری كردیم. در ایام عید و ماه مبارك رمضان هم كه امكان اجرای این طرح نبود تا اینكه بعد از ماه رمضان كار اصلاح اقتصادی را شروع كردیم.

دكتر رئیسی در توضیح چند نكته در این زمینه گفت: نكته نخست اینكه باید در بودجه 1401 طبیعتاً به این الزام قانونی توجه می كردیم كه آن ارزی كه داریم ارز نیمایی و به اصطلاح ارز قریب به آزاد است و باید با این ارز كالاهای اساسی خریداری می شد و ارز ترجیحی مثل قبل در قانون قرار داده نشده بود. نكته دیگر اینكه شرایطی كه در كشور داشتیم شرایطی بود كه از این ارز، نادرست استفاده می شد. یعنی ارزی بود كه استفاده آن برای سفره مردم نبود، بخشی از آن در سفره مردم بود ولی بخشی حتماً نبود. این را طبق نظر همه كارشناسان می گویم.

رئیس جمهور اظهار داشت: همه معتقد بودند بخشی از این ارز در سفره مردم قرار نمی گیرد و در دست دلال ها می چرخد و رانت و فساد به دنبالش هست. این ارز را به جای اینكه باید در جهت تولید مورد استفاده قرار می دادیم، در جهت واردات كالا از آن استفاده می كردیم. باید ارز كشور، نقدینگی كشور به طرف تولید برود. هر چه نقدینگی به طرف تولید برود آثار اقتصادی آن و رشد اقتصادی برای كشور، حتمی است. از سوی دیگر ادامه این وضعیت فاصله طبقاتی ایجاد می كرد.

دكتر رئیسی گفت: حتی شاهد چند برابر شدن قیمت كالاهایی بودیم كه برای آنها ارز ترجیحی قرار داده شده بود كه این افزایش قیمت گاهی بین 200 تا300 درصد بود. یعنی معلوم بود كه این تخصیص ارز ترجیحی مشكلی را حل نكرده و همچنان شاهد رشد قیمت نسبت به همان كالاها در بازار هستیم.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به افزایش قیمت 65 درصدی كالاهای اساسی بدلیل خشكسالی پیش از شروع به كار دولت سیزدهم تصریح كرد: بعد از جنگ اوكراین هم قیمت ها در جهان افزایش پیدا كرد و امروز تورم جهانی به نحوی شده كه بسیاری از كشورها از جمله اروپائی ها چنین تورمی را كمتر تجربه كرده بودند.

آیت الله رئیسی همچنین موضوع قاچاق كالاهای اساسی به كشورهای همسایه در كنار جنگ اوكراین را از جمله عوامل تهدید امنیت غذایی كشور بر شمرد و تصریح كرد: در مقاطعی وضعیت قاچاق كالاهای اساسی به كشورهای همسایه به حدی رسیده بود كه بازارهای این كشورها عمدتا از كالاهای قاچاق شده از كشور ما پر شده بود. قطعا اگر كالاهای ایرانی صادر شود باعث خوشحالی است اما اینكه این كالاها قاچاق شود، طبعا به نفع اقتصاد كشور نیست.

در آغاز كار دولت با تورم ماهانه 60 درصد و كسری بودجه 480 هزار میلیاردی مواجه بودیم

رئیس جمهور در مورد افزایش قیمت ها در بازار جهانی و تاثیر آن بر گرانی ها در كشورمان با اشاره به اینكه افزایش تورم جهانی است، گفت: در كشورهای دیگر دو مشكل سوخت و افزایش قیمت ها در كالای اساسی وجود دارد، اما در كشورمان مشكل سوخت نداریم و برنامه ای هم برای تغییر قیمت سوخت وجود ندارد. قیمت سوخت و كالاهای اساسی در بسیاری از كشورها از 2 تا 5 برابر شده است.

دكتر رئیسی با اشاره به تداوم و تشدید برخی مشكلات كشور در صورت ادامه روند تخصیص ارز ترجیحی، مانند قاچاق كالا، افزود: پیش از اینكه در اردیبهشت ماه امسال بخواهیم طرح توزیع عادلانه یارانه ها را اجرا كنیم شاهد گرانی در كشور بودیم.

آیت الله رئیسی با تشریح وضعیت كشور در زمان آغاز دولت سیزدهم، اظهار داشت: در زمان تحویل گرفتن دولت با تورم ماهانه 60 درصد، كسری بودجه 480 هزار میلیاردی و رشد نقدینگی مواجه بودیم؛ همه اینها را مردم عزیز می دانند. همه این موارد موجب تورم است.

رئیس جمهور تصریح كرد: اگر دولت در زمینه بهبود شرایط اقتصادی هیچ اقدامی نمی كرد و همین وضعیت تورم 60 درصدی و رشد نقدینگی و رشد پایه پولی و استقراض از بانك مركزی، ادامه پیدا می كرد، شاهد تورم بسیاری در جامعه بودیم.

