دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نو آموزان كردستانی آغاز شد
 
آئین افتتاحیه برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نو آموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستان در سال تحصیلی 1402-1401 با حضور جمعی از مسئولین استانی در سنندج برگزار شد.
سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نو آموزان كردستانی آغاز شد صبح امروز مراسم نمادین افتتاحیه اجرای برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نو آموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستان با حضور معاونین تربیت بدنی و سلامت و پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش استان، مدیران آموزش و پرورش نواحی یك و دو سنندج، رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان، جمعی از مسئولین، اولیا و نو آموزان در دبستان استقلال ناحیه یك سنندج برگزار شد.

افشین خوش گوار معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش كردستان در این مراسم با اشاره به ساحت شش گانه سند تحول بینادین در آموزش و پرورش، گفت: هدف نهایی این سند تربیت دانش آموزان برای ورود و نقش آفرینی در جامعه است .

خوش گوار ساحت تربیت زیستی و بدنی را مهم ترین ساحت دانست و اظهار كرد: این ساحت بر سلامت جسمانی و ایجاد و حفظ و ارتقای سلامت جسمانی دانش آموزان تاكید می كند.

وی ادامه داد: بدون شك طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان مهم ترین پیش نیاز و مقدمه شكل گیری ساحت تربیت زیستی و بدنی در مجموعه آموزش و پرورش است و مهم ترین اقدامی كه ما به دنبال اجرایی شدن آن هستیم سلامت جسمانی و روحی و روانی دانش آموزان است.

خوش گوار شناسایی به موقع و مداخله بهنگام را دو ركن اصلی برنامه سنجش دانست و گفت: ما هر ساله در آموزش و پرورش آزمون های استخدامی داریم و علی رغم اینكه جوانان و تحصیلكردهایی داریم كه نمرات علمی بالایی كسب می كنند اما در مرحله مصاحبه و سنجش سلامت آنان مواردی از كم شنوایی و كم بینایی مشاهده می شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش كردستان با بیان اینكه طرح سنجش باید از دو منظر مورد توجه قرار گیرد، افزود: خانواده باید با این طرح همكاری كنند و اولین فایده طرح نصیب خانواده ها خواهد شد.

وی با بیان اینكه حاكمیت و دولت و بخش اداری نیز از نتایج طرح سنجش بهره مند خواهند شد؛ گفت: با شناسایی، تشخیص و رفع ناهنجاری ها قطعا هزینه های درمان و هزینه هایی كه بر دولت تحمیل خواهد شد مرتفع و به حداقل خواهد رسید.

خوش گوار در پایان از بخش ها درون سازمان و شركای آموزش و پرورش از جمله دانشگاه علوم پزشكی و بهزیستی استان كردستان خواست همكاری و همراهی لازم را داشته باشند تا بتوانیم نوآموزان استان را با كمترین مشكل وارد آموزش و پرورش كنیم.

همچنین طالب محمدی رئیس آموزش و پرورش استثنایی كردستان نیز در ابتدای این مراسم با بیان اینكه آموزش و پرورش وظیفه تعلیم و تربیت رسمی دانش آموزان را بر عهده دارد؛ گفت: تعلیم و تربیت در دنیا بالاترین نوع سرمایه گذاری و مهم ترین ركن جامعه است.

محمدی با بیان اینكه آموزش و پرورش در دنیا رشد كرده و به مرحله توسعه رسیده است؛ اظهار كرد: رمز ماندگاری آموزش و پرورش در مرحله توسعه یافتگی «كیفیت آموزشی» است.

وی اجرای برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نو آموزان را یكی از گلوگاه های كیفیت بخشی دانست و گفت: آموزش و پرورش استثنایی متولی و مجری اجرای برنامه سنجش است.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی كردستان با بیان اینكه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان یك برنامه ملی و فرابخشی است؛ آموزش و پرورش را یكی از حقوق حقه انسان ها نام برد و خاطرنشان كرد: كار وزارت آموزش و پرورش بستر سازی و زمینه سازی است .

وی ادامه داد: آموزش و پرورش زمینه ای را فراهم می كند كه كودكان با همه استعدادها و توانایی ها و محدودیت ها بتوانند از سفره تعلیم و تربیت بهره مند شوند.

محمدی با بیان اینكه جامعه هدف را نوآموزان بدو ورود به دبستان است؛ گفت: برنامه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان تضمین كننده كیفیت آموزش است و خروجی برنامه سنجش كیفیت بخشی به آموزش و پرورش است.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی كردستان با بیان اینكه پایه اول ابتدایی پایه بنیادین سنوات تحصیلی است؛ خاطرنشان كرد: متولیان آموزش و پرورش باید با علم و اطلاع نوآموزان را وارد بدنه آموزش و پرورش كنند.

وی با بیان اینكه اجرای برنامه سنجش موجب می شود كه متولیان تعلیم و تربیت با علم و آگاهی با دانش آموزان برخورد كنند؛ گفت: برنامه سنجش نوعی پیشگیری است.

محمدی اجرای برنامه سنجش را یكی از برنامه های مهم و اساسی آموزش و پرورش دانست و افزود: باید تلاش كرد دانش آموزان را با سلامت و مداخلات بهنگام وارد چرخه آموزش و پرورش كرد.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی كردستان همراهی و همكاری خانواده ها در اجرای برنامه سنجش را بسیار مهم دانست و خاطرنشان كرد: ورود به موقع و مداخله بهنگام و ارجاع عمومی و تخصصی موجب ارتقای كیفیت آموزشی و پیشگیری از افت تحصیلی خواهد شد.

محمدی از آغاز رسمی برنامه سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان از امروز یكشنبه 5 تیرماه در 15 پایگاه سنجش استان خبر داد و با بیان اینكه حدود 7 هزار نوآموز دوره پیش دبستانی مورد سنجش قرار گرفته اند؛ گفت: پیش بینی می شود كه حدود 25 هزار نوآموز ورود به دبستان در این برنامه شركت كنند.

وی در بخش پایانی سخنان خود ضمن تقدیر و تشكر از صداوسیمای مركز كردستان و خبرنگاران محلی در پوشش و انعكاس اخبار سنجش، بر اطلاع رسانی گسترده برای پوشش برنامه سنجش تاكید كرد.

شایان ذكر است؛ در این مراسم پایگاه سنجش سلامت نوآموزان به صورت نمادین با حضور مسئولین استانی در دبستان استقلال ناحیه یك سنندج افتتاح شد و تعدادی از نوآموزان نیز از لحاظ بینایی، شنوایی، سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۵:۴۴ - ۰۶/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۴