دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

دیسك گردن چیست؟ علائم و روش های درمان كاربردی
 
تا به حال برای شما هم پیش آمده است كه دچار دردهای در ناحیه گردن و یا گاها كمر شوید و اغلب فكر می كنید از خستگی یا فشار كاری زیاد است اما بعد از مدتی كه به شكل روتین روزانه درآمده و كلافه تان كرده چه می كنید؟ در صورتی كه دردها بطور مداوم تكرار شوند ممكن است دیسك گردن و یا هرچیز دیگری باشد.
تا به حال برای شما هم پیش آمده است كه دچار دردهای در ناحیه گردن و یا گاها كمر شوید و اغلب فكر می كنید از خستگی یا فشار كاری زیاد است اما بعد از مدتی كه به شكل روتین روزانه درآمده و كلافه تان كرده چه می كنید؟ در صورتی كه دردها بطور مداوم تكرار شوند ممكن است دیسك گردن و یا هرچیز دیگری باشد.

دیسك گردن چیست؟ علائم و روش های درمان كاربردی
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا زندگی، مهره های ستون فقرات شما از 33 استخوان تشكیل شده است كه به هم قفل می شوند تا ستون فقرات شما را تشكیل دهند. هر مهره با توجه به موقعیت ش در ستون فقرات شماره گذاری و دسته بندی می شود. از بالا به پایین، نواحی گردن، قفسه سینه، كمر، ساكروم و دنبالچه هستند.

صرف نظر از این كه مهره ها در كجا قرار دارند، بین هر مهره یك دیسك بین مهره ای وجود دارد. این دیسك بالشتكی در بین هر مهره قرار می گیرد و از مالیدن استخوان ها به یكدیگر جلوگیری می كند. دیسك بین مهره ای از حلقه و یك هسته ساخته شده است. هسته پر از ژل است و اگر زمانی از فتق دیسك شنیدید، این ژل است كه از دیسك بیرون زده و باعث درد می شود.

در صورتی كه دچار درد دائم در نواحی گردن می شوید بهترین كار مراجعه به دكتر متخصص ارتوپد است. این دكتر پس از بررسی دقیق می تواند علت درد شما را تشخیص داده و مراحل درمان را آغاز كند. در صورتی كه درد شما دائمی نیست اما نیاز به مشورت با دكتر دارید بهتر است از طریق مشاوره آنلاین با دكتر متخصص ارتوپد مشكل خود را بیان كنید و از راهنمایی دكتر بهره مند شوید.

نقش دیسك ها در بدن

دیسك ها بالشتك های غضروفی هستند كه بین استخوان های پشتی (مهره ها) قرار گرفته اند كه ستون فقرات شما را تشكیل می دهند. آن ها از یك مركز ژل مانند و غنی از آب ساخته شده اند كه توسط یك حلقه بیرونی فیبری سخت محافظت می شود. در حالی كه مهره ها شما را به حالت عمودی نگه می دارند و از نخاع محافظت می كنند، دیسك ها در حین حركت بدن، ضربه های وارده به ستون فقرات را جذب می كنند. دیسك ها نزدیك به اعصاب نخاعی بزرگ قرار می گیرند زیرا اعصاب مانند شاخه های درخت از نخاع خارج می شوند.

از آن جایی كه اعصاب بسیار حساس هستند، فتق دیسك (پارگی)، می تواند به عصب فشار وارد كند و درد زیادی ایجاد كند. در برخی موارد، خود مواد دیسك می تواند به عنوان یك محرك شیمیایی نسبت به اعصاب عمل كند. در موقعیت های جدی تر، دیسك می تواند روی نخاع شما فشار بیاورد و باعث ضعف و نیاز به جراحی فوری شود.

انواع دردهای دیسك گردن

هفت دیسك در ناحیه گردن وجود دارد. گردن فشار چرخشی بیشتری نسبت به سایر نواحی مانند ناحیه قفسه سینه (وسط پشت) دریافت می كند تا بتواند حركات سر را فعال كند. بنابراین، ستون فقرات گردنی شما بیشتر در معرض آسیب دیسك است.

ضربه یا ساییدگی ساده كه با افزایش سن مشاهده می شود، می تواند باعث تعدادی از مشكلات رایج دیسك شود. درد ناشی از آسیب دیسك با تركیبی از موارد زیر شروع می شود:

آسیب عصبی: دیسك آسیب دیده به عصب فشار می آورد و باعث ایجاد درد در یك الگوی خاص در پایین بازو می شود.