آیت الله رئیسی با تاكید بر اینكه وارد اصلاح اقتصادی مهمی شده ایم، خاطرنشان كرد: این اصلاح اقتصادی هم الزام قانون بود و هم شرایط و وضعیت بر ما این اقدام را لازم و ضروری می كرد. این اقدام نیازمند دو شرط اقناع عمومی و اجماع نخبگانی و دست اندركاران بود. برای اقناع افكار عمومی و تبیین شرایط و ضروری بودن این اقدامات رسانه ملی نقش موثری داشت.

اجرای اصلاحات اقتصادی محصول اجماع همه مسئولین و دست اندركاران بود

رئیس جمهور تاكید كرد: اصلاح اقتصادی باید در دولت قبل اتفاق می افتاد. اگر این كار یكی دو سال قبل انجام می شد، هزینه اش برای كشور خیلی كمتر بود و اگر ما نیز این كار را سال آینده انجام می دادیم، پرهزینه تر می شد. هزینه اصلاح اقتصادی برایمان روشن بود، اما هزینه الان از هزینه سال دیگر حتماً كمتر است و هزینه سال گذشته حتماً از امسال كمتر بود، اما در این زمینه اقدامی انجام نشد.

رئیس جمهور درباره روند طی شده در اجرای اصلاحات اقتصادی، عنوان كرد: اجرای اصلاحات اقتصادی محصول اجماع همه مسئولین و دست اندركاران بود تا این اصلاحات به قانون تبدیل شود. البته پیش از هر چیزی باید از مردم تشكر كنم چرا كه بسیار با دولت همراهی كردند و در این همراهی باید حتماً بعد از خداوند متعال، سپاسگزار مردم باشم.

آیت الله رئیسی با بیان اینكه مردم در این مسیر دشمن را ناكام گذاشتند، تاكید كرد: دشمنان برای این وضعیت اصلاح اقتصادی نقشه ها كشیده بودند كه به صحنه بیایند تا اهداف پلید خودشان را دنبال كنند، اما همراهی مردم و همه دست اندركاران را دیدیم و از این شرایط عبور كردیم.

دكتر رئیسی ادامه داد: ان شاء الله با صبوری مردم و اقدامات دولت كه برخی از آنها انجام شده و برخی نیز در دست اقدام است، شرایط متفاوت خواهد شد.

آثار تورمی كه به دلیل توزیع عادلانه یارانه ها ایجاد می شود، ظرف مدتی از بین خواهد رفت

رئیس جمهور در تشریح اقدامات دولت گفت: تلاش كردیم در دولت اول خودمان كاری كه باعث ایجاد تورم شود انجام ندهیم. مثلاً دولت از بانك مركزی استقراض نداشته باشد و پایه پولی را بالا نبرد كه این مهم با مدیریت منابع و مصارف انجام می شود.

آیت الله رئیسی اظهار كرد: مسئله كنترل نظام بانكی در این میان بسیار مهم است كه باعث رشد نقدینگی نشود كه در حوزه مدیریت نقدینگی با اعمال مدیریت بر نظام بانكی كشور در سال جاری اقداماتی انجام خواهیم داد. اگر این كار نشود، هر چه در مدیریت منابع و مصارف كار كنیم اثری نخواهد داشت.

دكتر رئیسی تاكید كرد: كنترل عملكرد بانك ها برای جلوگیری از افزایش پایه پولی را حتما ضروری می دانیم و این كنترل از طریق بانك مركزی صورت خواهد گرفت.

رئیس جمهور با بیان اینكه نتیجه اقدامات دولت این بود كه در 3 ماهه آخر 1400 تورم سیل نزولی پیدا كرد، گفت: این موضوع به این دلیل بود كه خود دولت هزینه ها، منابع و مصارف را كنترل كرد و نتیجه اش در آمارها مشخص شد كه اگر بررسی كنید، نتایج آن تا قبل از اجرای اصلاح یارانه ها كاملاً مشخص است و ثبات در بازار حاكم بود.

آیت الله رئیسی ادامه داد: آثار تورمی كه به دلیل توزیع عادلانه یارانه ها ایجاد می شود، ظرف مدتی از بین خواهد رفت. اگر تورمی با استقراض از بانك مركزی، با رشد پایه پولی و با رشد نقدینگی ایجاد شود این از بین نمی رود و برای سال ها می ماند، كما اینكه بخشی از گرفتاری دولت بابت كاری است كه در قبل انجام شد و الان شاهد آثار آن هستیم.

دكتر رئیسی خاطرنشان كرد: آثار تورمی فعلی زمان طولانی نخواهد داشت و در یك زمان كوتاهی ان شاء الله آثارش از بین خواهد رفت.

اتحادیه های صنفی یا سازمان حمایت دلایل افزایش قیمت ها را برای مردم تبیین كنند

آیت الله رئیسی اظهار داشت: در شرایط فعلی تلاش ما این است كه دولت كارهای تورمی نكند و از آن طرف تلاش كند كه قیمت ها را در بازار كنترل كند. آنچه كه شما سوال كردید، مردم می بینند بعضی از كالاها در بازار گران شده كه جزو این كالاها نیست.

