دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

نقش ترجمان دانش در جلوگیری از فعالیت های جزیره ای علم و صنعت
 
عضو كمیته ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشكی ایران گفت: جزیره ای عمل كردن علم و صنعت و ارتباطات بین بخشی موجب شده از دانش كاربردی دور بمانیم، اما با بحث ترجمان دانش و در گام اول با ارتباط و شناسایی مخاطب در كنار تیم متشكل از متخصصانی كه در ارائه راه حل همراه می شوند، می توانیم دانش كاربردی و حل ...
نقش ترجمان دانش در جلوگیری از فعالیت های جزیره ای علم و صنعت به گزارش ایسنا، دكتر سارا مینائیان در كارگاه «تدوین خبر ترجمان دانش» كه توسط مدیریت اطلاع رسانی پزشكی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد، گفت: دانشگاه، به عنوان یكی از مهم ­ترین منابع تولید دانش باید با سازمان­ های مصرف كننده­ این دانش ارتباط مناسبی داشته باشد و از طریق این ارتباط به انتقال موثر دانش به آن ­ها اقدام كند.

عضو كمیته ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشكی ایران، با اشاره به این كه این ارتباط، یك فرایند دوطرفه است، گفت: تعامل بین دانشگاه و سازمان های مرتبط در جامعه، آموزش و تحقیقات دانشگاه ها سازنده این ارتباط هستند و از این طریق اثربخشی فعالیت­ های دانشگاه و سازمان ­های مربوطه ارتقاء می­ یابد.

سرپرست پژوهشكده بیولوژی و بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشكی ایران گفت: یكی از مهم­ترین بخش­ های انتقال دانش از دانشگاه و مراكز پژوهشی به كاربران، شناسایی همه جانبه مخاطبان، ترجمان یافته­ های پژوهشی به زبان مخاطبان، ذی نفعان و كاربران است.

مینائیان تصریح كرد: ترجمان دانش، فرآیندی است كه تعامل بین پژوهشگران و استفاده ­كنندگان در بخش­ های مختلف، از انتخاب موضوع پژوهشی تا انتشار آن، به نحوی كه امكان بهره برداری از دانش بیشتر شود را تبیین می كند.

وی گفت: جزیره ای عمل كردن علم و صنعت و ارتباطات بین بخشی موجب شده از دانش كاربردی دور بمانیم، اما با بحث ترجمان دانش و در گام اول با ارتباط و شناسایی مخاطب در كنار تیم متشكل از متخصصانی كه در ارائه راه حل همراه می شوند، می توانیم دانش كاربردی و حل مسائل را به خوبی عهده دار شویم .

مینائیان ضمن تاكید بر جدی گرفتن موضوع ترجمان دانش گفت: این موضوع باید در تمام زمینه ها به ویژه مسائل بهداشت و درمان جدی گرفته شود كه خوشبختانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با پایگاه انتشارات نتایج پژوهش و كارگاه های ترجمان دانش درصدد تقویت این موضوع است.

دكتر پروانه رحیمی مقدم، مسئول گروه ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشكی ایران، با بیان این كه ترجمان دانش در حوزه علوم توانبخشی، ضرورت جامعه و زمینه ساز سلامت اجتماعی است، گفت: ترجمان دانش در نظام سلامت، یك ضرورت است و در حال حاضر در معاونت تحقیقات و فناوری همه دانشگاه ها، زیر مجموعه ای به نام مدیریت فناوری سلامت و ترجمان دانش وجود دارد كه بیش از یك دهه آغاز به كار كرده و در زمینه ثبت پتنت، ارتباط با صنعت و زیرساخت مراكز فعالیت می كند.

رحیمی مقدم اظهار داشت: بنابر خواست وزارت بهداشت، بحث ترجمان دانش به كمیته ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشكی ایران محول شده و بسیاری از دانشگاه ها، بحث ترجمان دانش را برای تولید علم و دانش كاربردی مد نظر قرار داده و آموزش می بینند.

مدرس كارگاه " تدوین خبر ترجمان دانش " تصریح كرد: در بحث ترجمان دانش، فقط تولید علم را دنبال نمی كنیم و در نهایت باید به فرهنگ سازی، پژوهش كاربردی و خدمت به جامعه برسیم.

رحیمی مقدم افزود: در حال حاضر در سایت پایگاه انتشارات نتایج پژوهش وزارت بهداشت، پیام هایی از سوی اساتید بارگذاری می شود كه شاخصی برای اثر پژوهش كاربردی در جامعه را نشان می دهد و این شاخص به مقوله كمی و كیفی توجه دارد.

وی گفت: در سال گذشته، 13 دانشگاه به صورت پایلوت در سایت پایگاه انتشارات نتایج پژوهش وزارت بهداشت فعالیت هایی داشتند ، اما نتایج نشان داد كه خیلی از دانشگاه ها مستندات لازم را نداشتند و در این كارگاه، در نظر داریم تا نحوه گذاشتن پیام، نوع پیام با بیان شاخص ها، نحوه ایجاد و بارگذاری پیام و ... به اعضای هیات علمی یادآوری شود، و بعد از پایلوت این طرح نیز می توان این شاخص را به پژوهش های حوزه بالینی و علوم پایه كل كشور تعمیم داد.

