دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

خراسان جنوبی و خلا نبود مركز درمان در نقاط روستایی و شهری دور افتاده
 
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی گفت: گاهی بی برنامگی در حوزه مبارزه با مواد مخدر و همچنین نبود مراكز درمان در نقاط روستایی و شهری دور افتاده از مهم ترین مشكلات در راستای مبارزه با مخواد مخدر است.
خراسان جنوبی و خلا نبود مركز درمان در نقاط روستایی و شهری دور افتاده محمدرضا حسنی مقدم در گفت وگو با ایسنا اظهار كرد: از ابتدای سال جاری بیش از 50 درصد كاهش كشفیات مواد مخدر نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته ایم.

وی با بیان اینكه طی این هفته بیش از 300 عنوان برنامه در استان اجرایی می شود، افزود: 86 مركز درمان اعتیاد در استان مركز درمان اعتیاد در استان فعال هستند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی با بیان اینكه در سال جاری 10.5 تن مواد مخدر در استان كشف شده است، تصریح كرد: 14 هزار و 850 نفر در این مراكز تحت درمان هستند.

وی با بیان اینكه 38 سمن با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی همكاری دارند، اظهار كرد: كشفیات به سمت خرد شدن رفته كه كار مقابله با آن سخت تر خواهد شد.

حسنی مقدم با بیان اینكه نداشتن مراكز درمان در نقاط روستایی و نقاط شهری دور افتاده یكی از مهم ترین مشكلات است، اظهار كرد: طی سال گذشته دو میلیارد و 200 میلیون تومان از سمت شورای هماهنگی برای بحث درمان مراكز پرداخت شد.

وی با بیان اینكه همچنین توقیف وسایل نقلیه قاچاقچیان نسبت به سال قبل 48 درصد كاهش داشته است، افزود: در زمینه دستگیری قاچاقچیان در سال جاری بیش از 18 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته كاهش داشته ایم.

خراسان جنوبی و خلا نبود مركز درمان در نقاط روستایی و شهری دور افتاده

افزایش 10 برابری قیمت مواد مخدر

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی با بیان اینكه از ابتدای امسال 200 معتاد متجاهر در مراكز مجری تبصره 2 ماده 16 پذیرش شدند و مركز ماده 16 با كمك بهزیستی استان تا 15 تیرماه راه اندازی خواهد شد، تصریح كرد: سال گذشته بیش از 528 معتاد متجاهر در سطح استان جمع آوری و ساماندهی شدند و در مراكز تبصره 2 ماده 16 تحت درمان قرار گرفتند.

حسنی مقدم ادامه داد: افزایش 10 برابری قیمت مواد مخدر، باعث كاهش مصرف در استان شده است كه باعث شده محموله های مواد مخدر به صورت خرد وارد استان شوند این امر نیز خود می تواند یك آسیب باشد چرا كه افراد به سمت مواد مخدر صنعتی و روانگردان می روند كه آسیب آن به مراتب بالاتر است.

وی بیان كرد: هم اكنون نرخ عمومی شیوع اعتیاد در خراسان جنوبی 3.78 درصد بوده و از نظر توزیع جمعیتی، حدود 20 هزار نفر از جمعیت استان درگیر مصرف مواد مخدر هستند كه از این تعداد 20 درصد را بانوان و مابقی را آقایان تشكیل می دهد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی ادامه داد: برای اشتغال بهبودیافتگان مواد مخدر، سال گذشته حق بیمه بهبودیافتگانی كه توسط سمن ها بكارگیری شدند پرداخت شده است.

وی با بیان اینكه طبق تحقیقات استانی هم اكنون بیش از 70 درصد كودكانی كه بهبود پیدا می كنند، به اعتیاد برنمی گردند، افزود: اگر چرخه بعد از درمان افراد بهبودیافته به طور كامل اجرایی شود، بیش از 50 درصد آنها مجدد به سمت اعتیاد بازگشت نخواهند داشت.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی با بیان اینكه كاهش سن مصرف كنندگان مواد مخدر در جهان و در كشور بسیار نگران كننده است، ادامه داد: در رابطه با بحث درمانی، پیشگیری و فرهنگی نیاز به كمك هایی داریم كه دستگاه های اجرایی باید در این زمینه ورود پیدا كنند تا بحث های آزاردهنده در جامعه را كاهش دهیم.

وی با بیان اینكه مصرف مواد مخدر در استان به سمت مواد مخدر صنعتی می رود و این نگران كننده است، افزود: رویكرد درمان و پیشگیری رویكرد مهمی است كه با همكاری دستگاه های اجرایی به آن با عمق بیشتری خواهیم پرداخت.

حسنی مقدم از بی برنامگی در برخی شهرستان های خراسان جنوبی با وجود اینكه شهرستان های مهمی در حمل و جابجایی مواد مخدر هستند انتقاد و بیان كرد: مواد مخدر به عنوان پایه آسیب های اجتماعی است و باید هم ارز كرونا به آن توجه كرد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۹:۱۷ - ۰۵/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۲