التهاب: زمانی ایجاد می شود كه مركز ژل مانند دیسك نشت كند و اعصاب مجاور را تحریك كند. این می تواند پس از پارگی دیسك یا پس از برآمدگی دیسك اتفاق بیفتد.

اسپاسم عضلانی: درد در نتیجه سفت شدن عضلات در ناحیه آسیب دیده شروع می شود.

فتق دیسك گردن چیست؟

قسمت گردن، ستون فقرات از هفت استخوان (مهره) ساخته شده است كه توسط دیسك های بالش مانند از هم جدا شده اند. این دیسك ها مانند ضربه گیر برای سر و گردن هستند. آن ها استخوان ها را در كنار هم به صورت منظم و نرم نگهداری می كنند و اجازه می دهند سر و گردن خم شود. عارضه بیرون زدگی دیسك گردن به درد در این قسمت گردن از ستون فقرات اشاره دارد. این دیسك ها ممكن است پاره و باعث شود مایع داخل به اعصاب اطراف گردن فشار بیاورد. برای برخی، جراحی جایگزینی دیسك با دیسك مصنوعی ممكن است یك گزینه درمانی مناسبی به شمار آید.

گردن درد و علائم ناشی از فتق دیسك مشكلات رایج بسیاری از بزرگسالان است. گردن از ساختارهای آناتومیك مختلفی از جمله: ماهیچه ها، استخوان ها، رباط ها و مفاصل تشكیل شده است. هر یك از این ساختارها دارای پایانه های عصبی هستند كه می توانند مشكلات دردناك را هنگام بروز تشخیص دهند.

دیسك گردن چیست؟ علائم و روش های درمان كاربردی

مواد هسته پر از ژل از طریق پارگی در حلقه دیسك خارج شده و عصب نخاعی را فشرده می كند.

علائم دیسك گردن

فتق دیسك در گردن می تواند باعث درد گردن، درد شدید بازو، درد شانه و بی حسی یا گزگز در بازو یا دست شود. كیفیت و نوع درد می تواند متفاوت باشد از مبهم، دردناك و دشوار به موضع گیری تا تیز، سوزش، و به راحتی قابل تشخیص است. درد در بازوها و هم چنین گردن معمولا اولین علامتی است كه ریشه های عصبی شما به دلیل مشكلی در گردن شما تحریك شده است. علائمی مانند: بی حسی، سوزن سوزن شدن و به ویژه ضعف در عضلات بازوها، علائم هشداردهنده ای هستند كه ممكن است مشكل شما جدی تر باشد. ضعف در بازوها نشانه قطعی این است كه باید در مورد گردن درد خود به پزشك مراجعه كنید.

علل بروز دیسك گردن

بسیاری از دلایل شامل تغییرات دژنراتیو طبیعی در دیسك ها با افزایش سن است. وضعیت بدنی نامناسب و كار سخت با روش های ضعیف بلند كردن بدن ممكن است این تغییرات را بدتر كند. دیسك ها به آرامی فرسوده می شوند، كمتر چاق و صاف می شوند. وقتی فضای دیسك به اندازه ای باریك می شود كه مهره ها به هم ساییده می شوند، لبه های مهره ها دچار ساییدگی و پارگی می شوند. سپس، خارهای استخوانی ایجاد می شوند كه ممكن است شروع به فشار بر روی نخاع یا ریشه عصبی كنند. با تحریك عصب، درد، گزگز، بی حسی یا ضعف ممكن است رخ دهد.

تغییرات یا ضربه های مشابه ممكن است غضروف سخت اطراف هر دیسك را تركاند. مواد دیسك ممكن است به داخل كانال نخاع برآمده (فتق) شده و طناب نخاعی یا ریشه عصبی را فشار دهد (فشرده كند).

عوامل متعددی خطر فتق دیسك را افزایش می دهند:

انتخاب های سبك زندگی مانند: استفاده از تنباكو، عدم ورزش منظم و تغذیه ناكافی به طور قابل توجهی به سلامت دیسك كمك می كند.

با بالا رفتن سن بدن، تغییرات طبیعی بیوشیمیایی باعث خشك شدن تدریجی دیسك های بین مهره ای می شود كه بر استحكام و انعطاف پذیری دیسك تأثیر می گذارد.