رئیس جمهور با بیان اینكه تفاوت در قیمت یك كالا باید دلیل داشته باشد، گفت: دلیل تفاوت قیمت را اتحادیه صنفی یا سازمان حمایت از تولیدكنندگان و مصرف كننده باید بیان كند كه برای چه این كالا گران شد؟ می گویند دیروز ارز ترجیحی بود و امروز ارز آزاد یا ارز نیمایی است، یا برای اینكه مواد اصلی اش از خارج تهیه می شود، تورم جهانی اثر گذاشته و گران تهیه می شود.

آیت الله رئیسی ادامه داد: بارها گفته ام اتحادیه های صنفی و بخش هایی كه قیمت كالا در اختیارشان است با مردم سخن بگویند، نه اینكه فقط دلیل داشته باشند برای قیمت گذاری، بلكه باید برای مردم تبیین كنند كه علت گران شدن این كالا چیست. مثلاً در رابطه با دستمزد در شورای عالی كار تصمیم به افزایش گرفتند، یا در ارتباط با مسأله حمل و نقل و برخی موارد در قانون آمده است، یا مثلاً محاسبه نرخ ارز در حقوق گمركی را قانون افزایش داده است. طبیعتاً وقتی حقوق گمركی و هزینه های دیگر افزایش پیدا كرد، روی قیمت كالاها اثر می گذارد.

رئیس جمهور گفت: با مجلس صحبت كردیم تا برخی از افزایش ها قیمت ها با توجه به اینكه امسال اصلاح اقتصادی انجام دادیم، در سال جاری انجام نشود و به تأخیر بیندازیم كه چند عامل تورمی در یك سال اتفاق نیفتد.

آیت الله رئیسی در همین رابطه ادامه داد: پیگیری را از طریق مجلس انجام می دهیم و لایحه دو فورتی تهیه كردیم كه برخی از افزایش ها را برای سال های بعد بگذاریم و الان كار را مدیریت كنیم كه از این مرحله با كمك خود مردم عبور كنیم.

ارز 4200 با هدف اصلاح اقتصادی حذف شد، نه تامین كسری بودجه

دكتر رئیسی در ادامه این گفتگوی زنده تلویزیونی در پاسخ به سوالی درباره اینكه آیا دولت در بحث اصلاح تخصیص ارز 4200 تومانی به دنبال این است كه بخشی از كسری بودجه را جبران كند؟ گفت: با توجه به یارانه های 300 و 400 هزار تومانی كه برپایه دهك بندی ها پرداخت می كنیم، اگر دقیق محاسبه كنند با این میزان یارانه ای كه پرداخت می كنیم، مبلغی باقی نمی ماند.

رئیس جمهور ادامه داد: فقط در 20 روز گذشته، 29 هزار میلیارد تومان پرداخت كردیم. در هر ماه به طور متوسط 12 تا 13 هزار میلیارد تومان غیر از حقوق و دستمزد بابت سررسید اوراق پرداخت می كنیم كه بابت هزینه هایی است كه در این دولت انجام نشده و در دولت قبل انجام شده است. به هیچ وجه بحث تامین كسری بودجه مطرح نیست.

دكتر رئیسی اضافه كرد: ببیند كه چقدر كالای اساسی با ارز ترجیمی تهیه می كردیم و اكنون به چه میزان یارانه پرداخت می كنیم. مسأله كسری بودجه نیست. مسأله این است كه باید اصلاح اقتصادی اتفاق می افتاد كه در غیر اینصورت با مشكلات بسیاری روبرو می شدیم و بابت هر تأخیری در این قضیه هزینه های زیادی را باید پرداخت می كردیم.

رئیس جمهور گفت: بعضی از عزیزان مطرح كردند كه به نسبت افزایش پول نفت، درآمدها كجا هزینه می شود كه باید گفت 40 درصد درآمد نفت در حساب صندوق توسعه ملی قرار می گیرد. برخلاف سنوات قبل كه از رهبر معظم انقلاب استجازه می شد و بخشی از منابع این صندوق در بودجه به عنوان منابع استفاده می شد، امسال اولین سالی است كه از این منبع استفاده نكردیم و یكی از منابع را از دست دادیم و الان نداریم.

دكتر رئیسی افزود: 40 درصد درآمد نفت در صندوق توسعه ملی قرار می گیرد، 14 در صد هم برای توسعه میادین نفتی و فقط 45 درصد پول فروش نفت در اختیار دولت است كه برای واردات كالاهای اساسی، مسئله كرونا و مسائل مختلفی كه برای كشور وجود دارد، اختصاص می یابد.

آیت الله رئیسی در ادامه گفت: ما امر پنهانی از مردم نداریم و بنای دولت شفاف سازی امور برای مردم و نخبگان است تا احساس كنند دولتِ با صداقت، می خواهد با همراهی و همكاری آنها كارها را پیش ببرد.

دكتر رئیسی افزود: فروش نفت كشور در وضعیت مناسبی قرار دارد و برای بازگرداندن ارز حاصل از نفت و محصولات غیر نفتی همه تلاش خود را به كار گرفته ایم.

