دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

67 هزار جانباز شیمیایی در كشور داریم/ 90 درصد آن ها زنده اند
 
سعید عطاری، مدیركل مصدومین شیمیایی بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفت وگو با گروه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس با اشاره به سالروز بمباران شیمیایی سردشت و با تأكید بر نگاه ویژه به جانبازان این شهر از سوی بنیاد شهید بیان داشت: تنها مرجع تشخیص جانبازی یك فرد، كمیسیون پزشكی بنیاد شهید است، بدیهی است كه این كمیسیون بر اساس مستندات و مدارك احراز شده ،نسبت به تعیین درصد جانبازان شیمیایی اقدام می كند. تاكنون از سوی كمیسیون پزشكی به 67 هزار نفر به عنوان جانباز شیمیایی درصد تعلق گرفته است.

چقدر شهید شیمیایی دادیم؟

وی افزود: در حال حاضر 60 هزار جانباز شیمیایی در قید حیات هستند كه از این تعداد حدود 1200 نفر بانوان هستند. تاكنون نیز حدود هفت هزار جانباز شیمیایی شهید شده و یا به رحمت ایزدی پیوسته اند.

عطاری با اشاره به تقسیم بندی جانبازان شیمیایی بر اساس شدت ضایعات اظهار داشت: جانبازان شیمیایی بر اساس شدت ضایعاتشان در سه رده شدید، متوسط و خفیف شناسایی و تقسیم بندی شده اند كه همه این عزیزان زیر پوشش بیمه های پایه و مكمل قرار دارند و تمام خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی لازم را دریافت می كنند.

650 نفر جانباز شیمیایی شدید داریم

وی با بیان اینكه حدود 650 نفر جانباز شیمیایی شدید داریم، ادامه داد: در 2 سال گذشته به علت شرایط كرونایی و آسیب پذیری این عزیزان در ارائه خدمات حضوری به جانبازان شیمیایی محدودیت های ایجاد شده بود، اما در همین دوره نیز پیگیری های مداوم تلفنی صورت می گرفت و در برنامه واكسیناسیون كرونا نیز جانبازان شیمیایی شدید در اولویت اول قرار داشتند.

6 هزار جانباز شیمیایی زیر پوشش برنامه پایش سلامت قرار می گیرند

مدیركل مصدومین شیمیایی بنیاد شهید و امور ایثارگران خاطرنشان كرد: در سال جاری بنا داریم برای اولین بار همه 6 هزار جانباز شیمیایی شدید و متوسط را در سراسر كشور زیر پوشش برنامه پایش سلامت تخصصی قرار دهیم.

وی افزود: با توجه به اینكه عوارض شیمیایی آسیب اصلی را به سه ارگان ریه، چشم و پوست وارد می كند، در راستای تهیه راهنمای بالینی برای بیماری های مرتبط با این سه بخش اقدامات موثری صورت گرفته كه در اولین مرحله با همكاری دانشگاه پزشكی شهید بهشتی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی از سال 1393 تا 1395 راهنمای بالینی بیماری های چشم در ضایعات شیمیایی تهیه و توسط وزارت بهداشت ابلاغ شد.

میانگین سنی جانبازان شیمیایی 58 سال است

عطاری تصریح كرد: در حال مذاكره برای و برنامه ریزی برای تهیه راهنمای بالینی بیماری های ریه در ضایعات شیمیایی با همكاری وزارت بهداشت و مراكز دانشگاهی هستیم. البته از آنجایی كه میانگین سنی جانبازان شیمیایی 58 سال است، در طرح پایش سلامت تخصصی كه امسال انجام خواهد گرفت، توجه به مسائل سالمندی از جمله سلامت قلب و سلامت روان این عزیزان مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی گفت: همچنین در سال جاری در حوزه آموزش نیز برای این جانبازان و خانواده آن ها در بستر وب برنامه هایی تهیه و ارائه خواهد شد. ارتباط مستمر با تشكل های جانبازان شیمیایی و رصد، بروزرسانی و اصلاح آمار و اطلاعات پیرامون این جانبازان از دیگر اقدامات اداره كل مصدومین شیمیایی بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

انتهای پیام/
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۰۶:۳۹ - ۰۷/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۵