افرادی كه اضافه وزن دارند یا چاق هستند نسبت به افرادی كه وزن مناسبی دارند بیشتر در معرض خطر فتق دیسك قرار دارند.

افرادی كه از نظر فیزیكی مشاغل سختی دارند كه شامل بلند كردن اجسام سنگین است نیز بیشتر در معرض خطر فتق دیسك هستند.

افرادی كه سابقه خانوادگی فتق دیسك دارند، بیشتر از افرادی كه این بیماری را ندارند، دچار فتق دیسك می شوند.

افرادی كه سیگار می كشند به طور قابل توجهی در معرض خطر ابتلا به فتق دیسك هستند.

فتق دیسك ممكن است برای هر فردی در هر سنی اتفاق بیفتد، اما در بزرگسالان جوان تا میانسالی كه بیش از حد بدن خود كار می كنند، شایع است.

اگر فكر می كنید كه در معرض خطر ابتلا به فتق دیسك هستید، مهم است كه با یك متخصص پزشكی تماس بگیرید. ممكن است بتوانید با فعال ماندن، ترك سیگار و حفظ وزن در سطح سالم، خطر ابتلا به فتق دیسك را كاهش دهید.

چه زمانی باید به پزشك مراجعه كرد؟

اگر فكر می كنید كه فتق دیسك دارید، مهم است كه در اسرع وقت به پزشك مراجعه كنید. هر چه زودتر این عارضه تشخیص داده شود، سریع تر درمان می شود و زودتر می توانید كیفیت زندگی خود را بهبود ببخشید.

چگونگی تشخیص دیسك گردن

پس از یك شرح حال كامل و معاینه عصبی، متخصص درد می تواند درد شما را تا سطح خاصی در ستون فقرات ردیابی كند. پزشك شما به دنبال ضعف، تغییر در رفلكس ها و از دست دادن احساس در پوست گردن، و انگشتان شما خواهد بود. از تست های تصویربرداری برای تایید یافته های امتحان استفاده خواهد شد.

آزمایشات برای درد گردن

اشعه ایكس

تصویربرداری اولیه برای ارزیابی نواحی استخوانی ستون فقرات شما.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

از یك میدان مغناطیسی قوی برای ایجاد تصویری دقیق از ستون فقرات شما از جمله نخاع و ریشه های عصبی استفاده می كند.

توموگرافی كامپیوتری (CT)

اشعه ایكس از زوایای مختلف تصاویر مقطعی (برشی) از ستون فقرات شما ایجاد می كند.

سی تی میلوگرام

یك آزمایش پیشرفته كه در آن پزشك در طی سی تی اسكن رنگ را به مایع نخاعی شما تزریق می كند. نشان می دهد كه در آن فشار روی نخاع یا اعصاب وجود دارد.

تست های عصبی

الكترومایوگرام و مطالعات هدایت عصبی میزان حركت سیگنال های الكتریكی در طول اعصاب را اندازه گیری می كنند تا آسیب را پیدا كنند.

درمان دیسك گردن

بسته به شدت بیماری شما، پزشك ممكن است چند گزینه درمانی را توصیه كند. برای جابجایی جزئی دیسك، اغلب برای تعیین این كه آیا علائم فروكش می كنند یا خیر، استراحت پیشنهاد می شود. اگر علائم پس از یك دوره استراحت تجویز شده از بین نرفت، ممكن است نیاز به توانبخشی از طریق فیزیوتراپیست باشد. كشش ستون فقرات كه به عنوان كشش شناخته می شود، می تواند توسط فیزیوتراپ برای كاهش تنش روی دیسك بین مهره ها انجام شود.

عمل جراحی دیسك گردن

اگر درد و علائم با وجود درمان های غیر جراحی به تدریج تشدید شوند، ممكن است جراحی ستون فقرات گردنی توصیه شود. اگر فتق دیسك نخاع را فشرده می كند (یعنی میلوپاتی)، ممكن است جراحی لازم باشد. هدف از جراحی ستون فقرات برداشتن فشار اعصاب است كه فتق دیسك را فشرده می كند. متداول ترین روش دیسككتومی است یا برداشتن جزئی یا كامل دیسك آسیب دیده، این جراحی معمولاً از جلوی گردن انجام می شود (به نام دیسككتومی قدامی).