افزایش بدون منطق قیمت ها به هیچ وجه قابل قبول نیست و باید با تخلفات برخورد شود

رئیس جمهور همچنین در پاسخ به پرسش مطرح شده از سوی مردم مبنی بر اینكه گرانی ها چه وقت رفع یا مدیریت خواهد شد؟ تصریح كرد: هر گرانی باید منطق خود را داشته باشد. مثلا وقتی صحبت از افزایش قیمت محصولات لبنی می شود، مشخص است كه چه میزان اثرپذیری از گرانی ها داشته اند. تفاوت بین ارز ترجیحی با ارز نیمایی یا ارز آزاد یا تأثیر مستقیم و غیرمستقیم آن بر رشد قیمت این محصولات یا برنج، روغن و كالاهای اساسی باید مشخص شود. بیش از این میزان، هرگز نباید اجناس گران شود. این كه می گویم هرگز، یعنی سازمان ها یا اتحادیه های صنفی باید بر قیمت ها نظارت كنند.

دكتر رئیسی افزود: سازمان حمایت از مصرف كننده و تولیدكننده هم وقتی تولیدكننده قیمت می دهد باید جزئیات را آنالیز و كاملاً مشخص كند كه قیمت برای چه افزایش یافته است. آیا قیمت مواد اولیه، قیمت كالای اساسی، دستمزد كارگر یا قیمت حمل و نقل افزایش یافته است؟ سازمان حمایت از مصرف كننده و تولیدكنندگان باید همه این موارد را به دقت ببیند و قیمت را مقطوع كند.

رئیس جمهور خاطرنشان كرد: این كه هر ساعتی هر شركت یا هر تولیدكننده ای بخواهد یك قیمت برای كالای خود داشته باشد، به هیچ عنوان قابل قبول نیست و این امر باید از طرف اتحادیه های صنفی و مسئولان اقتصادی دنبال شود.

رئیس جمهور ادامه داد: وزارتخانه های صمت و جهاد كشاورزی در دولت نیز باید كار را با قوت دنبال كنند و تبیین شود كه هر گرانی باید دلیل خود را داشته باشد و دلایل نیز به مردم گفته شود. گرانی و تأثیر مستقیم و غیرمستقیم آن بر كالاها باید برای مردم تبیین شود. مردم در این مورد نیز همراهی خود را دارند.

آیت الله رئیسی افزود: این كه كالایی گران شود و در كنار آن خدماتی كه هیچ ربطی به آن ندارد افزایش یابد، اصلاً قابل قبول نیست و طبیعتاً باید با این مورد از طرف سازمان های مربوطه نظیر سازمان تعزیرات حكومتی، سازمان بازرسی و نیز دستگاه قضایی برخورد شود و این سازمان ها باید به دستگاه های اجرایی كمك كنند. كنترل و ثبات قیمت ها در بازار شرط موفقیت طرح اصلاح اقتصادی است كه آن را شبانه روز در دولت دنبال می كنیم كه اتفاق بیافتد.

یكی از فواید عادلانه سازی نظام یارانه ها ریشه كنی فقر مطلق بوده است

رئیس جمهور اظهار داشت: یكی از فواید عادلانه سازی نظام یارانه ها ریشه كنی فقر مطلق است. بنده خودم به برخی از روستاها رفتم، خانواده ای كه می گوید فقط ما با 40 هزار تومان، در واقع 45 هزار تومان یارانه زندگی خود را اداره می كنیم، یا احیانا 100 تومانی كه بعضی ها داشتند. با عادلانه سازی پرداخت یارانه ها وضعیت این خانواده ها تغییر كرده است و الان یك خانواده 5 نفره كه دو میلیون می گیرد كاملا وضعیت متفاوتی دارد.

رئیس جمهور كاهش فاصله طبقاتی را یكی از اثرات مهم اجرای طرح عادلانه سازی یارانه ها خواند و گفت: توزیع عادلانه یارانه ها گامی مهم در راستای بهبود فاصله طبقاتی و كاهش ضریب جینی است.

آیت الله رئیسی افزود: حمایت از تولید با هدایت منابع ارزی كشور به سمت تولید امكان پذیر است و اینگونه از واردات بی رویه جلوگیری خواهد شد.

رئیس جمهور با تاكید بر لزوم حمایت راهبردی از تولید گفت: اقتصاد باید به دست مردم اداره شود. وقتی كالای اساسی را دولت تهیه و توزیع كند، نهاده های دامی را خودش هم به دامدار بدهد، اشتباه است، باید دست بخش خصوصی را باز كنیم. دست دولت باید از سفره مردم كنار برود. بخش خصوصی و بازار باید این كارها را انجام بدهد و دولت هم نظارت و حمایت كند.

آیت الله رئیسی تاكید كرد: در واقع این اصلاح اقتصادی گامی است در جهت اینكه دولت كار را واگذار كند به خودِ مردم و خودِ فعالان اقتصادی و بخش خصوصی. اینها بخشی از فواید این كار است كه عرض كردم با مدیریتی كه می شود كار بتواند به طور كامل اجرا شود این آثار خود را در اقتصاد كشور، در رشد اقتصادی خواهد گذاشت.

