دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

استفاده از بخش غیردولتی برای توسعه مراكز نگهداری كودكان كار و خیابان
 
تهران - ایرنا - مدیركل امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی كشور با اشاره به اقدام بهزیستی برای توسعه مراكز نگهداری كودكان كار و خیابان گفت: در این زمینه یك دستورالعملی آماده شده است تا برای توسعه این مراكز از ظرفیت بخش غیردولتی استفاده كنیم.
استفاده از بخش غیردولتی برای توسعه مراكز نگهداری كودكان كار و خیابان تهران - ایرنا - مدیركل امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی كشور با اشاره به اقدام بهزیستی برای توسعه مراكز نگهداری كودكان كار و خیابان گفت: در این زمینه یك دستورالعملی آماده شده است تا برای توسعه این مراكز از ظرفیت بخش غیردولتی استفاده كنیم.

محمود علیگو در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 31 مركز شبانه روزی نگهداری كودكان كار و خیابان و 67 مركز حمایتی آموزشی كودك و خانواده روزانه در كشور فعالیت دارند و چون این مراكز دولتی هستند و امكان توسعه به دلیل كمبود بودجه و نیروی انسانی وجود ندارد در سازمان بهزیستی كشور تدبیر شد و چون ماده 26 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت به ما اجازه راه اندازی موسسه می دهد، دستورالعملی برای ایجاد مراكز كودكان در معرض آسیب با كمك بخش غیردولتی آماده شد.

وی اظهارداشت: این دستورالعمل به استان ها ابلاغ شده است كه اگر كمبودی در زمینه ظرفیت شبانه روزی نگهداری كودكان كار و خیابان احساس كردند از ظرفیت بخش غیردولتی استفاده كنند.

علیگو یادآور شد: براساس ماده 26 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، سازمان بهزیستی كشور موظف است پس از بررسی های كارشناسی برای متقاضیان فعالیت در امور تأسیس مهدهای كودك، تأسیس مراكز نگهداری شبانه روزی كودكان بی سرپرست و خیابان، تأسیس خانه سلامت دختران و زنان، تأسیس مجتمع ها و مراكز خدمات بهزیستی، تأسیس كلینیك و اورژانس های مددكاری اجتماعی، تأسیس مراكز خدمات مشاوره ای اجتماعی و تأسیس مراكز توانبخشی معلولین پروانه فعالیت صادر كند.

به گفته وی، بهزیستی همچنین می تواند برای تأسیس مراكز حرفه آموزی معلولان، تأسیس مراكز توانبخشی و نگهداری سالمندان، تأسیس مراكز توانبخشی و درمانی بیماران روانی مزمن، تأسیس مراكز خدمات مشاوره ژنتیك، تأسیس مراكز درمانی و بازتوانی معتادان و تأسیس انجمن ها و مؤسسات غیر دولتی و خیریه كه در راستای اهداف سازمان بهزیستی كشور فعالیت می كنند، پروانه فعالیت صادر كند.

وی اظهار داشت: بهزیستی طبق این ماده قانونی مجاز است در مقابل صدور پروانه برای آن تعداد از فعالیت هایی كه جنبه انتفاعی دارند براساس تعرفه ای كه توسط سازمان بهزیستی كشور تعیین و به تصویب هیأت وزیران می رسد، وجوهی را به عنوان هزینه صدور یا تمدید پروانه فعالیت دریافت و به حساب درآمد عمومی كشور (نزد خزانه داری كل) واریز كند. همه ساله معادل وجوه واریزی از محل ردیف اعتباری كه در قوانین بودجه سالانه پیش بینی می شود در اختیار سازمان یادشده قرار می گیرد تا برای نگهداری و اداره مراكز تحت پوشش خود هزینه كند.

به گزارش ایرنا، براساس آمار بهزیستی بالغ بر 14 هزار كودك در مجموعه فعالیت های مرتبط با حوزه كودكان كار سازماندهی شده اند همچنین بیش از 80 درصد كودكان كار و خیابان از اتباع هستند.

برچسب ها
- مراكز بهزیستی
- اورژانس اجتماعی
- كودكان كار
- سازمان بهزیستی كشور
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۲۳ - ۰۷/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۲۹