دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

تعیین ظرفیت 4 هزار نفری برای پذیرش دستیار تخصصی پزشكی
 

برای پذیرش دستیار تخصصی در چهل و نهمین دوره آزمون دستیاری پزشكی تعداد 4 هزار نفر ظرفیت در نظر گرفته شده و امسال تعداد یك هزار و 131 نفر نیز به سهمیه بومی مناطق محروم اختصاص یافته است.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرنگار مهر، چهل و نهمین دوره آزمون دستیاری پزشكی صبح پنجشنبه 22 اردیبهشت ماه 1401 در تعداد 32 حوزه امتحانی و 30 شهر كشور برگزار و نتایج اولیه آزمون دستیاری پزشكی دوره چهل و نهم 31 خردادماه 1401 در سایت مركز سنجش آموزش پزشكی اعلام شد.

در آزمون دستیاری دوره چهل و نهم 12 هزار و 725 نفر ثبت نام كردند كه از این تعداد 11 هزار و 847 نفر حائز شرایط بودند. از میان افراد واجد شرایط تعداد 11 هزار و 67 نفر كارت ورود به جلسه خود را دریافت كردند. تعداد 5 هزار و 861 نفر معادل 46 درصد از داوطلبان مرد و 6 هزار و 864 نفر معادل 54 درصد از داوطلبان زن بودند.

مهلت ارسال فرم انتخاب رشته _ محل برای داوطلبان مجاز در آزمون دستیاری پزشكی تا پنجشنبه 9 تیر است و داوطلبان می توانند نسبت به انتخاب 100 رشته محل آموزشی مورد علاقه خود به ترتیب اولویت اقدام كرده و فرم انتخاب رشته – محل تكمیل شده خود را تا پایان موعد مقرر از طریق اینترنت ارسال كنند.

چنانچه داوطلب به هر دلیل در موعد مقرر نسبت به تكمیل و ارسال فرم اینترنتی انتخاب رشته – محل اقدام نكنند به منزله انصراف داوطلب از فرآیند انتخاب رشته – محل تلقی شده و فرد مذكور از فرآیند پذیرش حذف خواهد شد.

داوطلبان پس از مطالعه كامل دفترچه راهنما و دقت در كارنامه و نمره و رتبه خود ملاحظه كلیه رشته محل ها باید از طریق سامانه اینترنتی مركز سنجش به نشانی www.sanjeshp.ir با وارد كردن كدملی و تلفن همراه و دریافت كد یك بار رمز، وارد سامانه شده و نسبت به انتخاب رشته محل تحصیل اقدام كنند.

داوطلبان با سهمیه بومی مناطق محروم كه مبادرت به انتخاب رشته_ محل های مناطق محروم می كنند، لازم است علاوه بر انتخاب رشته و دانشگاه محل تحصیل، محل تعهد خود را نیز انتخاب كنند. در صورتیكه داوطلب در موعد مقرر انتخاب رشته نكرده باشد، امكان انتخاب رشته محل مجدد وجود نداشته و واجد شرایط پذیرش نخواهد بود.

استفاده از سهمیه های ایثارگری در یك مقطع طبق قانون تنها یكبار امكان پذیر است، لذا اگر داوطلبی از این سهمیه استفاده كرده و قبول شود، در صورت انصراف از ثبت نام یا ادامه تحصیل، مجدداً مجاز به استفاده از سهمیه نیست.

پذیرش نهایی از بین افراد واجد شرایط با رعایت مقررات و مصوبات مربوطه و دستورالعمل چهل و نهمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی بوده و اخذ كارنامه و فرم انتخاب رشته – محل و نیز تكمیل آن به منزله مجوز جهت پذیرش شناخته نمی شود.

كلیه داوطلبان چهل و نهمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی كه در حال انجام خدمت نظام وظیفه و خدمات طرح نیروی انسانی هستند، در صورت كسب قبولی نهائی، تا تاریخ یك مهر 1401 ملزم به دریافت گواهی پایان خدمت، ترخیص، یا معافیت تحصیلی هستند. در صورت عدم صدور گواهی ترخیص و یا معافیت تحصیلی تا تاریخ 31 شهریور 1401 قبولی این افراد كان لم یكن تلقی خواهد شد.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی هیچگونه مسئولیتی در زمینه ترخیص یا معافیت تحصیلی مشمولین در حال انجام خدمت نظام وظیفه بعهده نخواهد داشت.

كلیه افراد واجد شرایط شركت در آزمون پذیرش ملزم به اتمام دوره آموزشی حداكثر تا تاریخ یك مهر 1401 هستند، در غیر این صورت قبولی ایشان كان لم یكن تلقی می شود. ارسال فرم انتخاب رشته – محل به سایر طرق به غیر از سایت اینترنتی به هیچ عنوان پذیرفته نخواهد شد.