گاهی لازم است با برداشتن بخشی از لامینا از پشت به فتق دیسك دسترسی پیدا كرد. یك صفحه استخوانی كوچك كه كانال نخاعی را می پوشاند. نام این روش لامینكتومی (لامینكتومی خلفی) است. اغلب، هر یك از این روش ها را می توان با حداقل تهاجم و گاهی اوقات در یك مركز جراحی ستون فقرات سرپایی انجام داد. برای برخی از بیماران، جایگزینی دیسك مصنوعی یك گزینه جراحی است.

بهبودی پس از تعویض دیسك گردن

درست پس از جراحی تعویض دیسك گردن، بیماران ممكن است كمی درد، ناراحتی یا اسپاسم عضلانی گردن را تجربه كنند. خوشبختانه، این به زودی محو خواهد شد و بیماران احتمالاً از تسكین درد بازو و گردن خود لذت خواهند برد. به آن ها دستور داده می شود كه ناحیه برش خود را تمیز و خشك نگه دارند و از رانندگی، بلند كردن وسایل سنگین، رانندگی و سیگار كشیدن خودداری كنند. در بسیاری از موارد، فیزیوتراپی و داروهای مسكن را توصیه می كند. اگرچه اكثر بیماران تنها به یك هفته تا 10 روز مرخصی از كار نیاز دارند، اما آن هایی كه از نظر فیزیكی مشاغل سختی دارند ممكن است نیاز به 6 هفته مرخصی داشته باشند.

درمان غیر جراحی دیسك گردن

چندین روش غیر جراحی برای درمان دیسك گردن وجود دارد، از جمله:

استراحت و بی حركتی گردن

داروها

فیزیوتراپی

درمان تزریق استروئید اپیدورال

استفاده از درمان های غیر جراحی به عنوان استاندارد مراقبت از عصب تحت فشار در گردن با شواهد علمی مختلفی پشتیبانی می شود. مطالعات متعدد نشان داده اند كه دیسك گردن را معمولاً با گذشت زمان و بدون نیاز به جراحی بهبود می یابد. یك تحقیق، یافته های بیش از 1200 مطالعه منتشر شده قبلی در مورد فتق دیسك گردن را كه بدون جراحی درمان می شوند، خلاصه كرد.

این نشان داد كه اكثریت قریب به اتفاق بیماران در طول دو تا سه سال نتایج و علائم خوبی داشتند. 13 مطالعات دیگر روی بیمارانی كه تحت درمان غیر جراحی قرار گرفته اند نشان داده است كه فتق دیسك قابل مشاهده در MRI در اسكن های مكرر پس از مدتی كاهش می یابد. اگرچه مطالعات متعدد نتایج خوبی را در درمان های غیرجراحی نشان دادند، اما مطالعات بسیار كمتری وجود دارد كه به طور قطعی از استفاده از درمان فشرده تر با تزریق استروئید اپیدورال به عنوان دلیل اصلی بهبودی حمایت می كند.

بسیاری از مطالعات نتایج خوبی را با استفاده از روش تزریق استروئید اپیدورال در بیمارانی كه به درمان های اولیه پاسخ نمی دهند، گزارش كرده اند. اما مطالعات كامل با تعداد بسیار زیادی از بیماران كه از روش های تصادفی سازی و پیگیری خوب استفاده می كنند، به سادگی در دسترس نیستند. مطالعات جدید به اصلاح تكنیك های واقعی و ایمنی این روش ها كمك كرده است. این شامل انطباق گسترده تر استفاده از راهنمایی رادیولوژیك برای روش های تزریق، بهبود كیفیت ابزارهای تصویربرداری فلوروسكوپی، و توصیه هایی در مورد تكنیك های خاص برای خود روش ها است.

استراحت و بی حركتی گردن

در مرحله حاد این مرحله، ممكن است پرهیز از حركات تكراری گردن و هم چنین حركات سنگین یا بلند كردن سنگین مهم باشد. قسمت نرم گردنی اغلب برای محدود كردن حركت گردن و ایجاد آتل برای موقعیت راحتی در هنگام استراحت مفید است.