رئیس جمهور اظهار داشت: این اصلاح اقتصادی یك گام ابتدایی و مقدماتی است، اصل كار آن سرمایه گذاری ها است كه باید انجام شود تا رشد اقتصادی محقق شود.

تغییری در وضعیت عرضه و قیمت نان، دارو و بنزین نخواهیم داشت

رئیس جمهور در خصوص برخی اعتراضات نسبت به دهك بندی ها و نیز این سوال كه ادامه پرداخت یارانه به صورت نقدی خواهد بود یا اختصاص كالا برگ الكترونیك گفت: كسانی كه درخواست بررسی مجدد داشتند دو دسته هستند؛ یك عده كسانی بودند كه اصلا یارانه دریافت نمی كردند و می گویند ما جا مانده ایم و واجد شرایط هم هستیم. این افراد حدود 2 میلیون و 500 هزار نفر هستند كه درخواست داشتند به وضعیت شان رسیدگی شود. وضعیت این افراد بررسی شده و به تعداد قابل توجهی از آنها یارانه پرداخت شده و تعداد كمی مانده كه در حال بررسی است.

رئیس جمهور ادامه داد: دسته دوم كسانی هستند كه می گویند ما یارانه می گرفتیم اما حالا قطع شده است. اینها هم معترض هستند. به اعتراضات تعداد قابل توجهی از این افراد رسیدگی شده و یارانه به آنها اختصاص داده شده است.

آیت الله رئیسی با تاكید بر بررسی و مشخص شدن وضعیت معترضین ثبت نام كننده به عدم دریافت یارانه نقدی پیش از اختصاص كالابرگ، اظهار داشت: از همین تریبون عرض می كنم شبانه روز در حال بررسی وضعیت درخواست كنندگان یارانه نقدی بوده ایم. البته این كار بررسی می تواند ادامه داشته باشد، زیرا شرایط خانواده ها با ازدواج و طلاق و استقلال افراد متفاوت می شود، اما اعتراض و درخواست ها به سرعت باید بررسی شود.

رئیس جمهور در مورد اینكه مرحله بعدی پرداخت یارانه به صورت نقدی است یا كالابرگ گفت: تا زمانی كه وضع كالابرگ الكترونیك قطعیت پیدا نكند و از درست رسیدن كالا به دست مردم اطمینان حاصل نكنیم حتما پرداخت نقدی خواهد بود.

آیت الله رئیسی در مورد سرانجام وضعیت یارانه نان و دارو تصریح كرد: دارو باید به سمت بیمه ها برود، البته الان زیرساخت كشور در این زمینه كامل نیست. تا زیرساخت كامل شود به همین شكل فعلی كه وجود دارد یارانه دارو پرداخت می شود و ارز ترجیحی دارو قطع نخواهد شد.

رئیس جمهور با اشاره به اجرای آزمایشی طرح توزیع نان در برخی استان های كشور از جمله زنجان و قزوین، خاطرنشان كرد: قیمت نان تغییری نخواهد كرد. الحمدالله گزارشی كه از استان ها داریم گزارشات خوبی است. یعنی این طرح توانسته پاسخ خوبی بگیرد، اما باید برای ما روشن شود كه در شهر و روستا، در همه مناطق كشور كار می تواند به صورت دقیق انجام بگیرد.

آیت الله رئیسی با تاكید بر عدم تعییر قیمت بنزین، اظهار داشت: اگر كه قرار باشد كاری انجام شود ما با اطلاع دادن به مردم و تبیین و با تمهیدات آن را انجام می دهیم.

اخذ مالیات از خانه های خالی و ساخت 4 میلیون واحد مسكونی با جدیت دنبال می شود

رئیس جمهور در پاسخ به پرسشی در مورد مشكلات مستاجران و افزایش قیمت اجاره بها، گفت: كشور ما نیازمند سالی یك میلیون مسكن است كه در سال های گذشته باید ساخته می شد اما در شهر و روستاها این كار انجام نشد و در واقع ما یك عقب ماندگی جدی در ساخت مسكن در كشور داریم.

آیت الله رئیسی افزود: ساخت یك میلیون مسكن در سال «نیاز كشور»، «وعده انتخاباتی» و «قانون مجلس شورای اسلامی» است. بعضی ها در مورد ساخت 4 میلیون مسكن در 4 سال گفتند مگر می شود؟ چطور امكان دارد؟ عرض كردیم؛ این هم تصریح قانون است و هم نیاز كشور است و اگر نسازیم در این زمینه عقب ماندگی ها تشدید می شود. كار شروع شد و بحمدالله الان در استان های مختلف با برنامه ریزی این موضوع دنبال می شود كه وزیر راه و شهرسازی، مسئولان و استانداران گزارشات آن را مستمراً به مردم می دهند. بعضی از استانها سریع تر پیش رفتند.