كلیه پذیرفته شدگان در تمامی سهمیه ها مكلف به انجام خدمات تعهدات قانونی خود در مناطق مورد نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی (با صلاحدید معاونت درمان) خواهند بود.

كلیه پذیرفته شدگان در آزمون ملزم، به ارائه گواهی قبولی در آزمون صلاحیت بالینی حداكثر تا تاریخ یك مهرماه 1401 به دانشگاه محل پذیرش هستند، در غیر این صورت قبولی ایشان كان لم یكن تلقی می شود.

براساس دفترچه سه گروه ظرفیت برای این دوره از پذیرش دستیاری تخصصی در نظر گرفته شده است.

جدول شماره دو كل پذیرش دستیاری را در چهل و نهمین دوره بدون تفكیك سهمیه ها و در یك نگاه را نشان می دهد. بر این اساس ظرفیت كلی پذیرش دستیار تخصصی پزشكی در دوره چهل و نهم میزان 4 هزار نفر است كه بیشترین ظرفیت مربوط به دانشگاه علوم پزشكی تهران با 480 ظرفیت و كمترین ظرفیت مربوط به دانشگاه های علوم پزشكی دزفول و بجنورد هر كدام با 3 نفر ظرفیت است.

همچنین رشته بیهوشی با 330 نفر، طب اورژانس با 324 نفر و رشته بیماری های داخلی با 314 نفر بالاترین میزان ظرفیت و رشته پزشكی هسته ای و پزشكی ورزشی هر كدام با 17 نفر ظرفیت پایین ترین میزان ظرفیت را دارا است.

جدول شماره 2: كل ظرفیت پذیرش دوره چهل و نهم دستیاری پزشكی (بدون تفكیك سهمیه ها)



ادامه جدول شماره 2 ظرفیت پذیرش دستیار تخصصی پزشكی به تفكیك رشته ها



نكته:

در رشته تخصصی طب فیزیكی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشكی بقیه الله (عج) صرفاً اعضاء رسمی ارتش، ناجا، وزارت دفاع و آزاد مجاز به انتخاب این رشته محل هستند.

در صورت عدم تكمیل ظرفیت رشته های دانشگاه علوم پزشكی بقیه الله (عج) با داوطلبان بورسیه و یا اعضای رسمی نیروهای مسلح، ظرفیت باقیمانده به داوطلبان آزاد تعلق می یابد.

كد رشته های آزاد و بومی مناطق محروم جدا است لذا داوطلبان دارای سهمیه مناطق محروم می توانند كلیه رشته محل ها را به صورت آزاد و یا محروم به دلخواه انتخاب كنند.

ظرفیت رشته محل های مناطق محروم در صورت عدم تكمیل توسط داوطلبان متقاضی رشته های این سهمیه به سهمیه آزاد تخصیص می یابد.

جدول شماره یك ظرفیت استان ها را در هر رشته برای داوطلبان سهمیه بومی مناطق محروم جهت سپردن تعهد به مناطق محروم استان ها و شهرها نشان می دهد. مجموع ظرفیت سهمیه بومی مناطق محروم در این دوره پذیرش دستیار پزشكی تعداد یك هزار و 131 نفر است.

جدول نیاز دانشگاه های علوم پزشكی در هر رشته جهت سپردن تعهد به مناطق محروم استان های محل استقرار آن دانشگاه ها



جدول شماره یك نشان دهنده نیاز هر استان یا شهرستان به سهمیه مناطق محروم در رشته های مختلف مورد نیاز است. داوطلبان باید با توجه به استان محل تعهد خود دقت كنند رشته ای را كه استان محل تعهد آنها به آن نیاز دارد را انتخاب كنند.

داوطلبان دارای سهمیه بومی مناطق محروم باید رشته را براساس نیاز شهرهای استان بومی خود از جدول شماره یك و محل تحصیل را به دلخواه در تمامی دانشگاه ها در جدول شماره دو انتخاب كنند.

جدول شماره سه برنامه آموزشی دستیاری مشترك یا joint است كه در واقع برخی از رشته ها در دانشگاه ها با همكاری دانشگاه دیگری برگزار می شود مثلاً آموزش رشته دستیاری روانپزشكی در دانشگاه علوم پزشكی زنجان (مبدا) با همكاری دانشگاه علوم پزشكی تبریز (مقصد) انجام می شود.

داوطلبان باید توجه داشته باشند كه این برنامه ها نهایی نیست و ممكن است با توجه به امكانات و برنامه دانشگاها تغییر كند. این جدول به دلیل امكان تغییر در اینجا ذكر نشده است. همچنین ظرفیت های بورسیه نیروهای نظامی در دفترچه راهنمای انتخاب رشته ذكر شده است.

منبع

جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و كنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده كنید.
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت كنید .
كانال تلگرام پرتال دانشگاهی را به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال كنید.

منبع خبر:
اخبار دانشگاهی
   تاریخ: ۲۱:۳۴ - ۰۷/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۲۵۸