دارودرمانی

در صورت امكان، پزشك شما ممكن است داروهای ضد التهابی را تجویز كند، به خصوص در ابتدای مشكل. برخی از این بیماری هاا به تنهایی به داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) پاسخ می دهند، اما یك دوره كوتاه از داروهای كورتیكواستروئیدی خوراكی نیز اغلب تجویز می شود.

داروهایی كه شامل گاباپنتین و پرگابالین هستند اغلب برای تسكین علائم درد ناشی از رادیكولوپاتی استفاده می شوند. این داروها متفاوت از داروهای ضد التهاب عمل می كنند. (این داروها هم چنین، هرچند كمتر، برای بیمارانی كه از اختلالات تشنج رنج می برند استفاده می شود.) در برخی موارد، ممكن است موثرتر از سایر داروهای ضد درد باشند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپیست می تواند كشش متناوب را برای كمك به تسكین درد اعمال كند. اگر كشش مؤثر باشد، بیمار می تواند یك واحد كشش بخرد و به طور منظم كشش را در خانه انجام دهد. هنگامی كه درد كاهش می یابد، دامنه حركتی و تمرینات تقویتی می تواند به بازیابی تدریجی نواحی در گردن و شانه كه در اثر عدم استفاده و درد ضعیف شده اند، كمك كند.

درمان تزریق استروئید اپیدورال

در بسیاری از موارد، درمان های فوق برای رادیكولوپاتی بی اثر هستند. تزریق استروئید اپیدورال ممكن است برای بیمارانی مفید باشد كه نوع درد پایدار آن ها ممكن است نیاز به جراحی داشته باشد. یك روش تزریق اپیدورال ترانس فورامینال را می توان به صورت سرپایی با استفاده از فلوروسكوپی انجام داد.

یك متخصص آموزش دیده از اسكن MRI و معاینه فیزیكی برای شناسایی ناحیه مشكوك به آسیب استفاده می كند. تحت هدایت فلوروسكوپی، یك سوزن در بیشتر موارد تنها با بی حسی موضعی به ناحیه ای از عصب تحت فشار هدایت می شود. نحوه عملكرد آن به این صورت است، غشایی كه ستون فقرات و ریشه های عصبی را می پوشاند، دورا نامیده می شود. فضای اطراف دورا فضای اپیدورال است. تزریق اپیدورال داروی ضد التهابی را در فضای اپیدورال قرار می دهد تا التهاب ریشه های عصبی را كاهش دهد.

این درد را كاهش می دهد و امیدواریم به روند بهبودی كمك كند. تزریق ممكن است باعث تسكین دائمی شود، ممكن است باعث تسكین موقت درد برای چندین ماه در حالی كه آسیب یا علت اصلی در حال بهبود است، باشد. بسته به بیمار و علت رادیكولوپاتی، بهبود ممكن است بلافاصله یا ظرف دو هفته رخ دهد.

برخی از بیماران پس از یك بار تزریق پاسخ خواهند داد، اما برخی دیگر ممكن است به سه تزریق نیاز داشته باشند كه در طول یك دوره بهبودی یك تا سه ماهه پراكنده شوند. اكثر بیماران از یك برنامه تمرینی تدریجی كه به طور هم زمان با هدایت و نظارت فیزیوتراپیست انجام می شود، بهره مند می شوند.

دیسك گردن چیست؟ علائم و روش های درمان كاربردی

مدلی برای تزریق استروئید اپیدورال ترانس فوامینال از رادیكولوپاتی

بیشتر بخوانیم: جراحی تعویض شانه؛ ضرورت، چگونگی، شرایط و عوارض

بایدها و نبایدهای بعد از درمان دیسك گردن

هنگام نشستن و راه رفتن از وضعیت بدنی مناسب استفاده كنید.

همیشه هنگام سفر با وسیله نقلیه موتوری از كمربند ایمنی ببندید.

هنگامی كه در رختخواب دراز كشیده اید، یك بالش زیر سر و گردن خود قرار دهید.

ورزش های روزانه مورد تایید پزشك معالج خود را انجام دهید. به آرامی گردن خود را كشیده و خم كنید. وزن ایده آل خود را حفظ كنید.

اگر علائم شما بسیار بدتر شد یا ضعف جدیدی دارید، با درمانگر خود تماس بگیرید.

اگر در راه رفتن مشكل دارید، ضعف دارید، نمی توانید اندام خود را حركت دهید، یا كنترل روده یا مثانه خود را از دست می دهید، با پزشك خود تماس بگیرید.