مسئول گروه ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشكی ایران اظهار داشت: با توجه به رشته های توانبخشی اعم از روانشناسی مشاوره، گفتار درمانی و ... در بحث ترجمان دانش، بر اساس پروژه های انجام شده، بسیاری از استادان حوزه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی می توانند در حوزه تعریف دستورالعمل ها، بروشورها و ... به عنوان محصول، وارد شوند.

رحیمی مقدم افزود: اساتید دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، با توجه به رسالت این دانشگاه در حوزه های سلامت روان، سلامت اجتماعی و علوم توانبخشی، می توانند معرفی دانش كاربردی به جامعه در بحث سلامت روان و ... را كه از ضرورت های جامعه است، در نظر داشته باشند و با تولید بروشورهای آموزشی و سایر محصولات، موجب فرهنگ سازی و ارتقای سلامت جامعه شوند.

وی درخصوص بحث مستندات نیز گفت: پایگاه انتشار نتایج پژوهش وزارت بهداشت در حوزه مستندات باید اساتید را تقویت كند. به عنوان مثال، شهرداری برای كاهش آسیب های اسكلتی-عضلانی فضای اداری كاركنان خود، درخواست ارائه محصولات ارگونومی از دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی دارد و اساتید این دانشگاه باید بتوانند مستندات قبل از انجام كار و اثربخشی بعد از پژوهش و كار را به نمایش بگذارند و با روندها و راهكارهای علمی، اثربخشی را نمایش دهند كه این مهم در پایگاه نیازمند تقویت است.

وی افزود: خیلی از اساتید فكر می كنند كه فعالیت كاربردی دارند، اما تجربه ثابت كرده دانشگاه ها باید با ارزیابی امتیاز، ارزیابی اثر پژوهش در جامعه و ارائه شاخص هایی كه توسط وزارت بهداشت تعیین شده، كارهایی را ارائه دهند و به یك زبان و مفهوم واحد برسند تا مفهوم علم كاربردی در این مسیر تبیین شود.

رحیمی مقدم همچنین گفت: با توجه به این كه ترجمان دانش در كشور ما پدیده ای نسبتا ناشناخته و جدید است، تحلیل مفهوم در قالب كارگاه می تواند با واضح سازی مفهوم و انجام فعالیت های گسترده تر تحقیقاتی و ساخت ابزارهای پژوهشی در جهت شناسایی موانع، تسهیلگرها و مقدمات اجرایی لازم هموار سازد. اگر ترجمان دانش در بحث توانبخشی و سلامت اجتماعی راه خود را بیابد به زودی سیاستگذاران، ذینفعان و جامعه توانخواه شاهد جریانات خوبی خواهند بود.

دكتر شبنم رضوی، عضو كمیته علمی ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشكی ایران نیز در این كارگاه اظهار كرد: فرهنگ سازی موضوعات ترجمان دانش سلامت یكی از مفاهیمی است كه با كاربرد دانش در بالین و علوم پایه، ارتباط نزدیك دارد و امروزه به تكرار در مقالات علوم سلامت و علوم پایه به چشم می خورد.

وی با بیان این كه در تعریف و خصوصیات این مفهوم، ابهام و عدم توافق وجود دارد، گفت: تحلیل مفهوم ترجمان دانش، محققان را در دستیابی به یك تعریف یكسان، روشن و قابل درك در هر حوزه بهداشت و درمان همسو می كند.

عضو هیات علمی مركز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشكی ایران افزود: با تقویت و توسعه ترجمان دانش با شناسایی اولویت ها، دسته بندی پژوهش ها، بودجه ها در جای درست صرف می شود و این مهم، زمینه ساز توسعه دانشگاه ها و جامعه است. اگر اساتید بتوانند از كارهای تحقیقاتی خودشان، پیام قابل فهم و قابل انتقال داشته باشند، علاوه بر تولید محصول، شاهد ایجاد تغییرات و فرهنگسازی خواهیم بود.

رضوی تصریح كرد: ویژگی های اصلی مفهوم ترجمان دانش شامل تاكید بر كاربرد دانش تحقیقات در عمل، مشاركت مداوم تولیدكنندگان و كاربران دانش و در نهایت تغییر نگاه و فرهنگ سازی می شود. بر اساس یافته ها، ترجمان موفقیت آمیز دانش پیامدهایی چون ارتقای سطح سلامت جامعه، ارائه موثرتر خدمات سلامت، بهبود عملكرد بالینی و تقویت نظام مراقبت سلامت، را به دنبال خواهد داشت.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، در این نشست به مفهوم پیام، نحوه ایجاد پیام، چگونگی اجرای ترجمان دانش، نحوه درج در سامانه، انتشار نتایج شاخص های اثرات پژوهش و ... پرداخته شد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۶:۵۷ - ۱۰/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۹