دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

هزارتوی اعتیاد در زنان
 
یك كارشناس پیشگیری از آسیب های اجتماعی گفت:اعتیاد زنان تبعات جبران ناپذیری در پی دارد،به طوری كه می تواند باعث تزلزل در بنیان خانواده و حتی نسل های آینده ایجاد كند زیرا معمولا زنان نقش بیشتری در رفتار و الگوپذیری فرزندان دارند.
هزارتوی اعتیاد در زنان سحر كیا با اشاره به اینكه هر نوع وابستگی به نوعی اعتیاد قلمداد می شود ودر تعریف اعتیاد متغیر وابستگی را می توانیم مدنظر داشته باشیم، اظهاركرد: ضمن اینكه بحث اعتیاد به مواد مخدر هم به نوعی وابستگی محسوب می گردد قاعدتا مواد مخدر به دو دسته صنعتی و سنتی تقسیم می گردد و این امر می تواند به عنوان چالش اقتصادی و اجتماعی محسوب شود.

وی با بیان اینكه این چالش ها بسته به فرهنگ و جامعه مورد توجه قرار می گیرد، تصریح كرد: در طول تاریخ بررسی ها پیرامون مواد مخدر بیشتر مربوط به طیف مردانه بوده است، اما در قرون اخیر و با پیشرفت تكنولوژی و رفتن به سوی جامعه مدرن می توان گفت كه زنان میل بیشتری به مصرف مواد مخدر دارند.

این كارشناس پیشگیری از آسیب های اجتماعی یادآورشد: زنان ما نیمی از جامعه را تشكیل می دهند و در جامعه ما به عنوان ركن مهم نهاد خانواده به حساب می آیند و می توانند مادران آینده باشند.

وی افزود:اعتیاد به مواد مخدر در زنان یكی از عوامل مهم در كاهش سلامت اجتماعی است و اگر بخواهیم از بعد روانشناسی نگاه كنیم بروز این ناهنجاری ها باعث می شود كه مهارت ارتباطی افراد كاهش پیدا كند كه قطعا لطمهً های روحی روانی بسیار سختی را بر فرد ایجاد میكند كه در جامعه چالش های جدی ایجاد خواهد كرد.

كیا خاطرنشان كرد:یكی از علل اعتیاد در زنان رشد نیافتن مهارت های لازم برای توفیق در زندگی (ورود ناگهانی از كودكی به بزرگسالی) است،فقدان شایستگی فردی برای كسب پایگاه شغلی،احساس بازنده بودن در رقابتهای شغلی و به دنبال آن، احساس ناتوانی در نیل به موفقیت، احساس ناامنی، ناعادلانه دانستن نظام اجتماعی، احساس خشم و بی اعتمادی در خانه، محل كار و مدرسه نیز در گرایش زنان به اعتیاد و مواد مخدر می تواند نقش داشت باشد.

این كارشناس اظهار كرد:اعتیاد نه تنها فرد و خانواده ای او را متاثر می سازد بلكه جامعه را نیز متاثر ساخته و باعث افزایش ناهنجاری های اجتماعی می شود؛قتل، سرقت، و سایر جرایم اجتماعی با اعتیاد رابطه ی مستقیم دارد و افراد متعاد بیشتر مرتكب اینگونه جرایم می شوند.

وی تاكید كرد: اگر زنی در خانواده دچار اعتیاد شود بی شك بنیان های آن خانواده از هم می پاشد و طلاق،فحشا و مسائلی از این دست لطمات جبران ناپذیری را به زنان تحمیل خواهد كرد،زنان معتاد به دلیل نداشتن شرایط روحی متعادل، نمی توانند رفتار خود را با كودكان شان كنترل كنند و در بیشتر اوقات با كودكان رفتار همراه با خشونت دارند و نمی توانند مادران خوبی باشند.

این كارشناس یادآورشد:هرچند نسبت آمار گرایش زنان به اعتیاد به نسبت مردان كمتر است اما نباید فراموش كرد میزان رشد و گرایش زنان به مصرف مواد روند پرشتابی به خود گرفته و بعید نیست اگر برنامه های بازدارنده تدوین نشود در سال های آینده تعداد معتادان زن برابر با معتادان مرد شده و یا از آنها پیشی بگیرد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۰:۰۱ - ۰۲/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۱