آسیب به ستون فقرات گردنی خود را به حداقل برسانید. در ورزش های تماسی از لباس های محافظ استفاده كنید.

عادت نكنید كه گردن خود را بیرون بیاورید.

تا زمانی كه متخصص بگوید كه می توانید، به سركار خود برنگردید.

تا زمانی كه با درمانگر خود مشورت نكنید، فعالیت های شدید انجام ندهید.

تا زمانی كه بدون داروی ضددرد احساس درد نكردید، رانندگی را از سر نگیرید.

پیشگیری بهتر از درمان

بیماری دیسك یك بیماری مزمن و اغلب روندی آهسته است. احتمالاً بین اولین ته كمر درد و دیسك های بسیار خشك شده فاصله خواهید داشت. برای كاهش خطر یا پیشرفت می توان كارهای زیادی انجام داد.

سیگار را ترك كنید، یا بهتر است، شروع نكنید.

فعال باشید: ورزش منظم برای افزایش قدرت و انعطاف عضلاتی كه ستون فقرات را احاطه كرده و حمایت می كنند.

برای جلوگیری از فشار بر ستون فقرات و فتق دیسك خود، با مكانیك مناسب بدن بلند شوید

وزن بدن سالم را حفظ كنید، BMI بالا باعث ایجاد استرس های اضافی بر ستون فقرات می شود

مصرف الكل را كاهش دهید

از ویتامین ها و مكمل ها مانند: كلسیم، آهن و روی برای كمك به حفظ ساختار استخوانی سالم استفاده كنید.

چه كسی تحت تأثیر قرار می گیرد؟

فتق دیسك در افراد 30 تا 40 ساله شایع تر است، اگرچه افراد میانسال و مسن تر اگر درگیر فعالیت های بدنی شدید باشند كمی بیشتر در معرض خطر قرار دارند. تنها حدود 8 درصد از فتق دیسك ها در ناحیه گردن رخ می دهد.

بهبودی پس از جراحی دیسك گردن تا چند روز طول می كشد؟

در بیشتر موارد فتق دیسك گردن با گذشت زمان و درمان علامتی بهبود می یابد. این می تواند 6-12 هفته طول بكشد. بهبود معمولاً در عرض 2-3 هفته و بهبودی كامل در 2-3 ماه بعد مشاهده می شود.

بیمارانی كه نیاز به جراحی دارند می توانند 3 تا 6 ماه پس از عمل جراحی بهبودی كامل داشته باشند. بهبودی پس از جراحی ممكن است شامل استفاده از بریس به مدت 12-6 هفته باشد تا بافت و استخوان ترمیم شوند. بازگشت به كار برای كسانی كه كارهای سبك یا میز كار دارند می تواند در عرض 2 تا 4 هفته باشد در حالی كه كارگران سنگین معمولاً نمی توانند به مدت 3 ماه یا بیشتر به كارهای سنگین برگردند.

معمولا طی 4 تا 6 ماه چندین بار به جراح خود مراجعه می كنید تا مطمئن شوید كه علائم بهبود یافته و بهبود یافته است. پیگیری طولانی مدت به علائم بستگی دارد، در حالی كه اكثر بیماران نیازی به جراحی بیشتر گردن ندارند.

در صورت تشخیص فتق دیسك، آیا باید جراحی كرد؟

لازم نیست. پس از تشخیص فتق دیسك، متخصصان ستون فقرات متخصص معمولاً برنامه مراقبتی شما را با فیزیوتراپی تخصصی ستون فقرات آغاز می كنند. داروها معمولاً برای كنترل درد، التهاب، اسپاسم عضلانی و اختلال خواب استفاده می شوند. علاوه بر این، تزریق استروئید ممكن است به تاخیر در مداخله جراحی كمك كند.

با توجه به مطالب مذكور لازم است جهت برخورداری از بهترین شیوه درمانی از بهترین متخصص ارتوپدی در خصوص این عارضه كمك بگیرید تا هر گونه عوارض جانبی و خطرات جدی در امان بمانید. پس با انتخابی هوشمندانه از پزشك خود می توانید سلامتی خودتان را تضمین كنید.
منبع خبر:
سلامت نیوز
   تاریخ: ۰۶:۵۸ - ۰۷/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۷۶