دكتر رئیسی در مورد اخذ مالیات از خانه های خالی گفت: باید سامانه مربوط به املاك و اسكان فعال می شد كه متاسفانه با تاخیری مواجه است. این سامانه می تواند اطلاعات خانه های خالی و بطور كل وضعیت مسكن را ارئه دهد. تاخیر ایجاد این سامانه رفع و فعال شده است.

رئیس جمهور با توجه به عدم ساخت مسكن به تعداد لازم در كشور در سال های گذشته تاكید كرد: نمی توانیم مردم را رها كنیم. حتما باید در این رابطه ورود كنیم، در دنیا هم همینطور است. اساس؛ اساسِ عرضه و تقاضا و رضایت موجر و مستاجر است. وقتی وضعیت مسكن اینطور شده دولت نمی تواند دخالت نكند. این مداخله دولت به منظور تعدیل بازار مسكن است، تا ظلم به مستاجرین نشود. البته قبول داریم كه به موجر هم نباید ظلم شود.

دكتر رئیسی با اشاره به مصوبه سران قوا برای افزایش حداكثری قیمت اجاره بها به میزان 25 درصد در تهران و 20 درصد در شهرستان ها، گفت: اگر از این موضوع تخلف شد حتما مورد پیگیرد قانونی قرار گیرد. فكر می كنیم با این مقرراتی كه اعلام شد و با پیگیری مسئولین مربوطه در بازار مسكن شاهد این باشیم كه یك مقداری این بازار تعدیل شود تا بتوانیم به كارهای زیربنایی برسیم.

كارهای عظیمی در زمینه افزایش ظرفیت تولید برق در كشور آغاز شده است

آیت الله رئیسی در ادامه درباره برنامه دولت برای جلوگیری از قطعی برق در كشور، با بیان اینكه مسئله مدیریت حامل های انرژی و آب از ابتدای این دولت مورد تاكید بوده است، تصریح كرد: در زمینه آب به رغم كمبود نزولات آسمانی اگر مدیریت شود، تنش های آبی كاهش می یابد.

رئیس جمهور با بیان اینكه مدیریت الگوی مصرف در زمینه برق در ادارات دولتی در حال اجرا است، گفت: امسال با مدیریتی كه انجام شد و با اولویت مصرف خانگی، تولیدی ها و پس از تولیدهای خرد، بخش كشاورزی، مصرف برق كنترل شد و بر این اساس ساعت كار ادارات دولتی كاهش یافت.

دكتر رئیسی با بیان اینكه كمبود بسیار جدی در تولید برق داریم، تصریح كرد: باید در سال های قبل نیروگاه های متعددی در كشور ساخته می شد. دولت سیزدهم از تولید برق به صورت كلان غافل نبوده و كارهای عظیمی برای استقلال تولید برق در صنایع بزرگ آغاز شده است.

رئیس جمهور ادامه داد: از مردم هم درخواست داریم كه به دولت كمك كنند تا اتفاقات خوبی برای تامین انرژی بیفتد و مثلا در مسئله آب از كشاورزان درخواست شده است كه الگوی كشت خود را تغییر دهند كه این مورد نیز در حال انجام است.

آیت الله رئیسی ادامه داد: از همكاری صمیمانه مردم با دولت تشكر می كنم و امیدوارم بتوانیم با كمك مردم از این شرایط عبور كنیم.

گام های بسیار خوبی در زمینه گسترش روابط همسایگی برداشته شده است

دكتر رئیسی در ادامه این گفتگوی زنده تلویزیونی در پاسخ به سوالی درباره سیاست تعامل با همسایگان در دولت سیزدهم تصریح كرد: سیاست تعامل با كشورهای همسایه جزو اولویت های ما بوده كه تاكنون نتایج خوبی از جمله مثبت شدن تراز تجاری كشور را به دنبال داشته است. در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی با 18 كشور قراردادهایی به ارزش 2,5 میلیارد دلار داشته ایم.

رئیس جمهور با اشاره به راه اندازی كریدورهای ریلی جدید در دولت سیزدهم گفت: سهم ایران در تجارت و ترانزیت منطقه بسیار بالا رفته و ارتباط با كشورهای عضو سازمان شانگهای، گروه بریكس و اكو در این زمینه برای ما بسیار مهم است. تازه در اول راه هستیم و فقط در سه ماهه اول امسال 20 درصد رشد مبادلات تجاری داشته ایم. باید در زمینه تجارت با كشورهای همسایه و منطقه به سهمی كه در شأن ملت ایران است، برسیم.

دكتر رئیسی افزود: در زمینه صادرات نفتی هم علیرغم تهدیدات و تحریم های دشمن، امروز در شرایط خوبی هستیم و ان شاءالله شرایط بهتری را هم در پیش خواهیم داشت.

مسیر لغو و خنثی سازی تحریم ها تومان دنبال می شود

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و آخرین وضعیت مذاكرات برای لغو تحریم ها گفت: از همان ابتدا اعلام كردم كه رفع تحریم ها را دنبال خواهیم كرد، چون تحریم ها ظالمانه است و این تحریم ها هر چه سریع تر باید رفع شود. آمریكایی ها به تعهدات شان عمل نكردند، نقض پیمان كردند و بارها اعلام كردم كه آمریكایی ها باید به انجام تعهدات خود بازگردند.

دكتر رئیسی افزود: مسیر دومی كه از ابتدای كار دولت دنبال كردیم، مسیر خنثی كردن تحریم هاست. مجموعه و قرارگاهی را در دولت داریم به ریاست معاون اول رئیس جمهور و همكاران بسیاری در سراسر كشور كه به كمك آنها كار خنثی كردن تحریم ها را در كنار لغو تحریم ها دنبال می كنیم.

رئیس جمهور صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حكام آژانس با محوریت كشورهای غربی و آمریكا را بسیار ناشایست و نامناسب توصیف كرد و اظهار داشت: اینكه وسط مذاكره پیشنهاد كنند در شورای حكام علیه ملت ایران قطعنامه صادر شود، آن هم در شرایطی كه همه همكاری های لازم با آژانس انجام شده است، بسیار ناشایست بود و اعلام كردیم كه در روند مذاكرات مشكل ایجاد می كند.

آیت الله رئیسی در ارتباط با سفر آقای بورل با اشاره به اینكه بنای بر تعطیلی مذاكرات نداریم، تصریح كرد: بارها گفتیم كه این قطعنامه ها نمی تواند ایران را نسبت به مواضعش وادار به عقب نشینی كند. مواضع عزتمندانه و مذاكرات عزتمندانه برای پیگیری خواست ملت بزرگ ایران كه استفاده از حقوق حقه خودش است، از سوی دولت پیگیری می شود و در نشست هایی كه با آقای بورل داشتند هم مورد تأكید قرار گرفت.

گام های خوبی برای سرمایه گذاری در كشور برداشته شده است

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره اینكه آیا خبر امیدبخشی درباره تجارت خارجی، ارتباطات بین المللی و سرمایه گذاری جدید در كشور دارید؟ خاطرنشان كرد: گفتیم كه كار عادلانه كردن یارانه ها در روند اصلاحات اقتصادی گام مقدماتی است. گام هایی را باید در جهت رشد اقتصادی برداریم. رشد اقتصادی 2 پایه اساسی دارد، یك افزایش سرمایه گذاری، دوم افزایش بهره وری.

دكتر رئیسی با بیان اینكه باید سرمایه گذاری داخلی و خارجی انجام شود و این كار دنبال می شود، گفت: بخشی از سرمایه گذاری مربوط به شركت های بزرگ ایرانی است. شركت های تولیدی بزرگ در كشور داریم كه اینها گردش مالی بالایی دارند و می توانند سرمایه گذاری داشته باشند. اینها به عنوان پیشران كار اقتصادی با هم یك مجموعه منسجم شدند و 17 میلیارد دلار سرمایه گذاری در كشور خواهند كرد.

رئیس جمهور افزود: بخش دوم بانك ها هستند. بانك ها با هم منسجم شدند و در كنار هم قرار گرفتند تا بتوانند نقدینگی را به طرف تولید هدایت كنند و كار ماندگاری در ارتباط با سرمایه گذاری انجام دهند. سرمایه گذاری در میدان آزادگان كاری است كه مجموعه بانك ها قبول كردند كه این كار را دنبال كنند.

آیت الله رئیسی اظهار داشت: گام سوم مربوط به بخش خصوصی است. با بخش خصوصی جلسات متعددی داشتیم و كار خوبی با بخش خصوصی دنبال می شود تا در همه حوزه ها، بخش خصوصی را به میدان بیاوریم و آنها در حوزه های مختلف بویژه در پروژه های نیمه تمام سرمایه گذاری داشته باشند و این بخش دیگری از سرمایه گذاری های لازم در مسیر تحقق رشد 8 درصدی است.

رئیس جمهور بخش چهارم سرمایه گذاری ها را مربوط به نهادهای انقلاب اسلامی دانست و تصریح كرد: این نهادها ظرفیت های خوبی دارند و می توانند سرمایه گذاری خوبی در كشور داشته باشند. لذا از 4 حوزه داخلی كار سرمایه گذاری آغاز شده است. زمینه های سرمایه گذاری خارجی هم كاملاً فراهم شده است و باب سرمایه گذاری در كشور كاملاً باز است تا بتواند مشكلات اساسی ما را در حوزه اقتصادی حل كند.

همه دستگاهها موظف هستند اجرای قانون جوانی جمعیت را دنبال كنند

دكتر رئیسی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: در قانون جمعیت، دستگاه های مختلفی مسئولیت پیدا كردند كه كار را دنبال كنند. ما هم ستاد تشكیل دادیم و دبیر ستاد موظف است كه اجرای مصوبات را دنبال كند.

رئیس جمهور با بیان اینكه مسایل فرهنگی بسیار در افزایش جمعیت نقش دارد، افزود: اینكه جوان ها ترغیب به ازدواج، بچه دار شدن و تربیت بچه هایشان شوند، اینها نیازمند این است كه ساز و كارهایش كاملاً فراهم شود. از مسایل مهمی كه در جامعه باید دنبال شود مسایل فرهنگی است. مسئولین فرهنگی دنبال كنند كه این فرهنگ در جامعه رشد كند.

آیت الله رئیسی با اشاره به هجوم فرهنگ های بیگانه و تشویق جوانان به ازدواج نكردن و فرزند نداشتن یا داشتن فرزند كمتر اظهار داشت: این آسیبی است كه امروز دنیا را تهدید می كند. دیروز در سخنرانی در اجلاس بریكس پلاس به بحران خانواده اشاره كردم. امروز بحران خانواده از بحران های مهم است.

رئیس جمهور تصریح كرد: همه دستگاهها موظف هستند اجرای قانون جوانی جمعیت را دنبال كنند. ما هم به عنوان مسئول انشاءالله تا حصول نتیجه كار را دنبال می كنیم كه این قانون با همه ابعادش اجرا شود. این قانون یك بعد ندارد و تمام ابعاد آن باید مورد توجه و تاكید قرار بگیرد تا بتوانیم شاهد یك تغییر محسوس در زمان و مدت كوتاه باشیم.

دغدغه ما این است هم زندگی حقوق بگیران خوب اداره شود و هم بتوانیم هزینه ها را مدیریت كنیم

دكتر رئیسی در ادامه سخنان خود با اشاره به درخواست آحاد مختلف از معلمان و بازنشستگان تا كاركنان دولت و كاگران نسبت به حقوق و دستمزد خاطرنشان كرد: عموما افراد خودشان را با كاركنان دستگاهها و ادارات دیگر مقایسه می كنند و می گویند تحصیلات ما یكی است، چرا او آنقدر دریافتی دارد و من اینقدر دریافتی؟ این اشكالی است كه وجود دارد.

رئیس جمهور ادامه داد: بنده اعلام كردم، وعده دادم و تاكید كردم كه حتما باید پرداخت عادلانه در كشور صورت بگیرد تا شاهد بی عدالتی ها نباشیم. یكی از نظام هایی كه باید در كشور متحول شود نظام پرداخت است. بعضی از عزیزان تصور می كنند بنده اطلاع ندارم! بنده از شرایط و وضعیت اطلاع دارم و می دانم تفاوت ها را بعضاً؛ دنبال رفع این تفاوت های نابحق هستیم.

آیت الله رئیسی گفت: ما به خواست عزیزان مان توجه داریم و حتما می خواهیم حقوق معلمان و بازنشستگان، حقوق كاركنان و عموما كارگران، حقوق همه اقشار و همه اقشار مختلف عادلانه باشد. البته باید توجه داشته باشند كه نگاه ما به عنوان دولت به كل حقوق بگیران است. عزیزی كه در یك قشر فقط به صنف و قشر خودش توجه دارد، ما به همه ملت ایران توجه داریم.

رئیس جمهور همچنین درباره تغییر وضعیت كاركنان در دستگاه ها اظهار داشت: این موضوع در دستور كار دولت و مجلس است، منتها باید این به نحوی دقیق صورت بگیرد كه شاهد افزایش هزینه نباشیم. بارها همه تاكید كردند دولت نباید دولت پرهزینه ای باشد، نباید هزینه های دولت را افزایش بدهیم.

دكتر رئیسی افزود: اگر هزینه دولت افزایش پیدا كند شاهد آثار تورمی خواهیم بود. می خواهم به اقشار مختلف عرض كنم موضوع و حقوق و دستمزد و دریافتی تان همه شما عزیزان مورد توجه است. دولت اول به دنبال عادلانه كردن نظام پرداخت است و دوم به همه اطراف قضیه توجه دارد.

رئیس جمهور تصریح كرد: دغدغه ما این است كه هم زندگی یك كارمند، یك معلم، یك استاد و یك كارگر خوب اداره شود و هم از طرف دیگر بتوانیم هزینه ها را مدیریت كنیم. اگر ما مدیریت منابع و مصارف را كردیم می توانیم تورم را كنترل كنیم. لذا توجه به رفع مشكل عزیزان همواره مورد توجه دولت بوده و خواهد بود و ما به هیچ عنوان راضی نمی شویم كه یك ریال نسبت به حقوق حقه هیچ قشری خدای ناكرده كم گذاشته شود و ظلمی به كسی شود.

آیت الله رئیسی با تشكر از خبرنگاران و رسانه ها گفت: اگر زمانی انتقادی به دولت كردند، نكته ای گفتند بدانند كه ما رنجیده خاطر نمی شویم. خصوصا اگر انتقاد از درِ انصاف باشد و با پیشنهاد مشخص باشد، حتما مورد استقبال ما است. ما بنا داریم در دولت مان صادق الوعد باشیم. وقتی می گوییم دولت مردمی، هم دعاهای مردم برای ما مغتنم است و هم انتقادات عزیزان برای ما مغتنم خواهد بود.
منبع خبر:
سلامت
   تاریخ: ۰۹:۲۷ - ۰۵/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۱